bazresiasnafisf.ir

آیا می دانید ...؟ : جبران خسارات وارد شده به واحد صنفی در اثر تعطیل غیرموجه با مجوز اتحادیه یا مراجع دیگر، به استناد نظر کمیسیون نظارت، برعهده دستور دهنده است.

آسیب شناسی اتحادیه های صنفی در کشور

 آسیب­ شناسی اتحادیه­ های صنفی در کشور

جایگاه اصناف در نظام اقتصادی کشور، اعم از فرد صنفی و یا تشکّل­های صنفی، از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. این قشر، به عنوان متولیان بازار، بزرگ­ترین ساختار غیردولتی اقتصاد کشور را تشکیل می­دهند. مضاف بر این، در عرصه­ های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز اصناف از جایگاه و تاثیرگذاری فراوانی برخوردار هستند به نحوی که ظرفیت دولت­ها برای تأمین منافع عمومی، به قدرت تشکل‌های صنفی بستگی دارد. از سوی دیگر، تشکل­ها راه ارتباط و گفتگوی حاکمیت با مردم و پیگیری و حل مشکلات مربوطه محسوب شده و مصادیق نقش ­آفرینی سیاسی و اجتماعی تشکل­های صنفی، بسیار گسترده است. در همین راستا، از دیگر تبعات مثبت وجود تشکل‌های صنفی در فضای اجتماع عبارت ­اند از: بسترسازی مناسب برای اجرای تصمیمات کلان ملی، استانی و شهرستانی؛ کمک به اتخاذ تصمیمات عادلانه ­تر از سوی مسئولین و مدیران ارشد کشور به نحوی که تصمیمات مذکور با واقعیات اجتماعی همخوانی داشته باشد؛ کاهش هزینه‌ها با شناسایی صحیح مشکلات مربوطه؛ افزایش بهره­ وری؛ تسهیل جریان اطلاعات از پائین ­ترین سطوح اجتماع به رده ­های تصمیم ­ساز استانی و کشوری؛ کاهش مراجعه به دادگاه‌ها و مراجع دادرسی در منازعات صنفی از طریق تفاهم و توافق طرفین در کمیسیون­ های تخصصی صنف مربوطه ويا اتاق اصناف.

اما این پرسش مطرح است که آیا نقش­ آفرینی، سهم، جایگاه و اثرگذاری تشکل­های صنفی در رشد و پیشرفت کشور، در نقطه مطلوب خویش است؟ آنچه مشخص است، بین نقطه مطلوب و مورد انتظار از تشکل­های صنفی با واقعیت­ های موجود، فاصله قابل­ توجهی وجود دارد. لذا آسیب­ شناسی و پرداختن به مشکلات این موضوع، از اهمیت زیادی برخوردار است که به برخی از آن­ها به شرح ذیل اشاره می­شود:

 - بی­ برنامگی از جمله اصلی ­ترین نقاط ضعف اتحادیه ­های صنفی است. در واقع نه ­تنها اتحادیه­ ها نقش اتاق فکر و راهبری صنف را ندارند و به گذران امور اداری و اجرایی اتحادیه که شاخص­ترین آن­ها صدور پروانه­ کسب است بسنده نموده­ اند، بلکه در قانون نیز اختیارعمل محدودی برای آن­ها درنظرگرفته شده و دولت­ و دستگاه­ های اجرایی نیز آنچنان که باید، تعامل جدی با ایشان برقرار نمی­کنند؛ در حالیکه می­توان از ظرفیت اتحادیه ­های صنفی سراسر کشور به عنوان یک شبکه­ ی پشتیبانی ­کننده جهت رشد اقتصادی کشور بهره­ گرفت.

در شرایطی که در دنیای پرشتاب امروز، شرط اول بقاء در کسب­ و کار، نگاه ­آینده ­نگر جهت فعالیت آگاهانه و اصولی است و این امر علاوه بر تلاش­ و هوشمندی فردی نیازمند خِرد جمعی متخصصین صنف نیز هست، چه بسا بایستی با برون­ سپاری موضوع به یک کارشناس تحلیل­گر یا یک مجموعه دانش ­بنیان، تقاضا کنیم تا ضمن رصد جدیدترین تحولات مربوطه به ساده ­سازی مفاهیم و انتقال آن به فعالین کسب­ وکار اقدام کند لیکن این ترتیبات بایستی در گام نخست از سوی مرجعی همانند اتحادیه ­های صنفی دنبال و اجرا گردد. در عین حال، عملکرد غالب اتحادیه ­های صنفی در این بخش، بسیار ضعیف است که بخشی از این موضوع به دلیل کم­ توجهی به گزینش نیروهای جوان برخوردار از سطح بالای تحصیلاتی در هیئت­ مدیره­ اتحادیه­ ها برمی­گردد. تبعات منفی این موضوع در سایر ابعاد نیز بروز و ظهور دارد. به عنوان مثال در حوزه تدوین نرخنامه خدمات صنفی که اگر به صورت علمی و کارشناسانه تدوین گردد می­تواند سود متقابل متصدیان و مصرف­ کنندگان را تحت ­پوشش داده و به كاهش تورم در کشور کمک نماید، اغلب یا شاهد فقدان نرخنامه ارشادی از سوی اتحادیه هستیم یا تعیین نرخ­ها بر اساس تجربه و به دور از واقعیت­ های علمی و اقتصادی صورت می­پذیرد که غالباً به تضییع حقوق مصرف­ کنندگان، نابسمانی و تنوع نرخ در سطح جامعه و تشدید تورم اقتصادی می­ انجامد.

-        تصمیم ­سازی و تصمیم­ گیری عالمانه توسط مقامات و مسئولین ارشد کشور، وابسته به دریافت اطلاعات صحیح و واقعی از تمامی اجزاء و رده ­های مرتبط بویژه دورترین و پائین­ترین سطح از تصمیم­گیران است. تاکنون بسیار شاهد بوده­ایم برخی از تصمیمات کلان اقتصادی منجر به آسیب­ها و چالش­هایی در سطح عرضه و بین عموم مردم و متصدیان صنفی شده یا حداقل به نتایج مطلوب موردنظر دست نیافته که ریشه آن در ناقص بودن اطلاعات و نادیده­گرفته­شدن واقعیت­ های پائین ­ترین رده اعم از مراکز استان­ها و سایر شهرستان­ها بوده است. حال آنکه اتحادیه­ های صنفی به واسطه استقلال از بخش دولتی، اتصال کامل به بدنه مردم و بازار و همچنین احاطه کامل کارشناسی به تمامی جوانب صنفی می­توانند جبران­ کننده این نیاز مهم باشند. اما کم­ توجهی مدیران ارشد دولتی به نظرخواهی از بخش خصوصی و همچنین ضعف در نگارش علمی و بعضاً مبهم بودن متن مکتوبه­ های صادرشده توسط هیئت­ مدیره اتحادیه­ ها؛ در استمرار یافتن چالش مذکور موثر است.

-        غالب اتحادیه ­ها، رسته­ های متعددی را تحت ­پوشش خود دارند که شایسته است از هر کدام از آن رسته­ ها، یک نماینده در هیئت­ مدیره حاضر باشد تا از تبعیض­ ها، تضاد منافع و انحصارات صنفی احتمالی جلوگیری به عمل آمده و حقوق تمامی اعضاء صنف همزمان دنبال گردد اما در بسیاری موارد نتیجه انتخابات حکایت از توزیع ناهمگن و محروم ­شدن برخی رسته­ ها از داشتن نماینده ­ای در بین اعضاء هیئت­ مدیره دارد که قطعاً از پویایی و تاثیرگذاری اتحادیه خواهد کاست.

 -        مواردی همچون: شناسایی بسترهای فسادزا، گلوگاه‌های فساد و عملکردهای مافیایی؛ پیش­گيري از وقوع تخلفات صنفی؛ ایجاد محدودیت جدّی برای دلالان و سوداگران؛ ترفندهای دورزدن قوانین و ... از جمله چالش­های نظام اقتصادی کشور است لیکن بواسطه حضور میدانی مستمر متصدیان صنفی در سطوح مختلف تولید، توزیع و عرضه و بالطبع اِشراف اطلاعاتی گسترده از تعامل و مراوده­ ی فعالین اقتصادی، اگر اراده و عزم لازم در اتحادیه­ های صنفی پدید آید نه ­تنها می­توان با همکاری ایشان بخش غالبی از این معضلات را چاره­ جویی و برطرف کرد بلکه می­توان به فعال­ شدن ظرفیت­ های اقتصادی راکد یا شناسایی نشده، ایجاد بازارهای جدید، حذف رویه­ هایی که بهره ­وری را کاهش و محصول را گران نموده و ... نیز کمک نمود.

-        غالب اتحادیه­ های صنفی به لحاظ بودجه ­ای واقعاً ضعیف بوده و فاقد تعاونی و هر نوع خدمات آموزشی و رفاهی برای اعضاء صنف هستند که این موضوعات در نهایت بازدهی اتحادیه ­ها را کاهش می­دهد. در واقع چون اعضاء هیچ منفعت و حمایتی از اتحادیه نمی­بینند دلگرم به اتحادیه نبوده لذا غالباً سوال می­پرسند اتحادیه در قبال حق عضویتی که از ما دریافت می­کند چه منفعت و خدماتی به ما ارائه می­دهد؟ همین مسأله باعث می­شود تعامل فعال و دوطرفه بین اتحادیه و اعضاء به یک رابطه­ ی یکسویه تبدیل شده و تنها اتحادیه منتظر رجوع اعضاء صنف برای اخذ یا تمدید پروانه ­کسب و پرداخت حق عضویت سالانه باشد. این امر در شرایطی است که در حال حاضر، دریافت پروانه­ کسب هیچ جذابیتی برای متصدیان ندارد جز آنکه آنان را تحت چتر پرداخت مالیات و نظارت بیشتر قرار می­دهد لذا بخش قابل ­توجهی از وقت و انرژی اتحادیه­ ها و همچنین واحدهای بازرسی اصناف سراسر کشور به شناسایی و وادارنمودن متصدیان فاقد پروانه ­کسب اختصاص دارد حال آنکه در کشورهای پیشرفته، عکس این شرایط برقرار بوده و خود متصدی با اشتیاق به دنبال دریافت مجوز صنفی است.

-        وابستگی کامل انتخاب هیئت­ مدیره اتحادیه­ ها به رأی صنف در انتخابات بعدی، باعث نظارت ضعیف اتحادیه بر صنف و همچنین رسیدگی بعضاً جانبدارانه و ناعادلانه در رسیدگی به شکایت­های صنفی شده است.

-        متاسفانه اتحادیه ­های صنفی نسبت به فعالیت مرتبط با فضای مجازی اعم از آموزش صنف جهت ایجاد توسعه در شغل، رصد و نظارت و برخورد با تخلفات صنفی در فضای مجازی و... هیچگونه ابزار، اختیار و اقدامی ندارند.

-        با وجودی که اتحادیه ­ها، اتاق­های اصناف و در سطح کلان، سامانه ایرانیان اصناف؛ بانک اطلاعات خوبی از اطلاعات متصدیان و واحدهای صنفی در اختیار دارنداما عملاً اهتمام لازم برای اتصال بانک اطلاعات مذکور به سایر سامانه ­ها یا ایجاد زمینه­ی بهره­ برداری توسط سایر ارگان­های مرتبط بویژه نهادهای نظارتی وجود ندارد. این امر در شرایطی است که در دنیای فعلی تمامی تلاش­ها جهت مکانیزه، الکترونیکی­ و هوشمند نمودن فعالیت­ها و همچنین تکمیل و به­روزرسانی بانک­های اطلاعاتی است.

بر همین اساس شایسته است در جایگاه، شرح وظایف قانونی، نحوه عملکرد و نوع نقش ­آفرینی اتحادیه­ های صنفی در اقتصاد خُرد و کلان کشور، بازنگری جدّی صورت پذیرد. لذا یکی از رویکردهای تحولی اتحادیه ­های صنفی، معطوف به مسئله ­محوری است. یعنی دولت و حاکمیت با تعریف مسأله برای اتحادیه ­ها، آنان را در شناسایی و چاره ­جویی مسائل و مشکلات کلان و خُرد کشور به کار گیرند تا کارکرد اتحادیه ­ها، صرفاً صدور پروانه ­کسب نباشد بلکه از مشارکت صنفی ایشان در جهت توسعه اقتصاد بهره­برداری شود. اگر دبیرخانه و مدیر اجرایی اتحادیه­ها قوی باشند و از افراد پخته و متصدیان آینده­نگر در اتاق فکر استفاده شود، نه­ تنها بار موارد اجرایی از دوش اعضای هیئت­ مدیره اتحادیه کاسته می­شود و مصوبات و دستورالعمل­ها به خوبی اجرا و پیگیری می­شوند بلکه مشکلات سطح عرضه با زبانی گویا، مصداقی و کارشناسی شده به رده­ های کلان مدیریتی منعکس می­گردد.

همچنین ایجاد ارتباط و تعامل گسترده اصناف با شرکت­ های دانش­ بنیان، نه­ تنها به علمی و استاندارد شدن فعالیت­های صنفی می ­انجامد و منفعت اقتصادی متقابل را پدید می­آورد بلکه مزایای دیگری نظیر: شناسایی و چاره­ جویی برای چالش­های آتی صنف، ارتقاء آموزش متصدیان، ارتقاء ارائه خدمات از سوی متصدیان به عموم مردم، تجمیع و جذب سرمایه­ های سرگردان یا خُرد موجود در بین اصناف به نفع تولید و رشد علمی و زیربنایی کشور و... را در پی دارد. مسلماً ارائه خدمات مطلوبتر و گسترده ­تر از سوی اتحادیه­ های صنفی به اعضاء صنف و نیز به عموم مردم، نیازمند حمایت­ های قانونی از تشکل­های مذکور است که این امر بایستی مدنظر قرار گیرد. نقش اتحادیه­ ها­ در کمک به حذف پدیده­ های فراگیر و مخربی همچون: دلالی، قاچاق کالا و مسائلی از این دست، از دیگر نکات حائز توجه است که با تکمیل بانک اطلاعاتی هر اتحادیه، تجمیع داده و اشتراک­ گذاری اطلاعات متصدیان با نهادهای نظارتی قابل پیگیری است. مُضاف بر اینکه با تقویت کمیسیون فرهنگی اتحادیه­ های صنفی، زمینه ­ی حضور نیروهای آموزش ­دیده ­ی فرهنگی و ارائه خدمات تخصصی فرهنگی مستمر برای بیش از سه میلیون واحد صنفی موجود در کشور به تناسب و فراخور مقتضیات هر رسته، فراهم شده و بسیاری از تخلفات صنفی و چالش­ های اجتماعی مربوطه به حداقل خواهند رسید.

 

 

 

هرگونه کپی برداری فقط با قید منبع مجاز می باشد.