bazresiasnafisf.ir

آیا می دانید ...؟ : جبران خسارات وارد شده به واحد صنفی در اثر تعطیل غیرموجه با مجوز اتحادیه یا مراجع دیگر، به استناد نظر کمیسیون نظارت، برعهده دستور دهنده است.

فعاليت افراد صنفي در فضاي مجازي (تبصره ماده 87 قانون نظام صنفي)

 

 آيين نامه اجرايي چگونگي صدور و تمديد پروانه کسب و نحوه نظارت بر افراد صنفي در فضاي مجازي

(موضوع تبصره ماده (87) قانون نظام صنفي)


تعاريف
ماده 1- تعاريف:
الف- فروشگاه مجازي: واحد صنفي که توسط هرشخص حقيقي و يا حقوقي براي ارائه محصول (کالا و يا خدمات) به طور مستقيم و يا غيرمستقيم و به صورت کلي يا جزئي به عمده فروشان، خرده فروشان و مصرف کنندگان در فضاي مجازي داير شده باشد.
ب- بازاريابي شبکه اي: يک روش فروش محصول است که شخص حقوقي با استفاده از فضاي مجازي افرادي را به عنوان بازارياب به دور از مکان ثابت کسب براي فروش مستقيم محصولات توليد خود و يا ديگران به مصرف کننده به کار مي گيرد، به نحوي که هر بازارياب با معرفي بازارياب ديگر به عنوان زيرمجموعه خود با ايجاد گروه فروش چند سطحي موجب گسترش و افزايش فروش گردد.
ج- بازارياب: هرشخصي که خارج از شرکت بازاريابي شبکه اي از طريق فروش مستقيم محصولات به مصرف کننده يا با حمايت و آموزش بازاريان زيرمجموعه بابت گسترش و افزايش فروش شرکت، پاداش يا کميسيون (درصدي از فروش محصولات) را دريافت کند.
د- طرح سوددهي: طرحي است شامل نحوه بازاريابي، محاسبه و پرداخت کميسيون و پاداش بازاريان در قبال فروش محصولات شرکت بازاريابي شبکه اي.
هـ - مصرف کننده: هرشخصي که در ازاي پرداخت وجه با هدف غير تجاري و صرفاً براي مصرف خود مبادرت به دريافت محصول نمايد.
و- محصولات پرمصرف: کالا و خدماتي است که در سبد مصرف قشر وسيعي از جامعه قرارداشته و يا حداقل چهار بار در سال توسط مصرف کنندگان تجديد خريد مي شود.
ز- مرجع صدور پروانه کسب : اتحاديه صنفي کشوري.
ح- نماد اعتماد الکترونيکي:نشانه اي است که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت برابر مقررات به وب سايت کسب و کار اينترنتي و بازاريابي شبکه اي اعطا مي گردد و اعتبار آن مطابق با مدت اعتبار پروانه کسب خواهد بود.
ط- سامانه اصناف:سامانه الکترونيکي صدور پروانه کسب اصناف.( به نشاني:iranianasnaf.ir)
بخش اول: فروشگاه مجازي
ماده 2-مرکز اصناف و بازرگان ايران و مرکز توسعه تجارت الکترونيکي موظفند با اتصال سامانه اصناف و سامانه مرکز توسعه تجارت الکترونيکي، کليه فرآيند صدور پروانه کسب فروشگاه مجازي و اعطاي نماد الکترونيکي را مطابق با ماده (3) اين آيين نامه به نحوي فراهم نمايند تا امکان دسترسي همزمان به مدارک متقاضي در سامانه هاي مذکور ايجاد گردد. به طوري که پس از صدور پروانه کسب بدون نياز به اخذ مدرک مجدد از متقاضي نسبت به اعطاي نماد اعتماد فروشگاه مجازي اقدام گردد.
ماده 3- مراحل صدور پروانه کسب فروشگاه مجازي:
الف-راه اندازي وب سايت فروشگاه مجازي توسط متقاضي مطابق چک ليست هاي مرکز توسعه تجارت الکترونيکي.
ب- ثبت تقاضا (اطلاعات هويتي، کسب و کار و محصولات) توسط متقاضي در سامانه مرکز توسعه تجارت الکترونيکي ( ارجاع تقاضا بلافاصله براساس فهرست مرکز اصناف و بازرگانان ايران به سامانه اصناف ).
ج- احراز هويت متقاضي و تکميل پرونده توسط اتحاديه مطابق ماده (4) اين آيين نامه و ارائه پاسخ حداکثر ظرف مدت پانزده روز(عدم اعلام نظر در مدت ياد شده به منزله پذيرش تقاضا محسوب مي گردد).
د- بارگذاري مدارک مندرج درماده (4) اين آيين نامه توسط متقاضي در سامانه اصناف حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از قبول تقاضا.
تبصره- اتحاديه موظف است بطور همزمان از دستگاه هاي استعلام شونده مندرج در ماده (4) اين آيين نامه استعلام نمايد.
هـ - صدور و تسليم پروانه کسب (پس از تکميل پرونده و تطبيق مدارک بارگذاري شده با اصل آن) به متقاضي، حداکثر ظرف پانزده روز.
و- اعطاي نماد اعتماد الکترونيکي توسط مرکز توسعه تجارت الکترونيکي حداکثر ظرف سه روز پس از صدور پروانه کسب.
ماده 4- شرايط و مدارک صدور پروانه کسب فروشگاه مجازي:
الف-عمومي:
1. سند مالکيت يا اجاره نامه دفتر کار يا اقامتگاه قانوني متقاضي.
2. گواهي صلاحيت فردي از نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران.
3. گواهي اداره امور مالياتي ذي ربط مبني بر پرداخت يا ترتيب پرداخت بدهي ماليات قطعي شده(موضوع ماده "186" قانون ماليات هاي مستقيم(.
4. گواهي گذراندن دوره هاي آموزشي احکام تجارت و کسب و کار(موضوع بند (ن) ماده "30" قانون نظام صنفي(.
5. تاييد وب سايت توسط مرکز توسعه تجارت الکترونيکي( موضوع ماده "3" اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونيکي(.
6. تصوير شناسنامه و کارت ملي براي اتباع ايراني و يا گذرنامه و پروانه کار براي اتباع خارجي.
7. تصوير کارت پايان خدمت نظام وظيفه يا معافيت دائم يا پزشکي يا گواهي اشتغال به تحصيل براي آقايان کمتر از پنجاه سال سن.
ب- اختصاصي:
1. کارت معاينه پزشکي و گواهي صلاحيت بهداشتي از مراکز بهداشتي، درماني ( براي صنوف مشمول قانون اصلاح ماده 13 قانون مواد خوردني، آشاميدني،آرايشي و بهداشتي(.
2. پروانه تخصصي و فني يا ديپلم فني يا مدارک تحصيلي دانشگاهي مرتبط، يا معرفي يک نفر واجد شرايط مذکور (براي صنوف مشمول تبصره ماده 13 قانون نظام صنفي(.
3. مصوبه هيات مديره براي صدور پروانه کسب به نام مديرعامل يا يکي از اعضاي هيات مديره مطابق اساسنامه و آخرين آگهي روزنامه رسمي ثبت شرکت(براي اشخاص حقوقي(.
4. رضايت نامه محضري ساير شرکاء براي صدور پروانه کسب به نام يکي از شرکاء(براي مشارکت مدني(.
تبصره-دارندگان پروانه کسب معتبر، که متقاضي پروانه کسب مجازي براي فروش اينترنتي محصولات واحد صنفي خود نيز مي باشند، پروانه کسب آنها جايگزين موارد مندرج در رديف هاي (1)،(2)،(6) و(7) بند (الف) و رديف هاي(1) و (2) بند(ب) اين ماده مي گردد.
ماده 5-درصورتي که اتحاديه نسبت به ابطال پروانه کسب فروشگاه مجازي مطابق قانون و مقررات نظام صنفي اقدام کند، مرکز توسعه تجارت الکترونيکي مي بايست نسبت به لغو نماد الکترونيکي اقدام نمايد.
همچنين برابر اعلام مرکز توسعه تجارت الکترونيکي مبني بر اسقاط وب سايت فروشگاه مجازي، اتحاديه نسبت به ابطال پروانه کسب مطابق مقررات اقدام خواهد نمود.
بخش دوم: شرکت بازاريابي شبکه اي
ماده 6-مراحل صدور پروانه کسب شرکت بازاريابي شبکه اي:
الف- ثبت تقاضا(اطلاعات هويتي به همراه فهرست محصولات و طرح سوددهي) توسط متقاضي در سامانه اصناف.
ب- بررسي تقاضا توسط اتحاديه و ارائه پاسخ حداکثر ظرف مدت پانزده روز(عدم اعلام نظر در مدت يادشده به منزله پذيرش تقاضا محسوب مي گردد).
ج- بارگذاري مدارک مندرج درماده(7) اين آيين نامه در سامانه اصناف، حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از قبول تقاضا.
تبصره-اتحاديه موظف است بطور همزمان از دستگاه هاي استعلام شونده مندرج در ماده (7) اين آيين نامه استعلام نمايد.
د- تاييد طرح سوددهي و نرم افزار مربوط توسط دبيرخانه کميته موضوع ماده(15) اين آيين نامه.
هـ -ثبت شرکت به صورت سهامي خاص با موضوع بازاريابي شبکه اي توسط متقاضي با معرفي نامه دبيرخانه کميته موضوع ماده (15) اين آيين نامه پس از تاييد طرح سوددهي.
و- راه اندازي وب سايت شرکت مطابق ماده(26) اين آيين نامه.
ز- صدور و تسليم پروانه کسب (پس از تکميل پرونده و تطبيق مدارک بارگذاري شده با اصل آن) به متقاضي حداکثر ظرف پانزده روز.
ح- اعطاي نماد اعتماد الکترونيکي توسط مرکز اصناف و بازرگانان ايران حداکثر ظرف سه روز پس از صدور پروانه کسب.
ماده 7- شرايط و مدارک صدور پروانه کسب بازاريابي شبکه اي:
1. سند مالکيت يا اجاره نامه دفتر مرکزي شرکت.
2. تاييد دبيرخانه کميته موضوع ماده (15) اين آيين نامه درخصوص طرح سوددهي و نرم افزار مربوط.
3. مصوبه هيات مديره براي صدور پروانه کسب به نام مديرعامل يا يکي از اعضاي هيات مديره مطابق اساسنامه و روزنامه رسمي ثبت شرکت با آخرين تغييرات.
4. گواهي صلاحيت فردي اعضاي هيات مديره و مديرعامل از نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران.
5. دارا بودن شرايط و مدارک بندهاي(3)،(4)، (6) و (7) رديف (الف) ماده (4) اين آيين نامه.
6. داشتن مجوز توليد و يا قرارداد نمايندگي فروش توليدکننده (قرارداد با توليد کننده خارجي و يا نماينده وي بايد ممهور به مهر اتاق بازرگاني و نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در کشور مبدا باشد(.
تبصره-پروانه کسب شرکت بازاريابي شبکه اي با ارائه مدارک فوق به نام مديرعامل يا يکي از اعضاي هيات مديره با ذکر آدرس دفتر مرکزي صادر مي شود. براي تاسيس و ثبت شعب در اداره ثبت شرکتها، اخذ گواهي صلاحيت فردي براي مسئول شعبه (فردي غير بازارياب) از نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران و اعلام به دبيرخانه کميته موضوع ماده (15) اين آيين نامه براي صدور معرفي نامه مربوط الزامي است.
ماده 8- طرح سوددهي بازاريابي شبکه اي بايد شامل موارد زير باشد:
الف- ميزان پرداخت کميسيون و پاداش تعداد سطوح.
ب- تعيين ميزان خريد ماهيانه بازارياب براي واجد شرايط شدن دريافت کميسيون و پاداش.
ج- ميزان سود خرده فروشي.
د- پرداخت کميسيون بازاريان به صورت ماهيانه.
هـ - تحديد سطوح پرداخت کميسيون و پاداش.
ماده 9-شرکت بازاريابي شبکه اي موظف است موارد زير را در فرآيند بازاريابي شبکه اي رعايت نمايد:
الف- طرح سوددهي.
ب- فروش محصولات مطابق فهرست ارائه شده و بارعايت ضوابط نرخ گذاري.
تبصره- شرکت بازاريابي شبکه اي موظف است فهرست و قيمت محصولات و نشاني انبار خود را به مرکز اصناف و بازرگانان ايران اعلام نمايد.
ج- عدم اجبار خريد يا سرمايه گذاري و يا دريافت هرگونه وجه از بازارياب، براي ورود به شبکه بازاريابي.
د- عدم تشويق بازاريان به خريد محصولات بيش از توان فروش و يا مصرف شخصي در يک دوره مشخص.
هـ - ميزان فروش ماهيانه محصولات به بازاريابان براي واجد شرايط شدن دريافت پاداش و کميسيون ، براساس گزارش مبني بر انبارشدن کالا نزد بازارياب مي بايست قابل تعديل باشد.
و- فروش مستقيم محصولات به بازارياب و منع فروش از طريق بازارياب به بازارياب ديگر.
ز- پرداخت کميسيون بازارصرفاً براساس فروش محصولات و در ازاي مشارکت جمعي سطوح بالاتر در جذب و آموزش بازاريان جديد، نه عضوگيري.
ح- پرداخت پاداش يا جوايز بازاريابان غير از محصولات شرکت باشد.
ط – درصورت فسخ قرارداد بازارياب، باز پس گرفتن محصولات فروخته شده (حداکثر طي 12 ماه منتهي به تاريخ فسخ قرارداد) که قابل فروش مجدد است واسترداد مبلغ دريافتي کالاي مرجوعي منهاي هزينه ارسال و باز پس فرستادن کالا و سود خرده فروشي تعلق گرفته شده به بازارياب از قيمت براي مصرف کننده وماليات غير قابل استرداد.
تبصره-شرکت بازاريابي شبکه اي مي تواند کميسيون پرداخت شده در ازاي فروش کالاي مرجوعي را از کميسيون بعدي بازاريابان سطوح بالاتر کسر نمايد.
ي- انجام تمامي تراکنش هاي مالي(از قبيل خريد، فروش و پرداخت کميسيون ها) از طريق سيستم بانکي کشور به نام شرکت.
ک- ارائه گزارش گردش عمليات مالي هر بازارياب به صورت دوره اي به وي.
ماده 10-بازاريابان حق تشکيل جلسات را درخارج از شعب ندارندو مسئوليت نظارت بر شعب و فعاليت بازاريابان از قبيل تبليغات خلاف واقع و تغييراستراتژي فروش برعهده دارنده پروانه کسب است.
ماده 11-جذب بازارياب از بين افراد کمتر از 18 سال سن و کارکنان دستگاه هاي اجرايي و سازمان هاي صنفي داراي مسئوليت نظارت بر شرکت هاي بازاريابي شبکه اي ممنوع است.
ماده 12-شرکت بازاريابي شبکه اي موظف به انعقاد قرارداد با بازاريابان براساس نمونه فرم قرارداد مطابق الگوي که کميته نظارت موضوع ماده (15) اين آيين نامه و صدور کارت شناسايي عکس دار ممهور به مهر شرکت مشتمل بر نام و نام خانوادگي، نام پدر، کدملي، کدواحد، شناسه بازارياب و نام شرکت است.
تبصره-اتصال دائم وب سايت شرکت بازاريابي شبکه اي به سامانه اصناف براي اخذ کد واحد به منظور عقد و فسخ قرارداد الزامي است.
ماده 13-شرکت بازاريابي شبکه اي موظف است با مشارکت بازاريابان سطوح بالاتر، دوره آموزشي مشتمل بر آموزش اين آيين نامه، مفاهيم بازاريابي شبکه اي و منشور اخلاقي شرکت را به طور رايگان براي ساير بازاريابان برگزار نمايد.
ماده 14- شرکت بازاريابي شبکه اي مکلف است درصورت انحلال طبق قانون تجارت به نحوي عمل نمايد که تعهدات خود را در قبال محصولات خريداري شده توسط بازاريابان و مصرف کنندگان انجام دهد و حداکثر ظرف پانزده روز پس از انحلال يا ورشکستگي پروانه کسب خود را جهت ابطال به اتحاديه تحويل نمايد.
بخش سوم:نحوه نظارت
ماده 15- به منظور نظارت بر عمکلرد شرکت هاي بازاريابي شبکه اي و فروشگاه هاي مجازي از حيث مقررات قانون نظام صنفي،حسب مورد کميته اي مرکب از نمايندگان مرکز اصناف و بازرگان ايران(به عنوان رييس)، مرکز توسعه تجارت الکترونيکي، وزارتخانه هاي اطلاعات، ارتباطات و فناوري اطلاعات ، نيروي انتظامي، اتاق اصناف ايران و اتحاديه صنفي مربوط با وظايف زير تشکيل مي شود.کميته مذکور داراي دبيرخانه اي است که در مرکز اصناف و بازرگانان ايران مستقر است و مسئوليت هماهنگي و انجام مکتوبات موردنياز را برعهده دارد.
وظائف کميته نظارت:
الف- تهيه فرم الگو (ازجمله قرارداد بازاريابان و اساسنامه شرکت بازاريابي شبکه اي)
ب- اعلان فهرست گروه محصولات مصرفي.
ج- بررسي و ارائه نظر درخصوص طرح سوددهي متقاضيان پروانه کسب شرکت هاي بازاريابي شبکه اي براساس ارجاع مرکز اصناف و بازرگانان ايران.
د- تعيين ضوابط درجه بندي فروشگاه هاي مجازي و بازاريابي شبکه اي.
هـ - بررسي عملکرد و رسيدگي به تخلفات فروشگاه هاي مجازي و شرکت هاي بازاريابي شبکه اي و حسب مورد اعلام تخلفات به مراجع ذي ربط.
تبصره- اخذ پروانه کسب از اتحاديه، مانع اعمال نظارت مرکز توسعه تجارت الکترونيکي بر کسب و کار اينترنتي مطابق مقررات مربوط نخواهد بود.
ماده 16-نماد اعتماد الکترونيکي شامل سه رنگ سبز، زرد و قرمز است که هريک نشانگر وضعيت عملکرد دارنده پروانه کسب به شرح زير مي باشد:
رنگ سبز؛ قانوني بودن فعاليت.
رنگ زرد؛ منطبق نبودن فعاليت با مقررات و داشتن حداکثر يک ماه فرصت براي رفع ايراد.
رنگ قرمز؛ تعطيلي موقت حداکثر به مدت شش ماه.
ماده 17-بروز هريک از مواردزير توسط فروشگاه هاي مجازي و شرکت هاي بازاريابي شبکه اي تخلف محسوب مي شود:
الف- عدم رعايت ضوابط کسب و کار فروشگاه هاي مجازي و بازاريابي شبکه اي.
ب- عدم پرداخت حق عضويت به اتحاديه.
ج- عدم اجراي مصوبات هيات عالي نظارت و تصميمات کميته موضوع ماده (15) اين آيين نامه.
د- عدم اجراي تکاليف واحدهاي صنفي مقرر در قانون نظام صنفي و آيين نامه هاي مربوط.
ماده 18- مراحل رسيدگي به تخلفات:
الف- تعيين و ابلاغ موارد تخلف به دارنده پروانه کسب.
ب- اخذ دفاعيه (دارنده پروانه کسب مي تواند ظرف مدت پانزده روز از تاريخ ابلاغ، دفاعيه مستند خود را ارائه نمايد).
تبصره- درصورت عدم پرداخت حق عضويت از سوي اعضاء اتحاديه راساً مطابق ماده (19) اين آيين نامه اقدام خواهد نمود.
ماده 19- درصورت احراز تخلف به ترتيب زير اقدام خواهد شد:
الف- براي نوبت اول؛ تذکر و درج در پرونده و اعطا 15 روز مهلت براي رفع ايراد.
ب- براي نوبت دوم (درصورت تکرار)، تغيير رنگ نماد به رنگ زرد.
ج- براي نوبت سوم، تغيير رنگ نماد به رنگ قرمز.
تغيير رنگ نماد با اعلام کميته نظارت و يا اتحاديه (حسب مورد و مطابق مقررات اين آيين نامه) توسط مرجع نماد الکترونيکي انجام خواهد شد و درصورت انطباق فعاليت واحد صنفي با مقررات اين آيين نامه حداکثر ظرف مدت سه روز، رنگ نماد سبز خواهد شد.
ماده 20-درصورت بروز تخلفات گسترده، به منظور پيشگيري از عوارض احتمالي آن، کميته نظارت مي تواند واحد صنفي را حداکثر تا مدت شش ماه تعطيل و همزمان به موضوع رسيدگي نمايد.
تبصره 1-دارنده پروانه کسب درصورت تعطيلي واحد صنفي حق ايجاد تعهد جديد را نخواهد داشت و چنانچه تا پايان مدت مذکور، نسبت به برطرف نمودن ايراد و يا جبران خسارت وارده اقدام ننمايد کميته نظارت موظف است پس از اخطار پانزده روزه نسبت به ابطال پروانه کسب وي از طريق اتحاديه اقدام نمايد.
تبصره 2-فرد صنفي مي تواند اعتراض خود را به تعطيلي واحد صنفي ظرف مدت پانزده روز پس از ابلاغ، به دبيرخانه هيات عالي نظارت تسليم کند. دبيرخانه موظف است شکايت شاکي را ظرف مدت پانزده روز مطابق مقررات مورد رسيدگي قراردهد.
ماده 21-اتحاديه مکلف است با انقضاي مدت اعتبار پروانه کسب، اخطاريه يک ماهه براي تمديد پروانه صادر نمايد و با اعلام اتحاديه رنگ نماد اعتماد الکترونيکي به رنگ زرد تغيير مي يابد و درصورت عدم تمديد پروانه، واحد صنفي درحکم واحد بدون پروانه تلقي مي شود.
بخش چهارم: ساير مقررات
ماده 22-کليه دستگاه هاي استعلام شونده موضوع اين آيين نامه موظفند، حداکثر ظرف مدت پانزده روز از تاريخ دريافت استعلام، نظر قطعي و نهايي خود را اعلام دارند. اعلام نظر موافق بايد بدون ابهام و هرگونه قيد و شرط و نظر مخالف نيز با ذکر علت و مستند به دلايل قانوني باشد. درغير اينصورت و يا درصورت عدم اعلام نظر درمهلت مقرر، به منزله نظر مثبت تلقي مي گردد و پاسخ منفي دستگاه هاي استعلام شونده خارج از موعد مقرر مانع از صدور پروانه کسب نخواهد شد.
ماده 23- رسيدگي به شکايات متقاضيان پروانه کسب:
1. چنانچه اتحاديه درخواست پروانه کسب را رد کند يا با صدور پروانه کسب مخالفت نمايد، بايد مراتب را حداکثر ظرف مدت پانزده روز با ذکر دلايل مستند به طور کتبي به متقاضي و از طريق سامانه به مرکز توسعه تجارت الکترونيکي در مورد فروشگاه هاي مجازي اعلام کند.
2. درصورتي که متقاضي نسبت به آن معترض باشد، مي تواند ظرف بيست روز از تاريخ دريافت پاسخ، اعتراض کتبي خود را به اتاق اصناف ايران تسليم دارد.
3. اتاق اصناف ايران مکلف است راساً و يا از طريق اتاق اصناف شهرستان محل استقرار دفتر و يا اقامتگاه فرد صنفي، ظرف پانزده روز به اعتراض متقاضي رسيدگي کند.
4. درصورتي که اتحاديه يا متقاضي به نظر اتاق اصناف ايران معترض باشند مي توانند ظرف بيست روز از زمان ابلاغ، اعتراض خود را به دبيرخانه هيات عالي نظارت منعکس کنند. دبيرخانه هيات عالي نظارت موظف است ظرف مدت پانزده روز به شکايت شاکي رسيدگي و نتيجه را اعلام نمايد.
ماده 24- شرايط تمديد پروانه کسب فروشگاه مجازي و شرکت بازاريابي شبکه اي:
1. گواهي اداره امور مالياتي ذي ربط مبني بر پرداخت يا ترتيب پرداخت بدهي ماليات قطعي شده( موضوع ماده (186) قانون ماليات هاي مستقيم(.
2. داشتن کارت معاينه پزشکي داراي اعتبار زماني(براي صنوف مشمول قانون اصلاح ماده (13) قانون مواد خوردني، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي براي فروشگاه هاي مجازي(.
3. رضايت نامه محضري شرکا در صورتي که رضايت نامه قبلي منقضي يا باطل شده باشد( درمشارکتهاي مدني براي فروشگاه مجازي(.
تبصره-رسيدگي به اختلافات و دعاوي حقوقي ميان شرکا اعم از حقيقي و حقوقي بعد از صدور و تمديد پروانه کسب به عهده مراجع ذي صلاح قضايي مي باشد.
4. تصوير آگهي روزنامه رسمي جمهوري اسلامي ايران درصورت ثبت هرنوع تغييرات درشرکت (براي اشخاص حقوقي(.
5. گواهي گذراندن دوره هاي آموزشي احکام تجارت و کسب وکار(موضوع بند(ن) ماده (30) قانون نظام صنفي(.
ماده 25-دارندگان پروانه کسب مجاز نيستند براي جلب مشتري درباره محصولات خود برخلاف واقع تبليغ کنند.
درغير اين صورت طبق ماده (68) قانون نظام صنفي با آنها رفتار خواهد شد. مصاديق تبليغ خلاف واقع مطابق آيين نامه اجرايي ماده(7) قانون حمايت از حقوق مصرف کنندگان مي باشد.
ماده26-اطلاعات زير بايد برروي وب سايت شرکت بازاريابي شبکه اي به نحو قابل رويت درج گردد. شرکت هاي بازاريابي شبکه اي درصورت فروش اينترنتي موظف به دريافت نماد اعتماد الکترونيکي مربوط نيز مي باشد:
الف- قانون نظام صنفي، مقررات مربوط به بازاريابي شبکه اي و طرح سودهي.
ب- مشخصات فني و ويژگي هاي کاربردي واقعي کالا يا خدمات.
ج- آدرس پست الکترونيکي، وب سايت، شماره تلفن و يا هر روشي که مشتري درصورت نياز بايستي از آن طريق با فروشنده ارتباط برقرار کند.
د- کليه هزينه هايي که برعهده مشتري خواهد بود (ازجمله قيمت کالا و يا خدمات، ميزان ماليات ارزش افزوده و هزينه حمل).
هـ - شرايط و فرآيند عقد از جمله ترتيب و نحوه، تحويل و يا اجرا، فسخ، ارجاع و خدمات پس از فروش.
تبصره- نحوه اعلام انصراف مصرف کننده از خريد کالا و دريافت خدمات مي بايست از طريق قابل ثبت و استناد مانند ارسال پيام و يا پست الکترونيکي باشد.
و- موجودي به روز انبار.
ز- ايجاد درگاهي براي رسيدگي به شکايات و نارضايتي ها با قابليت ارائه کدرهگيري.
ماده 27-هرگونه تغيير در فرآيند کسب و کار فروشگاه مجازي همچنين اساسنامه، طرح سوددهي و نرم افزار شرکت بازاريابي شبکه اي با رعايت مواد (4) و (7) اين آيين نامه بلامانع است.
ماده 28-مصرف کنندگان مي توانند با توجه به رنگ نماد اعتماد الکترونيکي و اطلاعاتي که با مراجعه مستقيم به سامانه اصناف و يا مرکز توسعه تجارت الکترونيکي کسب مي نمايند از قانوني بودن فعاليت واحدهاي صنفي موضع اين آيين نامه مطلع شوند.
ماده 29 –اين آيين نامه در اجراي تبصره ماده (87) قانون نظام صنفي مشتمل بر (29) ماده و (13) تبصره توسط اتاق اصناف ايران با همکاري دبيرخانه هيات عالي نظارت و وزارتخانه هاي اطلاعات و ارتباطات و فناوري اطلاعات تهيه و در يکصد و هفتمين جلسه هيات عالي نظارت تاييد و درتاريخ 14/4/94 به تصويب وزير صنعت، معدن و تجارت رسيد.

 

هرگونه کپی برداری فقط با قید منبع مجاز می باشد.