esfbazresiasnaf.com

آیا می دانید ...؟ : جبران خسارات وارد شده به واحد صنفی در اثر تعطیل غیرموجه با مجوز اتحادیه یا مراجع دیگر، به استناد نظر کمیسیون نظارت، برعهده دستور دهنده است.

تاریخچه تاسیس بازرسی و نظارت اصناف اصفهان

 


مقدمه:
در اجراي سياستهاي كلان دولت محترم در زمينه واگذاري امور متصدي گر به بخش خصوصي  و با توجه به برنامه هاي محوري وزارت صنعت،معدن و تجارت در خصوص جلب مشاركت بيش از پيش اصناف به عنوان يكي از اقشار بزرگ و تأثير گذار در فعاليتهاي اقتصادي و اجراي برنامه هاي ساماندهي اصناف، همچنين ضرورت نظارت جدي و سازمان دهي شده بر عملكرد متصديان واحدهاي صنفي با هدف پاسخگويي به مطالبات و رسيدگي مردمي در اين ارتباط، واحد هاي بازرسي ونظارت اصناف در سطح كشور تشكيل ميشوند.
باعنايت به اينكه لازم است تشكيل واحد هاي بازرسي و نظارت اصناف و ارتقاء سطح عملكردي سازمانهاي صنفي درنظارت بر فعاليت واحدهاي تحت پوشش با انسجام و هماهنگي كامل عوامل دست اندركاران شكل گيرد، لذا به منظور ايجاد وحدت رويه و هماهنگي بين اتحاديه هاي صنفي در رابطه با بازرسي واحدهاي صنفي و رسيدگي به شكايات و با استفاده از اختيارات مصرح در ماده 45 قانون نظام صنفي، اين الحاقيه به آيين نامه اجرايي ماده 45 قانون نظام صنفي( وظايف واختيارات شوراي اصناف كشور ) اضافه ودر تاريخ 86/08/06 به تصويب وزير بازرگاني وقت رسيد.
لذا با عنایت به دستورالعملهای اجرایی فوق، مدیریت بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان در تاریخ 1387/03/20 در محل اتاق اصناف شهرستان اصفهان با 3 نفرپرسنل فعالیت خود را آغاز نمود .در حال حاضر با گذشت نزدیک به هفت سال از آغاز فعالیت، باپیگیری های مستمر و خستگی ناپذیر کلیه عوامل موثر در این امر خطیر و همکاری صمیمانه ریاست محترم سازمان صنعت معدن تجارت و هیئت رئیسه محترم اتاق اصناف اصفهان، این مجموعه با بیش از 60نفر پرسنل که با همکاری و همیاری اتحادیه های تحت پوشش اتاق اصناف اصفهان انتخاب شده اند در فضای مستقل به فعالیت خود در دو شیفت کاری(صبح ، بعدازظهر) ادامه می دهد.



دستورالعمل نحوه تشکيل و وظایف واحدھای بازرسی و نظارت اتاق ھای اصناف

و چگونگی نظارت اتاق اصناف ایران بر عملکرد آنھا

(موضوع بندھای (ش) ماده " ٣٧ " و ( ۶ ) ماده " ۴۵ " قانون نظام صنفی)



تعاریف
ماده ١- تعاریف:
الف- قانون: قانون نظام صنفی.
ب- بازرس: بازرس فردی است که با پيشنھاد ھيات ریيسه اتاق اصناف ھر شھرستان توسط کميسيون نظارت در چارچوب
مقررارت این دستورالعمل تعيين می شود.
ج- مدیر واحد بازرسی و نظارت: فردی است که توسط ھيات ریيسه اتاق اصناف شھرستان و با تایيد معاونت بازرسی و
نظارت اتاق اصناف ایران در چارچوب مقررات این دستورالعمل تعيين می شود.
نحوه تشکيل و وظایف واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف شھرستان
ماده ٢- واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف شھرستان، واحدی است که توسط اتاق ذی ربط به منظور نظارت و بازرسی بر
واحدھای صنفی و رسيدگی به شکایات در چارچوب قانون نظام صنفی تشکيل می شود.
تبصره- تعداد بازرسان مورد نياز به پيشنھاد اتاق اصناف ھر شھرستان و موافقت اتاق اصناف ایران برای مدت معين تعيين
می گردند.
ماده ٣- شرایط بکارگيری مدیر واحد بازرسی و نظارت و بازرسان:
الف) نداشتن سوء پيشينه کيفری.
ب) سلامت جسمی و روانی.
ج) عدم اعتياد به مواد مخدر.
د) گواھی پایان خدمت نظام وظيفه یا معافيت دائم به استثناء معافيت پزشکی.
ه) دارا بودن حداقل مدرک تحصيلی ليسانس در مراکز استان ھا و فوق دیپلم در شھرستان ھا برای بازرسان و داشتن
حداقل ليسانس برای مدیر واحد بازرسی و نظارت ( در رشته ھای تحصيلی مرتبط به تشخيص اتاق ایران).)
و) حداکثر سن در زمان جذب برای بازرس ٣۵ سال و برای مدیر واحد بازرسی و نظارت ۵۵ سال.
احراز شرایط فوق بر عھده ھيات ریيسه اتاق اصناف شھرستان می باشد.
تبصره ١- بکارگيری بازرس زن برای بازرسی و نظارت بر واحدھای صنفی مختص بانوان الزامی است.
تبصره ٢- بکارگيری کارمندان اتحادیه ھا و اتاق ھای اصناف در واحدھای بازرسی و نظارت به شرط منفک شدن از شغل
قبلی، بلامانع می باشد.
تبصره ٣- انتصاب اعضای ھيات مدیره اتحادیه ھا و ھيات ریيسه اتاق ھای اصناف به عنوان مدیر واحد بازرسی و نظارت
ممنوع است.
ماده ۴- وظایف و اختيارات واحد بازرسی و نظارت:
بازرسی و نظارت بر واحدھای صنفی به منظور جلوگيری و بررسی تخلفات مربوط به فصل ھشتم قانون. -1
ارایه اطلاعات و آمار مورد نياز از شبکه توزیع کالا و خدمات صنفی و ھمچنين تخلفات واحدھای صنفی به طور مستمر به-2
اتاق اصناف ایران و کميسيون نظارت ذی ربط.

" شناسایی اقلام کالا و خدمات صنفی دارای اولویت برای قيمت گذاری مطابق با دستورالعمل موضوع بند (ط) ماده " ۵۵-3
قانون، جھت اعلام به کميسيون نظارت و یا اتاق اصناف ایران.
ھمکاری با بازرسان و ناظران کميسيون نظارت، سازمان حمایت مصرف کنندگان و توليدکنندگان و شعب تعزیرات-4
حکومتی.
ھمکاری با اتحادیه ھای صنفی در شناسایی واحدھای صنفی بدون پروانه کسب.-5
ماده ۵- نحوه بازرسی و نظارت بر واحدھای صنفی:
بازرسی و نظارت بر نحوه عرضه کالا و خدمات صنفی دارای اولویت، برابر اعلام مراجع ذی صلاح در قالب تيم ھای حداقل-1
دو نفره یا در شرایط خاص در قالب تيم ھای مشترک با بازرسان و ناظران کميسيون نظارت، سازمان حمایت مصرف کنندگان
و توليدکنندگان و مسئولين شعب تعزیرات حکومتی (بازرسی اولویت محور).
بازرسی بر نحوه عرضه سایر کالا و خدمات صنفی براساس گزارش و شکایات (بازرسی شکایات محور)-2
ماده ۶- نحوه تھيه و ارسال گزارش تخلفات به اتحادیه و شعب تعزیرات حکومتی:
شکایت رسيده باید بلافاصله ثبت و کد رھيگری به شاکی ارایه شود. واحد بازرسی و نظارت موظف است-1
به منظور دریافت شکایات، تنظيم گزارشات بازرسی و ثبت شکایات وارده از نمونه فرم ھا ونرم افزارھایی که توسط اتاق
ایران ارایه می گردد، استفاده نماید.
ارسال گزارش بازرس به اتحادیه مربوط (ظرف مدت سه روز) با امضاء ریيس اتاق اصناف شھرستان و یا مدیر واحد-2
بازرسی و نظارت (با داشتن تفویض اختيار ریيس اتاق).
پيگيری اخذ نتيجه، طبق زمان مقرر در قانون از اتحادیه.-3
تبصره- در صورت وصول گزارش اتحادیه موظف است حداکثر ظرف مدت ده روز موضوع را مورد بررسی قرار داده و در صورت احرازعدم تخلف فرد صنفی و یا انصراف شاکی، پرونده را مختومه نماید و نتيجه را ضمن اعلام به شاکی و متشاکی به واحد بازرسی و نظارت نيز اعلام کند.
ارجاع گزارش تخلف به شعب تعزیرات حکومتی در صورت اعتراض شاکی به نظر اتحادیه یا احراز تخلف واحد صنفی از-4
سوی اتحادیه و یا در عدم پاسخگو بودن اتحادیه در زمان مقرر.
چگونگی نظارت اتاق اصناف ایران بر واحدھای بازرسی و نظارت اتاق اصناف شھرستان ھا
ماده ٧- اتاق اصناف ایران موظف است در اجرای بند ( ۶) ماده " ۴۵ " قانون به منظور مدیریت، سياست گذاری، برنامه ریزی و
ایجاد ھماھنگی و نظارت بر عملکرد واحدھای بازرسی و نظارت اتاق ھای اصناف در سطح کشور، نسبت به تشکيل
معاونت بازرسی و نظارت اقدام نماید.
تبصره- انتصاب معاون بازرسی و نظارت پس از پيشنھاد ریيس اتاق اصناف ایران و تایيد وزارت صنعت، معدن و تجارت (معاون
توسعه بازرگانی داخلی) بر عھده ریيس اتاق اصناف ایران خواھد بود.
ماده ٨- نحوه ایجاد ھماھنگی و نظارت اتاق اصناف ایران بر عملکرد واحدھای بازرسی و نظارت اتاق ھا :
پيگيری و نظارت بر تشکيل و عملکرد واحدھای بازرسی و نظارت اتاق شھرستان ھا و مراکز استان ھا-1
تبصره- اتاق اصناف ایران می تواند از طریق واحدھای بازرسی و نظارت مراکز استان ھا نسبت به ھماھنگی بين واحدھای
بازرسی و نظارت شھرستان ھای ھر استان در چارچوب مقررات اقدام نماید.
ارتقاء نظام بازرسی و نظارت بر واحدھای صنفی با استفاده از روش ھای کارآمد از جمله روش الکترونيکی با ھمکاری-2
دبيرخانه ھيات عالی نظارت.
ایجاد ھماھنگی و تعامل لازم بين واحدھای بازرسی و نظارت با سازمان حمایت مصرف کنندگان و توليد کنندگان و-3
سازمان تعزیرات حکومتی.
دریافت گزارش عملکرد واحدھای بازرسی و نظارت استان ھا و ھمچنين قيمت اقلام اساسی و ضروری آنھا به صورت-4
ھفتگی به منظور ارایه به معاونت توسعه بازرگانی داخلی و سازمان حمایت مصرف کنندگان و توليدکنندگان و سایر
مسئولين ذی ربط.
شناسایی و تشویق واحدھای بازرسی و نظارت برتر استان ھا براساس شاخص ھای ارزیابی عملکرد.-5
سایر مقررات
ماده ٩- منابع مالی واحدھای بازرسی و نظارت عبارتند از:
از محل منابع مالی اتاق اصناف شھرستان-1
از محل منابع مالی اتاق اصناف ایران از جمله درآمدھای ناشی از جرائم دریافتی (موضوع تبصره ( ٧) ماده " ٧٢ " قانون-2
متناسب با برنامه ھا و عملکرد ( از جمله تعداد پرونده ھای متشکله و ميزان ارزش ریالی تخلفات) مطابق ماده " ۶" آیين
نامه اجرایی ماده " ۴٧ " قانون و وجوه دریافتی بابت صدور و تمدید پروانه کسب (موضوع تبصره ( ١) ماده " ٣١ " قانون).
تبصره- اتاق اصناف شھرستان ھا موظفند، معادل وجوه مذکور را در بودجه سنواتی پيش بينی تا پس از تصویب کميسيون
نظارت و تامين اعتبار ھزینه نمایند.
ماده ١٠ - دوره ھای آموزشی ویژه بازرسان توسط سازمان تعزیرات حکومتی و برای سایر دوره ھای مورد نياز از جمله برای
مدیران واحدھای بازرسی و نظارت از طریق اتاق اصناف شھرستان ھا با ھماھنگی اتاق اصناف ایران برگزار می گردد.
ماده 11 - این دستورالعمل در اجرای بند (ش) ماده " ٣٧ " و بند ( ۶) ماده " ۴۵ " قانون نظام صنفی مشتمل بر ١٢ ماده و ٨
تبصره با ھمکاری دبيرخانه ھيات عالی نظارت و اتاق اصناف ایران تھيه و در تاریخ 25/10/1393 به تصویب وزیر صنعت، معدن و تجارت رسيد.


اهداف و چشم اندازها

الف) شناسایی و ساماندهی صنوف فاقد پروانه کسب
ب) اشاعه و ترویج بسترهای رعایت قوانین نظام صنفی در بین مردم در جامعه
ج) پیشگیری از تخلفات صنفی اعم از گرانفروشی، تقلب، حراج غیر قانونی و ...
د)ساماندهی مشاغل و جلوگیری از بوجود آمدن مشاغل کاذب
ه)رسیدگی به شکایات و گزارشات مردمی در سطح عرضه اصناف در کوتاهترین زمان ممکن
و) تحلیل و رصد قیمت ها در سطح بازار
ز) پیشگیری و جلوگیری از حمل و نقل، نگهداری ، عرضه و فروش کالای قاچاق در سطح عرضه
ه) بازرسی و نظارت بر عملکرد واحد های صنفی

امیداست در آینده نیز بتوان با عنایت به حضرت باری تعالی و مساعدت و همیاری عزیزان در مدیریت بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران ، کمیسیون نظارت، اتاق اصناف و دیگر نهادهایی که تاکنون در این امر خطیر مارا همراهی و مساعدت نموده اند ، گام موثرتری در جهت تحقق آرمانهای والای خود که همان ایجاد حس رضایتمندی در بین اقشار جامعه است نائل شویم .

 

 

هرگونه کپی برداری فقط با قید منبع مجاز می باشد.