بررسی تاثیر سوء موضوع حق بیمه قرارداد بر رونق کسب و کارها و پیشنهاد راهکارهای جبرانی
- توضیحات
- دسته: قلم مدیر
- بازدید: 1025
بررسی تاثیر سوء موضوع حقبیمهقرارداد بر رونق کسبوکارها و پیشنهاد راهکارهای جبرانی
یکی از پتانسیلهای قوی در زمینهی ایجاد اشتغال، استفاده از توان بخشخصوصی است. اما قوانین پیچیده و دستوپاگیر و نیز ساختارها و سازوکارهای دستگاههای دولتی آنچنان بخشخصوصی را ضعیف کرده است که در عمل نمیتوان اشتغالزایی را به این بخش سپرد. لذا تا هنگامی که این قوانین و ساختارها اصلاح نشوند، حل ریشهای مشکل اشتغال در کشور امکانپذیر نیست. یکی از این قوانین، قانون حق بیمه قرارداد سازمان تامین اجتماعی است.
طبق قانون کار و قانون سازمان تامین اجتماعی، هر بنگاه اقتصادی باید تمامی کسانی را که برایش کار میکنند، در سازمان تامین اجتماعی یا سایر سازمانهایی که به موجب همین قانون برای آن شغل در نظر گرفته شده است، بیمه کند و میزان محاسبه بیمهی مذکور به این صورت است که:
7 درصد حقوق کارگر که از حقوق وی کسر میشود؛ و نیز معادل 23 درصد حقوق بیمه شده، که باید کارفرما بپردازد؛ و 3 درصد بیمه بیکاری و معادل 3 درصد حقوق بیمهشده که دولت آن را پرداخت میکند.
دو نوع روش برای اخذ این حق بیمه وجود دارد:
در روش اول خود بنگاهها اسامی کارکنان خود و میزان حقوق دریافتی آنها را برای سازمان تامین اجتماعی ارسال و سازمان صرفاً بر صدق ادعای آنها درباره میزان حقوق و تعداد کارکنان نظارت میکند.
روش دوم برای بنگاههایی قرارداده شده که امکان نظارت بر آنها نیست و طبق آن، سازمان تامین اجتماعی ضریبی از مبلغ قرارداد پیمانکاری را در نظر میگیرد و میزان 30 درصد این مبلغ را به عنوان حق بیمه قرار میدهد. این روش، به حق بیمه قرارداد معروف است که تفسیری از ماده 41 قانون تامین اجتماعی است.
در این بین، تعیین ضریبی از مبلغ قرارداد پیمانکاری که حق بیمه بر اساس آن محاسبه میشود، برعهده مامور بیمه است. این ضریب اغلب بدون توجه به حوزهی کاری بنگاه و میزان سود آن است. همین موضوع باعث میشود که با صاحبین کسبوکار عادلانه رفتار نشود و قدرت اِعمالنظر مامور بیمه، زمینه فساد اداری را فراهم کند.
اما باید در نظر داشت، حقبیمهقرارداد، به این منظور ایجاد شد که اگر سازمانتامیناجتماعی نتوانست بر بیمهکردن کلیه کارکنان نظارت کند، این حق بیمه را از بنگاه اخذ نموده و خود، کارگران را بیمه نماید. لیکن آنچه در عمل مشاهده میشود این است که سازمانتامیناجتماعی این مبلغ را از کارفرمایان میگیرد اما تلاشی نمیکند تا کارگرانی که بیمه نشدهاند را پیدا نماید و لذا عموماً مبالغ اخذشده مذکور، صرف جبران هزینههای کلان سازمان تامین اجتماعی میشود. غافل از اینکه این جبران هزینه، به قیمت فشار و تنگشدنعرصه برای کسبوکارها تمام میشود که از نتایج آن، افزایش بیکاری است. مُضاف بر اینکه هماکنون امکانات نظارتی مانند چندین سال پیش که این قانون وضع شده، نیست و میتوان از سیستمهای اطلاعاتی جدید در جهت نظارت بر بیمهشدن تمامی کارگران استفاده کرد، لذا با حذف این قانون دست و پاگیر، خلاء نظارتی ایجاد نمیشود.
علیایحال حدود 43 سال از تصویب و اجرای این قانون میگذرد و تاکنون بارها در مجلس شورای اسلامی تلاش شده تا ماده 41 قانون تامین اجتماعی، حذف یا اصلاح شود و هر بار این تلاشها موفقیتآمیز نبوده است چرا که با حذف این قانون، نزدیک به 7000 میلیارد تومان از درآمد سازمانتامیناجتماعی کم میشود. نگرانی بیموردی که با چند راهکار ذیل، قابل جبران است:
1- در صورت حذف معافیتهای بیمه، بیش از 6 هزار میلیارد از هزینههای سازمان تامین اجتماعی کاهش مییابد.
2- جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان، درآمدهای مالیاتی دولت محترم را بین 6 الی 7 هزار میلیارد تومان افزایش میدهد و در نتیجه دولت محترم، قادر به تسویه بدهیهای کلان خود با سازمان تامین اجتماعی خواهد بود.
3-راهاندازی پرونده الکترونیکسلامت هر بیمهشده، باعث میشود کلیهی اطلاعات مرتبط با سلامت شهروندان، از پیش از تولد تا پس از مرگ، به راحتی در دسترس پزشک و بیمار قرار گیرد که در این صورت، سطح سلامت افراد بالا میرود و در نتیجه هزینههای سازمان تامین اجتماعی کاهش مییابد که میزان این کاهش هزینه 30 درصد پیشبینی شده است که رقم بسیار کلانی است.
جواد محمدی فشارکی
مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان
هرگونه کپی برداری فقط با قید منبع مجاز می باشد.