bazresiasnafisf.ir

آیا می دانید ...؟ : جبران خسارات وارد شده به واحد صنفی در اثر تعطیل غیرموجه با مجوز اتحادیه یا مراجع دیگر، به استناد نظر کمیسیون نظارت، برعهده دستور دهنده است.

بررسی چالش های موجود در بازار حبوبات

بررسی چالش­های موجود در بازار حبوبات

حبوبات پس از غلات، دومین منبع غذایی اصلی و جزء اقلام بسیار پراهمیت و پرمصرف سبد کالایی خانوار به شمار می­آیند و می­توانند در پی افزایش قیمت اقلام پروتین گوشتی، جایگزینی مناسب برای تامین پروتئین باشند. اما وجود برخی چالش­ها، روند افزایشی قیمت حبوبات را در سال­های اخیر در پی داشته است. این امر علاوه بر ایجاد نابسامانی در بازار، توان خرید مردم را نیز کاسته و گلایه­مندی و اعتراض اقشار مختلف مردم خصوصاً اقشار کم­درآمد را در پی داشته است. برخی از این چالش­ها و مشکلات عبارتند از:

  1. خشکسالی و کم آبی سالهای اخیر که باعث شده تا از حجم کشت حبوبات کم شود.
  2. وجود صادرات در مورد برخی از اقلام حبوبات که به افزایش قیمت آنها در سطح عرضه منجر شده است.
  3. گرانی فوق­العاده­ی قیمت انواع گوشت بویژه گوشت قرمز که جایگزینی و افزایش تقاضا و مصرف حبوبات در سبد غذایی خانوارها را در پی داشته است.
  4. کوتاهی در اصلاح و ابلاغ الگوی کشت و خرید تضمینی حبوبات از سوی مسئولین که این امر منجر به عدم تنظیم بازار و قیمت­گذاری مناسب برای حبوبات شده است، به همین جهت اغلب کشاورزان برای جبران هزینه­های تولید و نیز پرداخت بدهی خود، مجبور به فروش فله­ای سریع و  با قیمت پائین حبوبات به دلالان می­شوند.
  5. اثرات منفی ناشی از دلالی و واسطه­گری­های زائد بر قیمت­ها. بعضاً این افراد با احتکار حبوبات در انبارها، موجب نوسان قیمت و رشد فوق­العاده قیمت در بازار شده­اند.
  1. نظارت ناکافی بر قیمت­گذاری حبوبات بسته­بندی شده. در واقع قیمت­های نامتعارف و بالای حبوبات بسته­بندی شده که بعضاً تا 50 درصد بیش از حبوبات غیربسته­بندی اعلا و پاک شده است، انگیزه­ی افزایش قیمت را به سطوح عمده و خرده­فروشی فله‌اي القاء می­کند. مُضاف بر اینکه عدم ثبات نرخ و روند افزایشی قیمت حبوبات، بطور ویژه در صنوفی همانند رستوران­ها، طباخی و آشپزی­ها، اغذيه و ساندويچ فروشي‌ها و ...، باعث پدید آمدن بی­نظمی قیمت و بروز تخلفات صنفی از قبیل گرانفروشی، کم­فروشی، تقلب در کیفیت و ... ­شده است که از جمله مصادیق آن را در مخلوط­کردن حبوبات اعلا داخلی با محصولات وارداتی مانند لپه تانزانیا و استرالیا، عدس کانادا و ... شاهدیم که نوعی تقلب در کفیت محسوب ­شده و نارضایتی مصرف­کنندگان را در پی داشته است.

لذا پیشنهاد می­شود با اتخاذ تمهیدات مقتضی، موارد ذیل دنبال گردد:

1)      برنامه­ریزی برای کشت هدفمند حبوبات در استان­های کشور با مد نظر قراردادن میزان عرضه و تقاضای بازار و همچنین آمار نیاز داخل و صادرات به نحوی که دیگر شاهد کمبود یک محصول یا مازاد تولید یک محصول در بازار نباشیم.

2)      شايسته است دولت محترم و تعاونی­ها تسهیلاتی برای کشاورزان درنظر بگیرند به طوری که تولید­کنندگان با عرضه­ی مستقیم تولید خود، علاوه بر ارائه­ی محصول با قیمت پایین­تر به دست مصرف­کننده، از واسطه­گری­های زائد جلوگیری کنند و کشاورز به سود واقعی حاصل از تلاش خود دست یابد. ایجاد و تقویت بازارچه­ها و مراکز فروش مستقیم حبوبات در میادین تره بار برای کشاورزان در فصل برداشت، می­­تواند مفید باشد.

3)      نسبت به تعدیل قیمت حبوبات و همچنین واقعی شدن حبوبات بسته‌بندی شده اقدام گردد.

4)      از صادرات و واردات غيركارشناسي كه سبب زيان توليدكننده داخلي (در صورت ورود مازاد بر نياز داخلي) و يا گران رسيدن كالا به دست مصرف­كننده نهايي (به دليل كمبود كالا) می­گردد، جلوگيري به عمل آيد.

هرگونه کپی برداری فقط با قید منبع مجاز می باشد.