bazresiasnafisf.ir

آیا می دانید ...؟ : جبران خسارات وارد شده به واحد صنفی در اثر تعطیل غیرموجه با مجوز اتحادیه یا مراجع دیگر، به استناد نظر کمیسیون نظارت، برعهده دستور دهنده است.

اهمیت استفاده از اینترنت و فضاي مجازي جهت توسعه کسب و کارها

اهمیت استفاده از اینترنت و فضاي مجازي جهت توسعه کسب ­وکارها

وابسته بودن بسیاری از کسب ­وکارهای کشور به شیوه­های سنتیِ جذب مشتری و درآمدزایی، باعث ورشکستگی برخی از ایشان در دوران شیوع کرونا گردید. با این حال در آن دوران، مردم بیش‌ازپیش به خریدهای آنلاین روی آوردند و در نتیجه، خدمات و محصولاتی که در دنیای مجازی از فعالیت قابل ­توجهی برخوردار بودند، نه تنها متضرر نشدند بلکه سودآوری ایشان بیشتر گردید و این امر باعث شد ضرورت دیجیتالی‌شدن بیش از گذشته در مشاغل احساس شود. در واقع تا دهه گذشته، توسعه دیجیتال فقط یک مزیت برای صاحبان مشاغل به شمار می‌رفت؛ منتها اکنون به ضرورتی برای بقای کسب‌وکارها تبدیل شده است. توسعه دیجیتال و آنلاین به فرایندی گفته می‌شود که طی آن، با استفاده از فناوری‌های دیجیتال، کسب‌وکارهای سنتی را توسعه ‌بخشیده و از لحاظ فناورانه تجهیزشان می‌کنیم. بر همین اساس، در روش کسب‌وکار آنلاین، راهبردهای جدید مبتنی بر اینترنت جهت نزدیکی به بازار و مشتریان مورد استفاده قرار می‌گیرند به نحوی که فعالان اقتصادی از این طریق به ‌صورت گسترده و هدفمند، وارد شبکه‌های اجتماعی و آنلاین شده و به گسترش کسب‌وکارشان می‌پردازند. لذا می‌توان گفت توسعه آنلاین برای تمامی زمینه‌های شغلی، مفید و ضروی است لیکن برای برخی مشاغل بیشتر و برای برخی دیگر کمتر. آنچه مشخص است در دنیای امروز، اکثر مردم جهان بیشتر وقتشان را در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند و این پلتفرم‌ها به ویترینی برای دیده‌شدن بیشتر کسب‌وکارها تبدیل شده‌اند. بنابراین هرچه برند و خدمات یک کسب­وکار در معرض دید افراد بیشتری قرار گیرد، طبیعتا احتمال جذب مشتری و سودآوری نیز افزایش می‌یابد. در نتیجه، می‌توان گفت نه­تنها برای فروش بیشتر، گذار از سنت به مدرنیته امری لازم است بلکه توسعه کسب­وکار آنلاین، به واسطه مزایایی که دارد و کسب­وکارهای سنتی فاقد آن هستند، ضروری است. زیرا مشخص است که تنها راه کسب سود، فروش و ارائه محصول می­باشد و تنها راه فروش، بازاریابی است که در بستر کسب­وکارهای مدرن، امکان آن مهیاتر است.به عنوان مثال، در گذشته، بازار به عنوان مکانی برای انجام مبادلات شناخته میشد که ساعات شروع و خاتمه کار آن مشخص و محدود و نیازمند حضور خریدار در محل فروشگاه بود. این در حالی است که امروزه بازار از ظرف مکان و زمان خارج شده است و به نوعی مفهوم سنتی کسب و کار، تکامل یافته است. در مثالی دیگر تصور کنید برای مراجعه به یک مرکز فروشگاهی و خرید یک کالای الکترونیکی، ساعت­ها در ترافیک مانده­اید، از کل مرکز خرید، قیمت می­گیرید که مبادا گران بخرید و ...؛ حال بار دیگر تصور کنید امکان مقایسه محصولات مختلف و برآورد قیمت آن­ها را دارید اما در این حالت به جای ساعت­­ها درگیر ترافیک بودن و حضور یافتن در مراکز خرید، تنها با گشت و گذار در اینترنت و مطالعه نظر سایر کاربران، بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.                                            

علی­ایّحال بر اساس مطالب مذکور به نظر می­رسد گریزی از به­روزرسانی و تکمیل کسب­وکارهای فعلی با استفاده از مزایای اینترنت و فضای مجازی نیست. لذا ضمن ترسیم چشم­انداز سال­های آتی، بایستی از جنبه­های گوناگون اعم از حوزه قوانین، آموزش متصدیان صنفی، توسعه زیرساخت­ها به ویژه تکمیل شبکه ملی اطلاعات (اینترنت ملی) و ... به این موضوع توجه نمود.

در این بین نقش اتحاديه‌ها و انجمن‌هاي صنفي در افزايش آگاهي اعضاء نسبت به تغييرات كسب و كارها و ايجاد هماهنگي بيشتر در این خصوص بسیار حائز اهمیت است. مسلماً دستیابی به تحوّل و استفاده از ظرفیت‌هاي بعدی آن، نیازمند هم‌انديشي حداكثري اعضاء و همچنين شناسايي تهديدها و تبديل آن به فرصت‌ها است. لذا مشخص است که مقدمات لازم جهت حصول این امر، ارائه آموزش‌هاي تخصصي براي اعضاء هر صنف مشخص است كه توسط متخصصين حوزه فناوری اطلاعات و از طریق برگزاري سمينارها، دوره‌هاي آموزشي و ... انجام می­پذيرد و قطعاً بار هماهنگی و برگزاری و به ثمررساندن اینگونه اقدامات بیش از همه متوجه اتحادیه­های صنفی است. البته بعضاً شاهد هستیم که عكس این مقوله رخ می­دهد و اتحاديه يا انجمن­های مربوطه، بجاي هرچه به روز كردن دانش اعضاء و آشنا نمودن آنان با فضاي مجازي و همچنین فرصت‌هايي كه اين حوزه مي‌تواند براي آنان فراهم آورد، فضای مذکور را به عنوان يك تهديد قلمداد می­نمایند. ریشه­ی این تهدید انگاری در عدم­آگاهي و همچنين ناتواني اتحادیه و انجمن­ها در استفاده از فرصت‌هاي موجود به نفع اعضاء است که حتی باعث می­شود این افراد تمام منابع و زمان خود را در تخريب كسب وكارهاي نو ظهور (کسب و کارهای مبتنی بر فضای مجازی و فناوری­های جدید) به کار گیرند.

نبايد فراموش كنيم كه کسب و کارهای مبتنی بر فضای مجازی، شکل نويني از کسب و کار به شمار می­روند، لذا هنوز قوانين کامل و جامعي براي جلوگيري از سو­ء­استفاده‌های احتمالی در آن تعيين نگرديده، علاوه بر اینكه فضای مجازی به سرعت در حال تغيير مي‌باشد و این تغييرات سريع، بازنگری مستمر قوانين را مطالبه می­كند و اين خود تهديد بزرگ دیگري به شمار مي‌رود كه البته با درايت اتحاديه‌ها و انجمن‌هاي صنفي و مشورت و مطالبه از مراجع قانون‌گذار مي‌توانند قوانين صحيح و نويني را جهت اجراي عدالت و جلوگيري از سوء­استفاده­ها تهيه نمايند. بر همین اساس، شایسته است رسته کسب­وکار آنلاین در تمامی اتحادیه­های صنفی تعریف شده و به صورت ویژه در این خصوص به فعالیت مشغول شود.

هرگونه کپی برداری فقط با قید منبع مجاز می باشد.