bazresiasnafisf.ir

آیا می دانید ...؟ : جبران خسارات وارد شده به واحد صنفی در اثر تعطیل غیرموجه با مجوز اتحادیه یا مراجع دیگر، به استناد نظر کمیسیون نظارت، برعهده دستور دهنده است.

اهمیت مدیریت رفتار مصرف کننده

 اهمیت مدیریت رفتار مصرف ­کننده

احتکار کالا توسط برخی متصدیان و فروشندگان، پدیده‌ای مذموم در اقتصاد کشور محسوب می‌شود؛ لیکن طی سال‌های اخیر شاهد هستیم هر گاه زمزمه تغییر قیمت در برخی از کالاها شنیده می‌شود رشد فزاینده تقاضا و خرید کالا از سوی طیف قابل­توجهی از مردم اتفاق می­افتد که آن را احتکار خانگی می­نامیم. از جمله آخرین مصادیق این‌ موضوع، خالی­شدن قفسه‌ی فروشگاه‌ها از مواد شوینده، روغن خوراکی و ماکارونی در ماه گذشته است که به سوژه­ای در اخبار و فضای مجازی تبدیل شد. همین روند در کالاهایی نظیر برنج، حبوبات و شکر؛ هر چند به خالی­شدن قفسه‌های فروشگاهی نینجامیده لیکن تاثیر جدّی در افزایش قیمت کالاهای مورد اشاره داشته ‌است. بنابراین شایسته است جهت جلوگیری از فراگیرشدن این ناهنجاری اقتصادی و فرهنگی، تدبیر و چاره­اندیشی شود.

البته ریشه این پدیده همانا وجود تورم مستمر در اقتصاد و کاهش ارزش پول ملی است که پیامد آن در کاهش اعتماد عمومی به آینده­ی اقتصاد کشور متبلور شده است. لذا مقتضی است در کنار راهکارهایی نظیر افزایش تولید، تصحیح و تسهیل شیوه‌های توزیع و عرضه کالا، تشدید نظارت بر چرخه تولید تا مصرف و ...، به موضوع "مدیریت رفتار مصرف­کننده" نیز توجه شود.

در واقع درک رفتار مصرف­کننده، در مدیریت و جهت­دهی به انگیزه­ها و تصمیمات افراد در هنگام خرید یا مصرف کالا و خدمات، بسیار با اهمیت است و بر همین اساس، مطالعه­ پیرامون رفتار مصرف‌کننده باعث می‌شود بتوانیم به افراد جامعه کمک کنیم تا هر یک به مصرف­کننده­یِ مؤثرتری تبدیل شده و در نهایت کل کشور از این منفعت بهره ببرند.

همانگونه که مشخص است از جمله عوامل موثر بر رفتار مصرف­کننده، نوع تفکر و اعتقادات حاکم بر جامعه است لذا لازم است دیدگاه­های اقتصاد اسلامی و اقتصاد غربی در موضوع مصرف، مورد بررسی قرار گیرد.

اقتصاد غربی می­گوید: یک صنعت با مصرف‌کننده و نیازهایش شروع می‌شود و رضایت مشتری لازمه استمرار فرآیند تولید کالا و حیات یک صنعت محسوب می­شود، بر همین اساس اقتصاد غربی رفتار مصرف‌کننده را با تاکید بر افزایش مصرف­گرایی تعریف می­کند و مِلاک اصلی، سود و نفع هر دو نفرِ خريدار و فروشنده و به حداکثر رساندن این منافع است فارغ از اینکه ارزش­هاي اجتماعي، سنتي، تاريخي، ملي، مذهبي و اخلاقي در نظر گرفته می­شود یا خیر؛ ­اما در اقتصاد اسلامی، نفع بلندمدت همه انسانها مِلاک اصلی است و اسلام اصول مصرفي را در حد اعتدال و با رعایت ارزش­هاي مذهبي، ملي، تاريخي، سنتي و اجتماعي تنظيم می­کند لذا نوع مصرفی که براي جامعه و خود فرد، مُضِر باشد و كسبوكاري كه غيرقانوني باشد را منتفي مي­داند.

اقتصاد غیراسلامی مصرف بیش از نیاز را لازمه استمرار تولید و کسب سود می­داند اما اقتصاد اسلامی، اسراف و تبذیر و اِتراف هر یک از افراد را در بيكاري، توسعهنيافتگي و فقر در جامعه موثر می­داند.

در اسلام، مصرف بخودي خود پديده­اي مذموم نيست اما اسلام به عنوان يك شريعت كامل، رفتار مصرف­كننده را براي رسيدن به آرامش و شادي در زندگي دنيوي و اخروي كنترل ميكند و مواردي همچون رتبه­بندي نيازها از نظر اهميت، برآوردكردن نيازها با در نظـرگـرفتن اصولحلال و حرام، كيفيت مصرف، درنظرگرفتن مصلحت فردي و اجتماعي و تمرين ميانه­روي و اعتدال را براي برنامه مصرفي يك انسان دین­مدار، ضروري و الزامي مي­داند و در عين حـال،توسعه و گشايش را براي خانواده و ديگران مي­طلبد که در این صورت، مَجالی براي مصرف كالاهاي لوكس در سطح كلان جامعه پديد نمي­آيد. لذا مختصات انسان اسلامي عبارت است از: پُركاري و سخت­كوشي، پُر درآمد بودن، داراي پس­انداز مطمئن، سرمايه­گذار بودن، انفاق­كننده، كم­مصرف و داراي برنامهونظمبودن که در صورت رعایت هر یک از این شاخصه­ها، دولت اسلامي قادر خواهد شد یک رفاه جمعی را در اختيار همگان قرار دهد بگونه­اي كه كفاف جامعه از يك سطح به سطح بالاتري انتقال يابد.

همچنین بایستی در نظر داشت که اغلب ناهنجاری­ موجود در انگیزه­ها و رفتارهای مصرفی افراد جامعه، ناشي از عیوب نظام آموزشي، نظام بانكداري و نظام كسب و كار است. هم­اکنون ضعف نظام اقتصادي كشور باعث شده كه برخی از افراد به قاچاق و دلالی، آسان­خوری، بهره رَبَوي و ... روي بياورند. افزایش موارد مذکور، الگوی رفتار مصرف­کنندگان را نیز تغییر داده است که مصادیق آن در گرایش به تجمل­گرایی، بی­توجهی به مصالح ملی در مصرف کالاهای داخلی، بی­توجهی به سرمایه­گذاری مردمی در بخش تولید، عدم حمایت از نخبگان تولیدی و صنعتی و ... قابل مشاهده است.

نتايج حاصل از پژوهش­های علمی حاكي از آن است كه الگوي مصرف جامعهايراني با الگوي توليد داخلي و الگوي مطلوب مصرف از ديدگاه ديني، فاصله دارد و چون وضع موجود و وضع مطلوب، ريشه­هاي فرهنگي دارند؛ بنابراین تنها با ابزارهاي اقتصادي نمي­توان تحول اساسي در آن پديد آورد و تغييرهاي بلندمدت آن مستلزم تغییر در مؤلفه­هاي فرهنگي مرتبط با آن است. در واقع، مؤلفه­هاي اصلي مدیریت رفتار مصرف، در بستر فرهنگ جامعه شكل مي­گيرد) که در زیر به برخی از آنها­ اشاره می­گردد:

-     تكريم و معرفي و تشویق افراد کمک­کننده به رونق­گرفتن تولید ملی (اعم از تولیدکننده، توزیع­کننده و فروشنده) و برخورد با دلالان و قاچاقچیان و محدود نمودن فروشندگان مروج کالای خارجی.

-     تقویت ایمان افراد به عنوان مِلاك اصلي تصميم­گيري افراد براي هزينه­كردن درآمد خود (هم در امور دنيايي و هم امور آخرتي).

-     تنظیم خریدها و مصارف برای رفع نیاز واقعی نه برای امور غیرضروری و تبعیت از مُد یا خواهش­های رنگارنگ نفس.     

-     هر یک از افراد جامعه هم در موقعیت ارائه­دهنده کالا و خدمات برای دیگران هستند هم در موقعیت مصرف کالا و خدمات ارائه شده از سوی سایرین لذا برخی ویژگی­ها از جمله: رعایت انصاف، پايبندي به تعهدات، پرهیز از مصرف شخصی از بیت­المال یا ضرر به آن، پرهیز از احتکار ثروت، پرهیز از تجمل­گرایی، رعایت حلال (قانوني) و حرام در مصارف، ادای حقوق شرعی (زکات، صدقه، انفاق) و قانونی (مالیات، عوارض و ...) باید برای تک­تک افراد الگوسازی شود و در الگوي مصرف كلان جامعه نیز تبلیغ گردد.

-     افراد باید بیاموزند که در پیش­گرفتن الگوهای صحیح مصرف، منجر به رفاه كل جامعه در بلندمدت مي­شود که سود آن نصیب هر یک از ما نیز خواهد شد. لذا از خودمحوری و مبناقراردادن صرفاًمنافعفردی، بپرهیزیم.

-     تبلیغ و ترویج ابزارهاي كاهش فقر همچون زكات و صدقه که باعث مي­شوند تـا انگيزه خريداري كالاهـاي لوكس و همچنين تجمل­گرايي و اِتراف در اقتصاد كاهش يابد و به سمت كالاهاي اساسي مـورد نيـاز فقـرا سوق پيـدا كند.

-     جایگاه­های پُر مصرف در جامعه ما عبارتند از: برگزاری مهمانی­ها، عروسی­ها، همایش­ها و ...، لذا باید فرهنگ صحیح و چارچوب­های معتدل برگزاری موارد مذکور، فرهنگ­سازی و مستمراً اطلاع­رسانی شود.

-     برگزاري دوره­هايي در راستاي آموزش آموزه­هاي اسلامي به كسبه بازار در زمينه كسبوكار اسلامي به ویژه در باب تبیین نظام مشاركت سود و زيان و بيان مزايا و ارجحيت آن نسبت به نظام ربوي.

-     ترویج فرهنگ قرض­الحسنه در جهت راه­اندازي كسب و كار جديد و رونق توليد.

-     آموزش آموزه­هاي اسلام در زمينه مصرف از دوره­هاي قبل از دبستان و با شيوه­هاي جذاب براي كودكان.

-      وجود برنامه­هاي ديني پرمخاطب در صداوسيما در طول سال و بيان مزاياي عمل­كردن به مباني اقتصاد اسلامي در زندگي افراد.

-      اصلاح نظام بانكداري کشور.

 

- خریدها و مصارف، مایه­ی اِضرار به­غير نباشد. به عنوان مثال، خرید جنس قاچاق یا خرید جنس خارجی دارای مشابه داخلی، نمونه­هایی از اِضرار به­غیر هستند.     

 

 

 

هرگونه کپی برداری فقط با قید منبع مجاز می باشد.