bazresiasnafisf.ir

آیا می دانید ...؟ : جبران خسارات وارد شده به واحد صنفی در اثر تعطیل غیرموجه با مجوز اتحادیه یا مراجع دیگر، به استناد نظر کمیسیون نظارت، برعهده دستور دهنده است.

ضرورت توجه بیشتر به موضوع تنظیم بازار

ضرورت توجه بیشتر به موضوع تنظیم بازار

تنظيم و کنترل بازار، مجموعه­اي از سياست­ها، مقررات و اقداماتي است كه براي حمايت از مجموعه­های مرتبط با بازار، به ویژه توليد­كنندگان، توزيع­كنندگان و مصرف­كنندگان؛ استفاده مي­شود. این امر شامل كنترل فراوانی و مدیریت عرضه و تقاضای کالا، رصد و کنترل قيمت کالا و خدمات، حمایت از توليد­كنندگان با هدف تداوم و پویایی تولید، برخورد با متخلفین جهت صیانت از حقوق مصرف­كنندگان و همچنین تسهیل تبادلات تجاری از حلقه­ی تولید تا مصرف مي­شود که به روش­هاي مختلفی قابل اجرا است؛

  اما از آنجا كه مفهومِ عامِ تنظيم بازار به معناي متوازن­كردن عرضه و تقاضای کالا و خدمات است لذا اغلب هرگونه سياستي كه دو مولفه­ی ياد شده را تحت تاثير قرار دهد نیز به عنوان سياست تنظيم بازار تلقّی می­شود.

در این بین، سطح عرضه به عنوان حلقه­ی آخر در فرایند تولید تا توزیع کالا، از اهمیت ویژه­ای برخوردار است و به دلیل حضور عامه­ی مردم و مصرف­کنندگان و تعامل آنان با تعداد فراوان متصدیان واحدهای صنفیِ خرده­فروش، نیازمند تشدید نظارت­ها­، هوشمندسازی و افزایش دقت در بازرسی­ها و همچنین بازدارندگی از تخلفات صنفی می­باشد. لذا شناخت مشکلات و چالش­های مرتبط با موضوع تنظیم و کنترل بازار اعم از مشکلات کلان در اعمال سیاست­ها و اجرای قوانین، شیوه­های انجام بازرسی و نظارت­ از واحدهایِ صنفیِ سطح عرضه و برخورد با متخلفین، بسیار ضروری و با اهمیت است. برخی از مشکلات و چالش­های مذکور عبارتند از:

1)        جولان دلالان ­دارای سرمایه، که در سطح بازار کشور با خرید کالا و انبارنمودن آن به قصد گران­شدن، تعادل عرضه و تقاضا و ثبات قیمت را بهم می­زنند. این افراد مجوز فعالیت ندارند، مالیات و عوارض پرداخت نمی­کنند و عموماً فاقد واحد صنفی نیز می­باشند.

2)        بی­ضابطه­بودن فضای مجازی، زمینه­ی گسترش شایعات و سوء­استفاده دلالان جهت ایجاد ترس در مردم و بعضاً گرانترشدن کالاها و ... را فراهم آورده است. طی سال­های اخیر شاهد بوده­ایم دلالانِ نقاط مختلف کشور با سوءاستفاده از فضای مجازی و انجام تبانی، از ارسال منظم کالا به نقاط مختلف کشور، خودداری ­نموده­اند.

3)        عدم­اجرای تبصره 7 ماده 72 قانون نظام صنفي جهت واریز یک سوم از مبلغ جریمه­های دریافت شده، توسط دولت محترم به حساب اتاق اصناف؛ باعث شده تا پشتوانه و استقلال مالی بازرسی اصناف، این نهاد اثرگذار نظارتی، تضعیف شود.

4)        ضعف قوانین در موضوع جرائم تخلفات صنفی باعث شده، بازدارندگی این نوع جرائم کاهش یابد.

5)        عدم شفافیت اطلاعات از آمار تولید، توزیع، سرانه مصرف، واردات، صادرات و سایر اطلاعات موثر در رصد، تحلیل و پیش­­بینی بازار. چه بسا برخی از این اطلاعات موجود باشد اما به­روز نباشد و یا اطلاعات به­روز موجود باشد اما در اختیار تمامی نهادهای اجرایی و نظارتی قرار نگیرد و دسترسی به آن مقدور نباشد.

6)        اقدامات بعضاً خودسرانه­ی کارخانجات و شرکت­های پخش آنان در موضوع قیمت­گذاری و توزیع کالا که تبعات منفی بر تعادل عرضه و تقاضا داشته و برهم­زننده­ی ثبات قیمت است.

7)        ضعف اقدامات اجرایی و نظارتی مرتبط با تنظیم بازار ناشی از کمبود نیروی انسانی و تجهیزات.

8)        کم­توجهی به اولویت پیشگیری از وقوع تخلف و صرفاً تمرکز بر برخورد با متخلفین.

9)        اغلب در پی نوسانات نرخ دلار، واردکنندگان و عمده­فروشان اصلی، از توزیع و فروش کالا به خرده­فروشان خودداری می­کنند و لذا خرده­فروشان نیز به سمت احتکار کالا رفته و بی­ثباتیِ قیمت در بازار، بشدت اوج می­گیرد.

10)    در توزیع کالا به ویژه کالاهای اساسی، از ظرفیت اتحادیه­ها و واحدهای صنفیِ خرده­فروش، کمتر استفاده می­شود و اغلب، منحصراً فروشگاه­های بزرگ جهت توزیع کالا بر­گزیده می­شوند. در حالیکه تجربیات سال­های گذشته در توزیع شکر و گوشت قرمز، ثابت نمود که توزیع از طریق فروشگاه­های بزرگ، تاثیر قابل­توجهی در کاهش قیمت­ها و تعادل بازار، نداشت.

11)    نظارت ناکافی بر واردات و توزیع کالاهای اساسی. در واقع در مورد برخی اقلام از جمله نهاده­های دامی و ... شاهد هستیم که با وجود اختصاص ارز دولتی و واردات فراوان، اما همچنان بازار با کمبود و گرانی مواجه است و از سرمنشاء ورود کالا به کشور، بازار تحت تاثیر قرار گرفته و بهم می­ریزد.

 12)    صدور مجوز جهت صادرات كالاهاي توليد داخل، علي‌الخصوص كالاهاي اساسي بدون در نظر گرفتن سرانه مصرف كشور، بعضاً علاوه بر ايجاد كمبود و افزايش قيمت كالاي مذكور در سطح عرضه، در برخي موارد حتي دولت مجبور به واردات مجدد همان كالا از ساير كشورها جهت تنظيم بازار گرديده است.

13)    خُلف­وعده­ در پرداخت به موقع پول خریدهای تضمینی طی سال­های گذشته در اقلامی همانند گندم، چای، چغندر، برنج و ... باعث­شده کشاورزان برای جبران هزینه­ها، ناگزیر به همکاری و فروش یا پیش­فروش محصولات خود به دلالان شوند.

در همین راستا، راهکارهای ذیل می­تواند مدنظر قرار گیرد:

1)      اصلاح عملکردها در موضوع صادرات و واردات کالاها.

2)      تعامل بیشتر مسئولین با کارشناسان اتحادیه­ها و صنوف و توجه جدّی­تر به راهکارهای آنان.

3)      نظارت شدید بر عملکرد کارخانجات و شرکت­های پخش.

4)      ضابطه­مند نمودن فضای مجازی از طریق توقف فعالیت پیام­رسان­های خارجی.

5)      توجه به نقش اتحادیه­های صنفی و واحدهای صنفیِ خرده­فروش در توزیع مویرگی کالا در بازار و نظارت همه­جانبه­تر.

6)      به­روزرسانی جریمه­های تعزیراتی با هدف ایجاد بازدارندگی قوی.

7)      تقویت جایگاه و اختیارات واحدهای بازرسی و نظارت اصناف در کشور.

8)      تامین کامل بودجه­ی واحدهای بازرسی و نظارت اصناف از طریق روش­های پیش­بینی شده در قانون نظام صنفی.

استفاده از ابزارهایی نظیر مالیات جهت جلوگیری از گران­فروشی و احتکار کالا همانند آنچه که در کشورهای پیشرفته برقرار است که این امر مستلزم تصویب قوانین مورد نیاز و همکاری نظام بانکی در شفافیت کامل تبادلات مالی و تجاری هر ایرانی است. 

هرگونه کپی برداری فقط با قید منبع مجاز می باشد.