bazresiasnafisf.ir

آیا می دانید ...؟ : جبران خسارات وارد شده به واحد صنفی در اثر تعطیل غیرموجه با مجوز اتحادیه یا مراجع دیگر، به استناد نظر کمیسیون نظارت، برعهده دستور دهنده است.

ضرورت کاهش ضایعات در بخش کشاورزی کشور

محصولات کشاورزي، یکی از عمده و شاخص­ترین تولیدات کشور محسوب می­شوند و ارتقاء این بخش در رشد و توسعه میهن­مان نقش اساسی دارد به نحوی که می­توان اذعان نمود پیشرفت اقتصادی کشور، بدون در نظرگرفتن بخش کشاورزی، غیرممکن است. بر همین اساس، در اسناد بالادستی و قوانین جاری کشور، تأمین امنیت غذایی و ارتقاء کمّی و کیفی تولیدات کشاورزی به عنوان یکی از ارکان مهم برنامه­های توسعه، مورد توجه بوده است. علاوه بر نقش محصولات کشاورزی در امنیت غذایی کشور، در حال حاضر کشورمان به دلیل تحریم­های ظالمانه با کاهش درآمد‌های نفتی مواجه است و بنابراین ناگزیر هستیم با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح در جهت توسعه کشاورزی و بالابردن رونق اقتصادی، بخشی از کاهش درآمد‌های ارزی را جبران نموده و بر چالش­های اشتغال و تامین هزینه­های کشور فائق آئیم. با این حال کشور ما در بخش کشاورزي با چالش­های متعددي روبرو است که توسعه این بخش را با اختلال مواجه کرده است. از جمله چالش­های مذکور، میزان ضایعات قابل­توجه در بخش کشاورزی کشور است.

  اهمیت موضوع زمانی ملموس­تر می­گردد که بدانیم با توجه به پیش­بینی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) از شرایط جمعیتی سال 2025، امکانات آب و زمین در جهان، تنها اجازه تامین غذای داخلی در هر کشور را می­دهد و محصولات اساسی کشاورزی به منظور واردات از سوی دیگر کشورها وجود نخواهد داشت.لذا باید از شدت و میزان ضایعات کشاورزی کاست تا بدون وارد آوردن فشار اضافی به منابع و نهاده­های کشاورزی محصولات بیشتری را به چرخه مصرف وارد نمود.به رغم وجود امكانات بالقوه فراوان و توليد قابل­ملاحظه­ی انواع محصولات كشاورزي در كشور، ساليانه شاهد واردات محصولاتي از قبيل گندم و برنج مي­باشيم چرا كه بـه دلايـل گوناگون از جمله عدم­وجود صنايع تبديلي، بسته­بندي، نگهداري مناسب و كافي، يكپارچه و مكانيزه نبودن اراضي كشاورزي و عدم احداث صنايع در قطب­هاي عمده توليد محصولات كشاورزي به صورت مجتمع­هاي كشت و صنعت؛ مقادير زيادي از اين توليدات در اثـر حمل­و­نقل و نگهداري طولاني و نامناسب ضايع مي­شود و از بين مي­رود که این مقدار ضايعات از ميزان متعارف در كشورهاي توسعه­يافته بالاتر است.ارزش مواد غذایی تلف شده در کشور در سال 1392، تقریباً برابر با قیمت مجموع کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی وارداتی در همان سال بوده است. طبق برخی آمارهای دیگر، 16 درصد از محصولات زراعی و حدود 28 درصـد از تولیدات باغی کشورمان در مراحل مختلف تولید تا مصرف از بین می­روند بنابراین می­توان مدعی شد به طور میانگین 22 درصد از محصولات کشاورزی ما از بین رفته و به ضایعات تبدیل می­شود. این مقدار ضایعات معادل محصول تولید شـده در سـطحی معادل یک میلیون هکتار یعنی 11 درصد سطح زیـر کشت محصولات آبی کشور است.

 چنانچه این سطحی از اراضی آبی کشاورزی و منابع آبی آن، به تولید دانه­ی روغنی کلزا اختصاص یابد، با احتساب عملکرد 3 تن دانه در هکتار و ضریب استحصال 35 درصدی روغن تصفیه شده از دانه، تولیدات این سطح می­تواند حدود 40 درصد از مصرف روغن کشور یعنی حدود 1 میلیون تن در سال را تأمین کند. همچنین اگـر حسب آمار برای تولید یک کیلوگرم محصول کشاورزی، 830 لیتر آب در کشور مصرف شود، بـرای حجم ضایعات کشاورزی کشور تقریبا 7/13 میلیارد متر مکعب آب هدر میرود که معادل 18 درصد آب مصرفی بخش کشاورزی است. متاسفانه میزان شدت مصرف انرژی در کشور ما از جمله در بخش کشاورزی، از الگوی استاندارد جهانی بالاتر است و به عنوان مثال این میزان، 1/7 برابر ترکیه است. از سویی میزان زمین‌های تجهیز‌شده برای زراعت آبی در ایران، 9 میلیون و 600 هزار هکتار است که ما‌به‌ازای این وسعت، تنها شش میلیارد و 400 میلیون دلار ارزش افزوده از طریق صادرات نصیب کشورمان می‌شود اما در ترکیه پنج میلیون و 250 هزار هکتار زیر کشت آبی می‌رود یعنی حدود 45 درصد کمتر از کشورمان، لیکن بهره اقتصادی آن 16 میلیارد و 600 میلیون دلار می‌باشد که در واقع 159 درصد بیشتر از کشورمان است. این آمارهای تأمّل برانگیز در شرایطی است که میزان نزولات جوی ایران از متوسط جهان کمتر است، لیکن سهم آب کشاورزی از کل مصارف ایران بسیار زیاد و معادل 92 درصد است حال آنکه میانگین مصرف آب بخش کشاورزی در دنیا حدود 70 درصد می­باشد. شاید به همین دلیل است که از هر متر مکعب آب مصرفی در بخش کشاورزی ایران 9۰۰ گرم محصول به‌دست می‌آید که با استاندارد جهانی آن یعنی 2500 گرم، فاصله زیادی دارد.

طی یک برآورد کلی، اگـر هر کیلوگرم از محصولات کشاورزی کشور که به ضایعات تبدیل می­شوند فقـط 7/0 دلار ارزش داشته باشد، سـالانه 16 تـا 18 میلیارد دلار سرمایه کشور از دست می­رود. مُضاف بر اینکه وقتی کشاورز هزینه می‌کند و منابع پایه کشور هم مصرف می‌شود، اما 22 درصد محصول از بین می‌رود یعنی حدود یک­چهارم از سودی که می‌توانست در فرایند تولید تا فروش محصولات کشاورزی بدست آید از بین می­رود. همین امر باعث می­شود تا تولید برای کشاورز، غیراقتصادی شده و او ناگزیر به رهاکردن این فعالیت شود. علاوه بر خسارات مشهود ناشی از ضایعات محصولات کشاورزی، دولت محترم سالانه ميليون­ها دلار ارز جهت واردات موادي مثل خوراك دام، كاغذ، مقوا، مواد شيميايي و ... هزينه ميكند. در همین راستا جهت مراحل آماده­سازی، کاشت، داشت، برداشت و حمل­و­نقل محصول از هر هکتار زمین به طور میانگین 120 لیتر سوخت نیاز است بنابراین سالانه حدود 120 میلیون لیتر سوخت به واسطه تلفات محصولات کشاورزی، بیهوده می­سوزد و حاصلی جز ضرر به بیت­المال و گرم­ترکردن زمین و آلایندگی بیشتر محیط­زیست در پی ندارد. پس مشخص است تمامی بخش­ها و نفرات مرتبط با محصولات کشاورزی اعم از: برنامه­ریزان و تصمیم­گیران بخش کشاورزی، متخصصین و کارشناسان کشاورزی، تولیدکنندگان و تامین­کنندگان بذر، کود و سموم کشاورزی، کشاورزان و باغداران، متصدیان ترابری و حمل­ونقل، انبارداران و سردخانه­داران، متصدیان عمده­فروش و خرده­فروش و حتی مصرف­کنندگان نهایی؛ ضروری است تا نسبت به مسئله­ی کاهش ضایعات، خود را مسئول و سهیم دانسته و با حساسیت بیشتر به ایفای نقش موثر بپردازند.

در همین راستا برخی از چالش­های اصلی در این حوزه به همراه پیشنهادات، به شرح ذیل ارائه می­گردد:

اصلی­ترین چالش­ها و موانع:

-     علاوه بر پراکندگی زمین­های کشاورزی، حدود 95 درصد از زمین­های زراعی کشور کمتر از 20 هکتار مساحت دارند بنابراین ما با یک تولید غیرمکانیزه­ی سنتی با بهره­وری پائین و ضایعات بالا روبرو هستیم حال آنکه در کشورهای برتر تولیدکننده و صادرکننده محصولات کشاورزی، سهم زمین­های بسیار بزرگ و بالاتر از 750 هکتار، سهم غالب است.

-     یکپارچه نبودن زمین­های کشاورزی مانع از مدرنیزه­کردن آبیاری یا ایجاد گلخانه­های بزرگ صنعتی در آن­ها شده لذا اینگونه خرده زمین­ها از وام­های دولتی نیز بهره چندانی ندارند و در عین­حال کشاورزان اینگونه اراضی نیز توانایی مالی تأمین زیرساخت­های لازم را ندارند.

-     يكپارچه نبودن اراضي، تسطيح نبودن اراضي، عدم­زهكشي مناسب زمین­های کشاورزی، نامناسب بودن بسته­بندي، غیراستاندارد بودن حمل­و­نقل محصولات كشاورزي، ناکافی­بودن سردخانه،سيلووانبار، کمبودصنایعتبدیلیوتکمیلیکشاورزي  و ...، ضمن افزایش میزان تلفات محصولات کشاورزی، سودآوری و توسعه بخش کشاورزی را نیز کاهش داده است.

-     قسمت عمدة ضایعات در ایران و کشورهای در حال توسعه مربوط به مراحل برداشت و پس از برداشت؛ شامل اقداماتی چون سردکردن، بسته­بندی، حمل­ونقل، انبارداری، فرآوری محصول، صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

 -     عدم شکل‌گیری عرضه و تقاضا در کشور در یک چارچوب نظام‌مند باعث شده تا امر تولید محصولات مذکور در یک چرخه صحیح تقاضا صورت نگیرد و لذا برخی محصولات (به ویژه محصولاتی که در چرخه کشت فصلی هستند مثل پیاز و سیب‌زمینی) بیش از نیاز یا کمتر از نیاز، تولید شده و این باعث هدررفت سرمایه‌های ملی، بخصوص منابع آبی می‌شود.

-     کمبود نیروی کار ماهر در عین تعداد بالای دانش­آموختگان دانشگاهی باعث شده حوزه­های کاشت، داشت، برداشت، بسته­بندي و بازاریابی محصولات کشاورزی از بُعد بکارگیری دانش و تکنولوژي­ ضعیف باشد و توسعه کشاورزي در کشور به کُندی پیش رود. کشاورزان ما نیز با روش‌های علمی تولید و برداشت محصولات کشاورزی آشنایی کاملی ندارند.

-     علاوه بر کم­توجهی صورت­گرفته نسبت به پژوهش­ها و تجربیات بین­المللی، در امر تحقیق و توسعه از سوی نهادهای مسئول داخلی نیز ضعیف عمل شده و اغلب، نتایج تحقیقات موجود نیز بخوبی به کشاورزان منتقل و آموزش داده نمی­شود.

برخی پیشنهادات و راهکارها:

-     مطالعه­ی جامع در خصوص علل به وجود آمدن و مقدار دقیق ضایعات محصولات باغی و زراعی در مراحل مختلف زنجیرة تولید تا مصرف و همچنین ارائه راهكارهاي مناسب جهت كـاهش ضایعات مذکور.

-     استفاده از تجربیات بین­المللی جهت تبديل باقيمانده­هاي گياهي و زائدات محصولات كشاورزي به فرآورده­هاي قابل­مصرف در بخش كشاورزي و صنعت.

 -     ایجاد نظام یکپارچه برای مدیریت و سیاست‌گذاری در حوزه کشاورزی.

-     اجباری نمودن استانداردهای تدوین­شده و تأکید بر عملیاتی نمودن نظام جامع کنترل کیفیت.

-     گسترش مجتمع­های کشت و صنعت و صنایع تبدیلی با تأکید بر دانش فنی و توانایی­های متقاضیان و توجیه فنی و اقتصادی طرح­ها.

-     توسعه مراکز توزیع مستقیم و حذف واسطه­ها.

-     بازنگری در بیمه محصولات کشاورزی.

-     نظر به تاثیر مثبت برگزاری دوره­های آموزشی در کنترل ضایعات محصولات کشاورزی شایسته است صدور مجوزهای مربوطه و حتی استفاده از تسهیلات دولتی منوط به آموزش­های اجباری برای کشاورزان متناسب با نیازهاي هر استان گردد.

-     نخستین گام در راه بکارگیری ماشین‌ها و ابزارهای پیشرفته و افزایش درآمد کشاورزان، افزایش مقیاس زمین‌های کشاورزی از راه یکپارچه­کردن کشتزارهای کوچک با مشارکت خود روستاییان است.

-      بهره‌گیری از راهبردهای آمایش مناسب سرزمینی: در همین راستا ضروری است طی یک زمان­بندی منطقی، پهنه‌بندی الگوی کشت کشور متناسب با ظرفیت‌های تولیدی مناطق تهیه شود.

-     بروزرسانی، تکمیل و یکپارچه‌سازی نظام آماری و منابع اطلاعاتی بخش کشاورزی از طریق شناسایی دقیق وضع موجود اعم از نیروی انسانی، تجهیزات، امکانات، توانمندي­ها، نیازمندي­ها، نقاط ضعف و قوت مناطق مختلف و ..

-     فراهم شدن فرصت ارتباط مستقیم بین کارشناسان، کشاورزان و مؤسسات تحقیقاتی و تسریع در انتقال یافته­هاي تحقیقاتی به عرصه­هاي تولیدي.

-     برگزاري منظم جلسات هم­اندیشی بین مسئولین اجرایی، اعضاء کمیته­های تحقیق و آموزش و تشکل­های صنفی کشاورزی با هدف شناسایی رفع چالش­ها، بهبود راهکارها، تعیین اولویت­ها و ...

-     افزايش مشاركت توليدكنندگان در بازاريابي محصولات كشاورزي با تقويت تشكّل‌هاي توليدي.

-     استفاده از ظرفيت‌هاي بورس كالاي كشاورزي در زمينه كاهش هزينه معاملات از طريق تمركز خريداران و فروشندگان در يك محل و فراهم­نمودن دسترسي يكسان فعالان بازار به اطلاعات به منظور كشف سطح قيمت رقابتي و شفافيت.

-     حمایت لازم برای جایگزینی کشت‌های پاییزه به ‌جای تابستانه برای محصولات آب‌بر یا جایگزینی محصولات با نیاز آبی کمتر و با در نظر گرفتن اصل امنیت غذایی.

-     بازنگری در تعرفه‌های صادرات و واردات محصولات کشاورزی و جلوگیری از تصمیمات مقطعی و دفعتی برای اینگونه تعرفه‌ها.

-     اصلاح الگوی مصرف جهت بهره‌وری بیشتر: در واقع افزایش بهره‌وری باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شده و تا سر سفره مردم هم هدایت شود.

-     بکارگیری نتایج و تجارب ملی سایر کشورها به منظور طراحی الگویی مناسب براي نظام کشاورزی کشور.

 -     کاهش تعدد مراکز تصمیم­گیر و دستگاه­های اجرایی در حوزه کشاورزی با هدف افزایش سرعت پاسخگویی به بهره­برداران و تسریع در امور.

-     بکارگیری جدّی و توزیع مناسب نیروي تحصیل­کرده­ی ماهر در عرصه­هاي تولید کشاورزی سراسر کشور.

-     توجه جدّی به موضوع انبارداري، بسته‌بندي و صنايع تبديلي از طریق ارائه آموزش و تسهيلات اعتباري.

-     بررسي فني و مهندسي و اقدام عملیاتی جهت استفاده­های نوین از ضایعات کشاورزی و تبديل اقلام مذکور به محصولات مفيد.

با توجه به رشد جمعیت، بالارفتن تقاضا در کشور، محدودشدن منابع آبی و همچنین خشک شدن بخش‌هایی از مراتع و اراضی کشور؛ ضروری است روند علمی­شدن کشاورزی با جدّیت بیشتری دنبال شود.

 

 

جواد محمدی فشارکی

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان

هرگونه کپی برداری فقط با قید منبع مجاز می باشد.