bazresiasnafisf.ir

آیا می دانید ...؟ : جبران خسارات وارد شده به واحد صنفی در اثر تعطیل غیرموجه با مجوز اتحادیه یا مراجع دیگر، به استناد نظر کمیسیون نظارت، برعهده دستور دهنده است.

ضرورت توجه به تولید «مرغ سایز»

ضرورت توجه به تولید «مرغ سایز»

تأمين پروتئین از طریق پرورش طیور نسبت به پرورش دام، شیوه‌ای ساده و آسان‌تر است و از سویی، گران بودن گوشت قرمز طی سال­های اخیر زمینه­ای فراهم آورده تا گوشت مرغ به اصلی­ترین منبع پروتئینی اغلب خانواده‌ها تبدیل شود. لذا در پی جهش قیمت اخیر گوشت مرغ، ضرورت اتخاذ تمهیدات جهت حفظ سرانه مصرف این کالای ضروری سبد خانوار، بیش از پیش اهمیت یافته است مُضاف بر اینکه شرایط اقتصادی و اجتماعی کنونی، شرایطی پدید آورده که با تبدیل تهدید به فرصت بتوان به شرح ذیل، چند چالش­ اساسی صنعت مرغ را به نفع کشور، تولیدکنندگان و مصرف­کنندگان حل نمود و موضوع تولید مرغ­های سایز ریز (حداکثر وزن مرغ زنده 2400 گرم و حداکثر وزن لاشه 1800 گرم) را كه در ساير كشورها، يك روال عادي است؛ در داخل کشورمان نيز نهادینه نمود.

1)     کاهش مصرف دان و خوراک: با توجه به اینکه ۷۰ درصد هزینه تولید گوشت مرغ، ناشی از هزینه‌های تامین خوراک است و با عبور وزن مرغ از 2 کیلوگرم، راندمان تبدیل غذایی کاهش یافته و نسبت مصرف دان به سرعت رشد و گوشتگیری مرغ افزایش می­یابد؛ اگر در سراسر کشور تولید مرغ­های سایز ریز اجرایی گردد، در تقاضای خرید دان و خوراک مرغ، کاهش قابل­توجهی رخ خواهد داد. همچنین نظر به اینکه در سال 1398 بیش از 15 میلیون تُن نهاده‌های دام و طیور با ارزش بیش از 4 میلیارد دلار وارد کشور شده است، کاهش مصرف دان مرغ در طی فرایند تولید، نه تنها به نفع تولیدکننده و به سود کشور خواهد بود بلکه با کاهش قیمت تمام شده، به سود مصرف­کننده نیز خواهد بود. در همین راستا پیش­بینی می­شود با اجرای این طرح، راندمان غذایی صنعت مربوطه بیش از ۱۰ درصد نسبت به شرایط فعلی بهبود یابد و حداقل ۷۰۰ هزار تن در واردات ذرت و سویا صرفه­جویی شود که در این صورت از خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور جلوگیری به عمل می­آید.

2)     افزایش تعداد دوره­های تولید و کمک به تنظیم بازار: کاهش زمان در هر دوره­ی تولید، به افزایش دفعات جوجه‌ريزي طی یکسال منجر خواهد شد لذا با افزایش کمّی تعداد مرغ استحصال شده، تعادل عرضه و تقاضا و تنظیم بازار نیز مناسب­تر خواهد گشت. همچنين اين امر سبب مي‌گردد تا میزان جوجه­ریزی از تعداد 12 جوجه در هر مترمربع به 18 جوجه در هر مترمربع افزایش یافته و رشد تقریباً 50 درصدي تولید حاصل گردد.

3)     کاهش مصرف واکسن:باعبور وزنمرغ از2 کیلوگرم، استعداد مرغ برای بیماری­ و اختلالات تنفسی افزایش می­یابد؛ لذامصرفانواعواکسن­هایپیشگیری­کنندهو داروهایدرمانینیزافزایشخواهدیافت که این امر با توجه به وارداتیوگران­بودناغلبواکسن­هاوداروهایطیور، علاوهبرتحمیلمصارفارزیقابل­توجهبهکشور،دررشدهزینه­های تولید و قیمت نهایی نیز موثر خواهد بود. بنابراین اگر در سراسر کشور تولید مرغ­های سایز ریز اجرایی گردد، در تقاضای خرید انواع واکسن­های پیشگیری­کننده و داروهای درمانی طیور، کاهش قابل­توجهی رخ خواهد داد و ضمن تبعات مثبت اقتصادی، در افزایش سلامت جامعه و مصرف­کنندگان گوشت مرغ نیز به دنبال خواهد داشت.

4)     کاهش تلفات: افزایش وزن مرغ به ویژه در مناطق گرمسیر یا مرتفع از سطح دریا منجر به رشد تلفات و ضرر و زیان تولیدکننده می­گردد لذا کاهش زمان دوره تولید و تمرکز بر استحصال مرغ ریز، به کاهش تلفات گله و سودآوری بیشتر تولیدکننده کمک خواهد نمود.

5)     افزایش صادرات: اغلبکشورها مصرف مرغ با وزن لاشه بیش از 1800 گرم را جایز نمی­دانند لذا در فرایند تولید کنونی صنعت مرغ کشور، بجز کشور عراق، بازار صادراتی دیگری برای کشورمان وجود ندارد حال آنکه تمرکز بر تولید مرغ ریز، علاوه بر فراهم ­آوردن امکان صادرات به سایر کشورهای همسایه از جمله روسیه و کشورهای حاشیه خلیج­فارس، زمینه ارزآوری و سود بیشتر تولیدکنندگان را نیز در پی دارد.

6)     كاهش هزینه‌های خانوار از جمله هزينه بهداشتی و درمانی: هر چه وزن مرغ از میزان استاندارد بیشتر گردد، كیفیت گوشت آن كاهش و چربی بیشتری در اطراف حفره شكمی و در ورودی قفسه سینه و سایر قسمت­های آن جمع می­شود. بنابراین علاوه بر اينكه به دلیل چرببودن لاشه، مصرف­كننده مجبور به پرداخت هرينه ریالی بيشتري می‌گردد، بایستی جهت درمان بيماري‌هايي كه از چربي اشباع شده موجود در اين كالا دريافت مي‌كند (نظير چاقي، بيماري‌هاي قلبي-عروقي و ...) در آينده هزينه پرداخت نماید. بنابراین مزایای اجرای این طرح برای مصرف کنندگان عبارت است از: کاهش چربی درونی لاشه و قسمت های دور ریز مرغ، طعم لذیذ و خوشپخت بودن، سلامت بیشتر مرغ و در نهایت صرفه اقتصادی بیشتر برای خانواده­ها.

شایان ذکر است تاکنون چندین مرتبه موضوع فراگیرشدن تولید مرغ­های سایز ریز مطرح شده است منتها این امر به دلایل ذیل، استمرار نیافته است:

-     کارشکنی مافیای پنهان در حوزه واردات واکسن، دارو، خوراک و جوجه اجداد مرغ.

-     کارشکنی بعضی از کشتارگاه­ها و اغلب کارمزدی­کُشان فعال در امر قطعه­بندی و آلایش مرغ.

-     عدم توجیه تولیدکنندگان نسبت به مزایای اجرای کامل طرح تولید مرغ سایز ریز.

 -     گرانی و نوسان قیمت جوجه یکروزه ناشی از وارداتی بودن 95 درصد سهم بازار مربوطه (سهم جوجه نژاد ایرانی آرین در صنعت مرغ کشور، کمتر از 5 درصد است و مافیای واردات جوجه یکروزه نژادهای خارجی کاپ، راس و ... اجازه نمی­دهد با فراگیرشدن سهم نژاد ایرانی جوجه آرین، هم قیمت جوجه یکروزه کاهش پیدا کند و هم قیمت مذکور به ثبات برسد. از سویی کاهش قیمت جوجه یکروزه در افزایش انگیزه و همراهی تولیدکنندگان در اجرای طرح تولید مرغ­های سایز ریز، بسیار موثر است).

-     فرهنگِ بخشی از مردم مبنی بر درشت­پسند بودن سایز مرغ.

لذا شایسته است:

  1. ضمن اتخاذ راهکارهای متناسب با چالش­های مذکور و همچنین تجدید نظر در حمایت­های بیمه­ای و پشتیبانی مدیریتی، با اعطای مشوّق­هایی زمینه­ی جلب همکاری تولیدکنندگان و رفع نگرانی­ آنان جهت اجرای مستمر و موفقیت­آمیز طرح مورد اشاره فراهم گردد.
  2. قیمت‌گذاری مرغ سایز، به گونه­ای صورت پذیرد که تولیدکنندگان، منافع اقتصادی خود را تضمین شده ببینند و در اجرای این طرح، همراهی کامل داشته باشند.
  3. اجرای دقیق مقررات و نظارت سازمان دامپزشکی از الزامات اجرای موفق و استمرار بلندمدت این طرح است که بایستی با تشکیل کارگروه اختصاصی با حضور سایر دستگاه­ها و تشکّل­ها، عملیاتی و پیاده­سازی گردد تا موضوع به صورت مشترک دنبال گردد.

 

 حواد محمدی فشارکی

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان

 

هرگونه کپی برداری فقط با قید منبع مجاز می باشد.