bazresiasnafisf.ir

آیا می دانید ...؟ : جبران خسارات وارد شده به واحد صنفی در اثر تعطیل غیرموجه با مجوز اتحادیه یا مراجع دیگر، به استناد نظر کمیسیون نظارت، برعهده دستور دهنده است.

بررسی چالش های صنعت کفش

کفش یکی از کالاهایی  است که با توجه به سرمایه­بَری نسبتاً اندک در تولید، می­توان با توسعه صنعت آن، ارزآوری به داخل کشور و اشتغال را افزایش داد. از سویی برای تولید یک جفت کفش، بسیاری از زیرمجموعه‌های آن باید فعال شوند بنابراین صنعت کفش به عنوان کالایی مصرفی می‌تواند عاملی در خروج از رکود اقتصادی باشد. در همین راستا، استان اصفهان نیز به دلیل داشتن امکانات و پتانسیل­های ذیل، از جمله مساعدترین مناطق جهت توسعه صنعت کفش کشور محسوب می­شود.

1)     وجود پیشینه و قدمت صنعت کفش در استان اصفهان (شهر اصفهان در دهه 50 در مقام اول تولید کفش در کشور قرار داشته است).

2)     وجود زیرساخت­های لازم و مهیا در رابطه با صنعت (شامل صنايع مادر، نيروهاي متخصص، مديران اجرايي با تجربه، دانشگاه­هاي مهم و معتبر و ...).

3)     برخورداری از 500 کارگاه تولید کفش و 300 کارگاه تولید رویه کفش (پستایدوزی) و تولید بیش از 13 میلیون جفت کفش در سال با وجود مشکلات فراوان پدید آمده طی دهه­ی اخیر.

4)     قرار گرفتن استان اصفهان در ناحيه مرکزي کشور و دسترسي مناسب و آسان به ساير استان­ها.

5)     رتبه برتر در جذب توریست و رونق گردشگری تجاری و...

 

لذا صنعت کفش به عنوان یک صنعت اولویت­دار طی سال­های اخیر همانند بسیاری از دیگر صنایع کشور، با مشکلاتی روبرو گشته است که در ادامه به آن­ها اشاره خواهد شد:

1)    ناهمخوانی مالیات مقرر برای واحدهای تولیدی با شرایط اقتصادی نامطلوب حاکم بر واحدهای مذکور به نحوی که این فشار مضاعف، خارج از توان تولید کشور محسوب می­شود.

2)    نیاز مُبرم واحدهای تولیدی به وام‌هاي بانكي با سود كم، جهت جبران نقدينگي و بروز رسانی تکنولوژی تولید و جایگزین نمودن ماشین­آلات فرسوده (که نتیجه آن افزایش تولید با رویکرد صادراتی و کاهش قیمت و افزایش کیفیت است)؛ در حالیکه هم­اکنون عدم حمایت مالی و سنگینی اقساط وام­های با سود بالا، گریبان­گیر بسیاری از واحدهای تولیدی کشور است.

3)    كارخانجات تولیدی و واردكنندگان، مواد اوليه را بصورت نقدی به بنکداران عرضه می‌کنند لذا توليدكننده مجبور به تهيه­ی مواد اوليه به صورت نقدي است در صورتيكه كالاهاي توليدي به علت رکود اقتصادی و قدرت خرید پائین مردم، خريدار نداشته و يا بايد به صورت نسيه و تخفیف­دار بفروش برود. اين امر به كمبود نقدينگي در واحدهاي توليدي كفش و تعطيل شدن آنها منجر شده است.

4)    طی سال­های اخیر، بی­­ثباتی نرخ ارز و برخی چالش­ها و مشکلات در ارتباط با گشایش اعتبارهای مالی و ترخیص کالا از گمرک، به تشدید قیمت­ها و التهابات بازار در خصوص تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع کمک نموده است.

5)    بعضاً به دلیل ضعف نظارت­ها در بورس کالا، مواد اولیه در اختیار دلال­ها و تولیدکننده­نماها قرار می­گیرد. این امر، مُضاف بر اینکه به کمبود و افزایش قیمت مواد اولیه منجر شده، باعث شده تا بسیاری از تولیدکنندگان باسابقه، در صف آخر خریداران مواد اولیه­ی وارداتی قرار گیرند.

 6)    در شرایطی که با استمرار شرایط رکود و افزایش تورم، از توان خرید مردم و بالطبع از رونق تولید در کشور کاسته می­شود پدید آمدن کرونا و افزايش نرخ مواردی همچون: حق­بیمه کارگران، عوارض سازمان­های گوناگون، نرخ حامل‌هاي انرژي و ... فشار مالی وارده بر تولیدی­ها را بیشتر نموده است ولی تاکنون حمایت مؤثري در این راستا از واحدهای تولیدی صورت نگرفته است.

7)    اغلب کارگاه‌های کوچک و سنتی تولید کفش تعطیل و کارگرانشان نیز بیکار شده‌اند لذا این کارگاه­ها پس از احیاء مجدد بایستی تجمیع و ساماندهی شوند تا این پتانسیل بالقوه و خاموش مجدداً فعال شود. همچنین افرادی که در خانه‌هایشان، تولیدی و کارگاه کفش دارند، چون محل کار آنها واحد تجاری محسوب نمی‌شود، پروانه کسب به آنها تعلق نمی‌گیرد و تحت پوشش بیمه قرار نخواهند گرفت، که با ساماندهی کارگاه­های کوچک، این قبیل مشکلات نیز چاره­اندیشی خواهد شد.

8)    هزینه حمل و نقل برای تولیدکنندگان شهرستانی به جهت اینکه محصول خود را به بازار‌های فروش برسانند بالاست و بر قیمت نهایی محصول آنان اثرگذار است و قدرت رقابت آنان را کاهش می­دهد.

9)    برخی محدوديت­های واردات كالا به کشور، آن هم در شرایطی که در برخی اقلام از قبيل چرم مصنوعي (فوم)، مواد زيره كفش و چسب، میزان تولیدات داخلی چه به لحاظ کمّی و کیفی، پاسخگوی تامین نیاز واحدهای تولیدی نیست، نه تنها منجر به اختلال و افزایش هزینه­های تولید می­شود بلکه زمینه­ساز شکل­گیری قاچاق این اقلام نیز خواهد شد.

  بر همین اساس شایسته است ضمن توجه به پیشنهادات ذیل، نسبت به توسعه و بهبود شرایط صنعت کفش همت مضاعف شود:

1)     بازنگري در قوانين مالياتي و توجه به رعایت عدالت مالیاتی همراه با اِعمال تخفیفات و تسهیلات در پرداخت ماليات واحدهاي توليدي كه دچار ركود بوده‌اند.

2)     در شرایط فعلی برای بازگشت رونق به تولید، تا مدتی قوانین مالیاتی و ارزش افزوده برای تولیدکنندگان واقعی به نحوی اجرا شود تا شرایطی برایشان فراهم شود که بتوانند عقب‌ماندگی‌های گذشته را جبران کنند.

3)     ارائه تسهيلات جهت توسعه كارخانجات تامین­کننده­ی مواد اوليه­ی توليد كفش به منظور رفع كمبود بازار و قطع وابستگی این اقلام به واردات.

4)     بخش قابل­توجهی از مواد اولیه­ی مورد نیاز در تولید کفش، یا در داخل کشور تولید نمی­شوند و یا از لحاظ کمّی و کیفی، پاسخگوی صنایع و تولیدات داخلی نیستند، لذا در واردات آن­ها تسهیلاتی در نظر گرفته شود. لیست مواد اولیه مورد نیاز صنعت کفش عبارتند از: پی­یو، ترمو، TPU، سیلیکون، پرایمر و مواد فینیش، EVA، تکسون، نئولایت، چسب، چرم مصنوعی، حلال، MEK، DMF، پرکلرین، لاستیک، قدک حرارتی، سین­تین و سولفات­کروم و رنگ جهت دباغی و عمل­آوردن چرم طبیعی.

5)     حمایت، پیگیری و مساعدت جهت راه­اندازی شهرک ویژه صنعت کفش در استان. این امر مطمئناً در اشتغال­زایی و ارزآوری برای کشور، بسیار سودمند خواهد بود.

6)      رفع مشکلات و چالش­های مرتبط با موضوع تخصیص ارز واردات و همچنین تسریع در ترخیص کالاها از گمرک.

7)     ضرورت بسترسازی و سرمایه­گزاری در تولید کفش­های ورزشی با برند داخلی.

8)     تولیدکنندگان باید سلایق مختلف را مورد توجه قرار دهند. همچنین در بحث آموزش نیروی انسانی و در حوزه طراحی و مهارتی باید اقدامات جدّی را مد نظر قرار دهند تا با کاهش هزینه‌های تولید و افزایش کیفیت، بازارهای فروش داخلی و صادراتی، در اختیار آنان قرار گیرد.

 

جواد محمدی فشارکی

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان

هرگونه کپی برداری فقط با قید منبع مجاز می باشد.