esfbazresiasnaf.com

آیا می دانید ...؟ : جبران خسارات وارد شده به واحد صنفی در اثر تعطیل غیرموجه با مجوز اتحادیه یا مراجع دیگر، به استناد نظر کمیسیون نظارت، برعهده دستور دهنده است.

فعاليت افراد صنفي در فضاي مجازي (تبصره ماده 87 قانون نظام صنفي)

 

 آيين نامه اجرايي چگونگي صدور و تمديد پروانه کسب و نحوه نظارت بر افراد صنفي در فضاي مجازي

(موضوع تبصره ماده (87) قانون نظام صنفي)


تعاريف
ماده 1- تعاريف:
الف- فروشگاه مجازي: واحد صنفي که توسط هرشخص حقيقي و يا حقوقي براي ارائه محصول (کالا و يا خدمات) به طور مستقيم و يا غيرمستقيم و به صورت کلي يا جزئي به عمده فروشان، خرده فروشان و مصرف کنندگان در فضاي مجازي داير شده باشد.
ب- بازاريابي شبکه اي: يک روش فروش محصول است که شخص حقوقي با استفاده از فضاي مجازي افرادي را به عنوان بازارياب به دور از مکان ثابت کسب براي فروش مستقيم محصولات توليد خود و يا ديگران به مصرف کننده به کار مي گيرد، به نحوي که هر بازارياب با معرفي بازارياب ديگر به عنوان زيرمجموعه خود با ايجاد گروه فروش چند سطحي موجب گسترش و افزايش فروش گردد.
ج- بازارياب: هرشخصي که خارج از شرکت بازاريابي شبکه اي از طريق فروش مستقيم محصولات به مصرف کننده يا با حمايت و آموزش بازاريان زيرمجموعه بابت گسترش و افزايش فروش شرکت، پاداش يا کميسيون (درصدي از فروش محصولات) را دريافت کند.
د- طرح سوددهي: طرحي است شامل نحوه بازاريابي، محاسبه و پرداخت کميسيون و پاداش بازاريان در قبال فروش محصولات شرکت بازاريابي شبکه اي.
هـ - مصرف کننده: هرشخصي که در ازاي پرداخت وجه با هدف غير تجاري و صرفاً براي مصرف خود مبادرت به دريافت محصول نمايد.
و- محصولات پرمصرف: کالا و خدماتي است که در سبد مصرف قشر وسيعي از جامعه قرارداشته و يا حداقل چهار بار در سال توسط مصرف کنندگان تجديد خريد مي شود.
ز- مرجع صدور پروانه کسب : اتحاديه صنفي کشوري.
ح- نماد اعتماد الکترونيکي:نشانه اي است که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت برابر مقررات به وب سايت کسب و کار اينترنتي و بازاريابي شبکه اي اعطا مي گردد و اعتبار آن مطابق با مدت اعتبار پروانه کسب خواهد بود.
ط- سامانه اصناف:سامانه الکترونيکي صدور پروانه کسب اصناف.( به نشاني:iranianasnaf.ir)
بخش اول: فروشگاه مجازي
ماده 2-مرکز اصناف و بازرگان ايران و مرکز توسعه تجارت الکترونيکي موظفند با اتصال سامانه اصناف و سامانه مرکز توسعه تجارت الکترونيکي، کليه فرآيند صدور پروانه کسب فروشگاه مجازي و اعطاي نماد الکترونيکي را مطابق با ماده (3) اين آيين نامه به نحوي فراهم نمايند تا امکان دسترسي همزمان به مدارک متقاضي در سامانه هاي مذکور ايجاد گردد. به طوري که پس از صدور پروانه کسب بدون نياز به اخذ مدرک مجدد از متقاضي نسبت به اعطاي نماد اعتماد فروشگاه مجازي اقدام گردد.
ماده 3- مراحل صدور پروانه کسب فروشگاه مجازي:
الف-راه اندازي وب سايت فروشگاه مجازي توسط متقاضي مطابق چک ليست هاي مرکز توسعه تجارت الکترونيکي.
ب- ثبت تقاضا (اطلاعات هويتي، کسب و کار و محصولات) توسط متقاضي در سامانه مرکز توسعه تجارت الکترونيکي ( ارجاع تقاضا بلافاصله براساس فهرست مرکز اصناف و بازرگانان ايران به سامانه اصناف ).
ج- احراز هويت متقاضي و تکميل پرونده توسط اتحاديه مطابق ماده (4) اين آيين نامه و ارائه پاسخ حداکثر ظرف مدت پانزده روز(عدم اعلام نظر در مدت ياد شده به منزله پذيرش تقاضا محسوب مي گردد).
د- بارگذاري مدارک مندرج درماده (4) اين آيين نامه توسط متقاضي در سامانه اصناف حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از قبول تقاضا.
تبصره- اتحاديه موظف است بطور همزمان از دستگاه هاي استعلام شونده مندرج در ماده (4) اين آيين نامه استعلام نمايد.
هـ - صدور و تسليم پروانه کسب (پس از تکميل پرونده و تطبيق مدارک بارگذاري شده با اصل آن) به متقاضي، حداکثر ظرف پانزده روز.
و- اعطاي نماد اعتماد الکترونيکي توسط مرکز توسعه تجارت الکترونيکي حداکثر ظرف سه روز پس از صدور پروانه کسب.
ماده 4- شرايط و مدارک صدور پروانه کسب فروشگاه مجازي:
الف-عمومي:
1. سند مالکيت يا اجاره نامه دفتر کار يا اقامتگاه قانوني متقاضي.
2. گواهي صلاحيت فردي از نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران.
3. گواهي اداره امور مالياتي ذي ربط مبني بر پرداخت يا ترتيب پرداخت بدهي ماليات قطعي شده(موضوع ماده "186" قانون ماليات هاي مستقيم(.
4. گواهي گذراندن دوره هاي آموزشي احکام تجارت و کسب و کار(موضوع بند (ن) ماده "30" قانون نظام صنفي(.
5. تاييد وب سايت توسط مرکز توسعه تجارت الکترونيکي( موضوع ماده "3" اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونيکي(.
6. تصوير شناسنامه و کارت ملي براي اتباع ايراني و يا گذرنامه و پروانه کار براي اتباع خارجي.
7. تصوير کارت پايان خدمت نظام وظيفه يا معافيت دائم يا پزشکي يا گواهي اشتغال به تحصيل براي آقايان کمتر از پنجاه سال سن.
ب- اختصاصي:
1. کارت معاينه پزشکي و گواهي صلاحيت بهداشتي از مراکز بهداشتي، درماني ( براي صنوف مشمول قانون اصلاح ماده 13 قانون مواد خوردني، آشاميدني،آرايشي و بهداشتي(.
2. پروانه تخصصي و فني يا ديپلم فني يا مدارک تحصيلي دانشگاهي مرتبط، يا معرفي يک نفر واجد شرايط مذکور (براي صنوف مشمول تبصره ماده 13 قانون نظام صنفي(.
3. مصوبه هيات مديره براي صدور پروانه کسب به نام مديرعامل يا يکي از اعضاي هيات مديره مطابق اساسنامه و آخرين آگهي روزنامه رسمي ثبت شرکت(براي اشخاص حقوقي(.
4. رضايت نامه محضري ساير شرکاء براي صدور پروانه کسب به نام يکي از شرکاء(براي مشارکت مدني(.
تبصره-دارندگان پروانه کسب معتبر، که متقاضي پروانه کسب مجازي براي فروش اينترنتي محصولات واحد صنفي خود نيز مي باشند، پروانه کسب آنها جايگزين موارد مندرج در رديف هاي (1)،(2)،(6) و(7) بند (الف) و رديف هاي(1) و (2) بند(ب) اين ماده مي گردد.
ماده 5-درصورتي که اتحاديه نسبت به ابطال پروانه کسب فروشگاه مجازي مطابق قانون و مقررات نظام صنفي اقدام کند، مرکز توسعه تجارت الکترونيکي مي بايست نسبت به لغو نماد الکترونيکي اقدام نمايد.
همچنين برابر اعلام مرکز توسعه تجارت الکترونيکي مبني بر اسقاط وب سايت فروشگاه مجازي، اتحاديه نسبت به ابطال پروانه کسب مطابق مقررات اقدام خواهد نمود.
بخش دوم: شرکت بازاريابي شبکه اي
ماده 6-مراحل صدور پروانه کسب شرکت بازاريابي شبکه اي:
الف- ثبت تقاضا(اطلاعات هويتي به همراه فهرست محصولات و طرح سوددهي) توسط متقاضي در سامانه اصناف.
ب- بررسي تقاضا توسط اتحاديه و ارائه پاسخ حداکثر ظرف مدت پانزده روز(عدم اعلام نظر در مدت يادشده به منزله پذيرش تقاضا محسوب مي گردد).
ج- بارگذاري مدارک مندرج درماده(7) اين آيين نامه در سامانه اصناف، حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از قبول تقاضا.
تبصره-اتحاديه موظف است بطور همزمان از دستگاه هاي استعلام شونده مندرج در ماده (7) اين آيين نامه استعلام نمايد.
د- تاييد طرح سوددهي و نرم افزار مربوط توسط دبيرخانه کميته موضوع ماده(15) اين آيين نامه.
هـ -ثبت شرکت به صورت سهامي خاص با موضوع بازاريابي شبکه اي توسط متقاضي با معرفي نامه دبيرخانه کميته موضوع ماده (15) اين آيين نامه پس از تاييد طرح سوددهي.
و- راه اندازي وب سايت شرکت مطابق ماده(26) اين آيين نامه.
ز- صدور و تسليم پروانه کسب (پس از تکميل پرونده و تطبيق مدارک بارگذاري شده با اصل آن) به متقاضي حداکثر ظرف پانزده روز.
ح- اعطاي نماد اعتماد الکترونيکي توسط مرکز اصناف و بازرگانان ايران حداکثر ظرف سه روز پس از صدور پروانه کسب.
ماده 7- شرايط و مدارک صدور پروانه کسب بازاريابي شبکه اي:
1. سند مالکيت يا اجاره نامه دفتر مرکزي شرکت.
2. تاييد دبيرخانه کميته موضوع ماده (15) اين آيين نامه درخصوص طرح سوددهي و نرم افزار مربوط.
3. مصوبه هيات مديره براي صدور پروانه کسب به نام مديرعامل يا يکي از اعضاي هيات مديره مطابق اساسنامه و روزنامه رسمي ثبت شرکت با آخرين تغييرات.
4. گواهي صلاحيت فردي اعضاي هيات مديره و مديرعامل از نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران.
5. دارا بودن شرايط و مدارک بندهاي(3)،(4)، (6) و (7) رديف (الف) ماده (4) اين آيين نامه.
6. داشتن مجوز توليد و يا قرارداد نمايندگي فروش توليدکننده (قرارداد با توليد کننده خارجي و يا نماينده وي بايد ممهور به مهر اتاق بازرگاني و نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در کشور مبدا باشد(.
تبصره-پروانه کسب شرکت بازاريابي شبکه اي با ارائه مدارک فوق به نام مديرعامل يا يکي از اعضاي هيات مديره با ذکر آدرس دفتر مرکزي صادر مي شود. براي تاسيس و ثبت شعب در اداره ثبت شرکتها، اخذ گواهي صلاحيت فردي براي مسئول شعبه (فردي غير بازارياب) از نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران و اعلام به دبيرخانه کميته موضوع ماده (15) اين آيين نامه براي صدور معرفي نامه مربوط الزامي است.
ماده 8- طرح سوددهي بازاريابي شبکه اي بايد شامل موارد زير باشد:
الف- ميزان پرداخت کميسيون و پاداش تعداد سطوح.
ب- تعيين ميزان خريد ماهيانه بازارياب براي واجد شرايط شدن دريافت کميسيون و پاداش.
ج- ميزان سود خرده فروشي.
د- پرداخت کميسيون بازاريان به صورت ماهيانه.
هـ - تحديد سطوح پرداخت کميسيون و پاداش.
ماده 9-شرکت بازاريابي شبکه اي موظف است موارد زير را در فرآيند بازاريابي شبکه اي رعايت نمايد:
الف- طرح سوددهي.
ب- فروش محصولات مطابق فهرست ارائه شده و بارعايت ضوابط نرخ گذاري.
تبصره- شرکت بازاريابي شبکه اي موظف است فهرست و قيمت محصولات و نشاني انبار خود را به مرکز اصناف و بازرگانان ايران اعلام نمايد.
ج- عدم اجبار خريد يا سرمايه گذاري و يا دريافت هرگونه وجه از بازارياب، براي ورود به شبکه بازاريابي.
د- عدم تشويق بازاريان به خريد محصولات بيش از توان فروش و يا مصرف شخصي در يک دوره مشخص.
هـ - ميزان فروش ماهيانه محصولات به بازاريابان براي واجد شرايط شدن دريافت پاداش و کميسيون ، براساس گزارش مبني بر انبارشدن کالا نزد بازارياب مي بايست قابل تعديل باشد.
و- فروش مستقيم محصولات به بازارياب و منع فروش از طريق بازارياب به بازارياب ديگر.
ز- پرداخت کميسيون بازارصرفاً براساس فروش محصولات و در ازاي مشارکت جمعي سطوح بالاتر در جذب و آموزش بازاريان جديد، نه عضوگيري.
ح- پرداخت پاداش يا جوايز بازاريابان غير از محصولات شرکت باشد.
ط – درصورت فسخ قرارداد بازارياب، باز پس گرفتن محصولات فروخته شده (حداکثر طي 12 ماه منتهي به تاريخ فسخ قرارداد) که قابل فروش مجدد است واسترداد مبلغ دريافتي کالاي مرجوعي منهاي هزينه ارسال و باز پس فرستادن کالا و سود خرده فروشي تعلق گرفته شده به بازارياب از قيمت براي مصرف کننده وماليات غير قابل استرداد.
تبصره-شرکت بازاريابي شبکه اي مي تواند کميسيون پرداخت شده در ازاي فروش کالاي مرجوعي را از کميسيون بعدي بازاريابان سطوح بالاتر کسر نمايد.
ي- انجام تمامي تراکنش هاي مالي(از قبيل خريد، فروش و پرداخت کميسيون ها) از طريق سيستم بانکي کشور به نام شرکت.
ک- ارائه گزارش گردش عمليات مالي هر بازارياب به صورت دوره اي به وي.
ماده 10-بازاريابان حق تشکيل جلسات را درخارج از شعب ندارندو مسئوليت نظارت بر شعب و فعاليت بازاريابان از قبيل تبليغات خلاف واقع و تغييراستراتژي فروش برعهده دارنده پروانه کسب است.
ماده 11-جذب بازارياب از بين افراد کمتر از 18 سال سن و کارکنان دستگاه هاي اجرايي و سازمان هاي صنفي داراي مسئوليت نظارت بر شرکت هاي بازاريابي شبکه اي ممنوع است.
ماده 12-شرکت بازاريابي شبکه اي موظف به انعقاد قرارداد با بازاريابان براساس نمونه فرم قرارداد مطابق الگوي که کميته نظارت موضوع ماده (15) اين آيين نامه و صدور کارت شناسايي عکس دار ممهور به مهر شرکت مشتمل بر نام و نام خانوادگي، نام پدر، کدملي، کدواحد، شناسه بازارياب و نام شرکت است.
تبصره-اتصال دائم وب سايت شرکت بازاريابي شبکه اي به سامانه اصناف براي اخذ کد واحد به منظور عقد و فسخ قرارداد الزامي است.
ماده 13-شرکت بازاريابي شبکه اي موظف است با مشارکت بازاريابان سطوح بالاتر، دوره آموزشي مشتمل بر آموزش اين آيين نامه، مفاهيم بازاريابي شبکه اي و منشور اخلاقي شرکت را به طور رايگان براي ساير بازاريابان برگزار نمايد.
ماده 14- شرکت بازاريابي شبکه اي مکلف است درصورت انحلال طبق قانون تجارت به نحوي عمل نمايد که تعهدات خود را در قبال محصولات خريداري شده توسط بازاريابان و مصرف کنندگان انجام دهد و حداکثر ظرف پانزده روز پس از انحلال يا ورشکستگي پروانه کسب خود را جهت ابطال به اتحاديه تحويل نمايد.
بخش سوم:نحوه نظارت
ماده 15- به منظور نظارت بر عمکلرد شرکت هاي بازاريابي شبکه اي و فروشگاه هاي مجازي از حيث مقررات قانون نظام صنفي،حسب مورد کميته اي مرکب از نمايندگان مرکز اصناف و بازرگان ايران(به عنوان رييس)، مرکز توسعه تجارت الکترونيکي، وزارتخانه هاي اطلاعات، ارتباطات و فناوري اطلاعات ، نيروي انتظامي، اتاق اصناف ايران و اتحاديه صنفي مربوط با وظايف زير تشکيل مي شود.کميته مذکور داراي دبيرخانه اي است که در مرکز اصناف و بازرگانان ايران مستقر است و مسئوليت هماهنگي و انجام مکتوبات موردنياز را برعهده دارد.
وظائف کميته نظارت:
الف- تهيه فرم الگو (ازجمله قرارداد بازاريابان و اساسنامه شرکت بازاريابي شبکه اي)
ب- اعلان فهرست گروه محصولات مصرفي.
ج- بررسي و ارائه نظر درخصوص طرح سوددهي متقاضيان پروانه کسب شرکت هاي بازاريابي شبکه اي براساس ارجاع مرکز اصناف و بازرگانان ايران.
د- تعيين ضوابط درجه بندي فروشگاه هاي مجازي و بازاريابي شبکه اي.
هـ - بررسي عملکرد و رسيدگي به تخلفات فروشگاه هاي مجازي و شرکت هاي بازاريابي شبکه اي و حسب مورد اعلام تخلفات به مراجع ذي ربط.
تبصره- اخذ پروانه کسب از اتحاديه، مانع اعمال نظارت مرکز توسعه تجارت الکترونيکي بر کسب و کار اينترنتي مطابق مقررات مربوط نخواهد بود.
ماده 16-نماد اعتماد الکترونيکي شامل سه رنگ سبز، زرد و قرمز است که هريک نشانگر وضعيت عملکرد دارنده پروانه کسب به شرح زير مي باشد:
رنگ سبز؛ قانوني بودن فعاليت.
رنگ زرد؛ منطبق نبودن فعاليت با مقررات و داشتن حداکثر يک ماه فرصت براي رفع ايراد.
رنگ قرمز؛ تعطيلي موقت حداکثر به مدت شش ماه.
ماده 17-بروز هريک از مواردزير توسط فروشگاه هاي مجازي و شرکت هاي بازاريابي شبکه اي تخلف محسوب مي شود:
الف- عدم رعايت ضوابط کسب و کار فروشگاه هاي مجازي و بازاريابي شبکه اي.
ب- عدم پرداخت حق عضويت به اتحاديه.
ج- عدم اجراي مصوبات هيات عالي نظارت و تصميمات کميته موضوع ماده (15) اين آيين نامه.
د- عدم اجراي تکاليف واحدهاي صنفي مقرر در قانون نظام صنفي و آيين نامه هاي مربوط.
ماده 18- مراحل رسيدگي به تخلفات:
الف- تعيين و ابلاغ موارد تخلف به دارنده پروانه کسب.
ب- اخذ دفاعيه (دارنده پروانه کسب مي تواند ظرف مدت پانزده روز از تاريخ ابلاغ، دفاعيه مستند خود را ارائه نمايد).
تبصره- درصورت عدم پرداخت حق عضويت از سوي اعضاء اتحاديه راساً مطابق ماده (19) اين آيين نامه اقدام خواهد نمود.
ماده 19- درصورت احراز تخلف به ترتيب زير اقدام خواهد شد:
الف- براي نوبت اول؛ تذکر و درج در پرونده و اعطا 15 روز مهلت براي رفع ايراد.
ب- براي نوبت دوم (درصورت تکرار)، تغيير رنگ نماد به رنگ زرد.
ج- براي نوبت سوم، تغيير رنگ نماد به رنگ قرمز.
تغيير رنگ نماد با اعلام کميته نظارت و يا اتحاديه (حسب مورد و مطابق مقررات اين آيين نامه) توسط مرجع نماد الکترونيکي انجام خواهد شد و درصورت انطباق فعاليت واحد صنفي با مقررات اين آيين نامه حداکثر ظرف مدت سه روز، رنگ نماد سبز خواهد شد.
ماده 20-درصورت بروز تخلفات گسترده، به منظور پيشگيري از عوارض احتمالي آن، کميته نظارت مي تواند واحد صنفي را حداکثر تا مدت شش ماه تعطيل و همزمان به موضوع رسيدگي نمايد.
تبصره 1-دارنده پروانه کسب درصورت تعطيلي واحد صنفي حق ايجاد تعهد جديد را نخواهد داشت و چنانچه تا پايان مدت مذکور، نسبت به برطرف نمودن ايراد و يا جبران خسارت وارده اقدام ننمايد کميته نظارت موظف است پس از اخطار پانزده روزه نسبت به ابطال پروانه کسب وي از طريق اتحاديه اقدام نمايد.
تبصره 2-فرد صنفي مي تواند اعتراض خود را به تعطيلي واحد صنفي ظرف مدت پانزده روز پس از ابلاغ، به دبيرخانه هيات عالي نظارت تسليم کند. دبيرخانه موظف است شکايت شاکي را ظرف مدت پانزده روز مطابق مقررات مورد رسيدگي قراردهد.
ماده 21-اتحاديه مکلف است با انقضاي مدت اعتبار پروانه کسب، اخطاريه يک ماهه براي تمديد پروانه صادر نمايد و با اعلام اتحاديه رنگ نماد اعتماد الکترونيکي به رنگ زرد تغيير مي يابد و درصورت عدم تمديد پروانه، واحد صنفي درحکم واحد بدون پروانه تلقي مي شود.
بخش چهارم: ساير مقررات
ماده 22-کليه دستگاه هاي استعلام شونده موضوع اين آيين نامه موظفند، حداکثر ظرف مدت پانزده روز از تاريخ دريافت استعلام، نظر قطعي و نهايي خود را اعلام دارند. اعلام نظر موافق بايد بدون ابهام و هرگونه قيد و شرط و نظر مخالف نيز با ذکر علت و مستند به دلايل قانوني باشد. درغير اينصورت و يا درصورت عدم اعلام نظر درمهلت مقرر، به منزله نظر مثبت تلقي مي گردد و پاسخ منفي دستگاه هاي استعلام شونده خارج از موعد مقرر مانع از صدور پروانه کسب نخواهد شد.
ماده 23- رسيدگي به شکايات متقاضيان پروانه کسب:
1. چنانچه اتحاديه درخواست پروانه کسب را رد کند يا با صدور پروانه کسب مخالفت نمايد، بايد مراتب را حداکثر ظرف مدت پانزده روز با ذکر دلايل مستند به طور کتبي به متقاضي و از طريق سامانه به مرکز توسعه تجارت الکترونيکي در مورد فروشگاه هاي مجازي اعلام کند.
2. درصورتي که متقاضي نسبت به آن معترض باشد، مي تواند ظرف بيست روز از تاريخ دريافت پاسخ، اعتراض کتبي خود را به اتاق اصناف ايران تسليم دارد.
3. اتاق اصناف ايران مکلف است راساً و يا از طريق اتاق اصناف شهرستان محل استقرار دفتر و يا اقامتگاه فرد صنفي، ظرف پانزده روز به اعتراض متقاضي رسيدگي کند.
4. درصورتي که اتحاديه يا متقاضي به نظر اتاق اصناف ايران معترض باشند مي توانند ظرف بيست روز از زمان ابلاغ، اعتراض خود را به دبيرخانه هيات عالي نظارت منعکس کنند. دبيرخانه هيات عالي نظارت موظف است ظرف مدت پانزده روز به شکايت شاکي رسيدگي و نتيجه را اعلام نمايد.
ماده 24- شرايط تمديد پروانه کسب فروشگاه مجازي و شرکت بازاريابي شبکه اي:
1. گواهي اداره امور مالياتي ذي ربط مبني بر پرداخت يا ترتيب پرداخت بدهي ماليات قطعي شده( موضوع ماده (186) قانون ماليات هاي مستقيم(.
2. داشتن کارت معاينه پزشکي داراي اعتبار زماني(براي صنوف مشمول قانون اصلاح ماده (13) قانون مواد خوردني، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي براي فروشگاه هاي مجازي(.
3. رضايت نامه محضري شرکا در صورتي که رضايت نامه قبلي منقضي يا باطل شده باشد( درمشارکتهاي مدني براي فروشگاه مجازي(.
تبصره-رسيدگي به اختلافات و دعاوي حقوقي ميان شرکا اعم از حقيقي و حقوقي بعد از صدور و تمديد پروانه کسب به عهده مراجع ذي صلاح قضايي مي باشد.
4. تصوير آگهي روزنامه رسمي جمهوري اسلامي ايران درصورت ثبت هرنوع تغييرات درشرکت (براي اشخاص حقوقي(.
5. گواهي گذراندن دوره هاي آموزشي احکام تجارت و کسب وکار(موضوع بند(ن) ماده (30) قانون نظام صنفي(.
ماده 25-دارندگان پروانه کسب مجاز نيستند براي جلب مشتري درباره محصولات خود برخلاف واقع تبليغ کنند.
درغير اين صورت طبق ماده (68) قانون نظام صنفي با آنها رفتار خواهد شد. مصاديق تبليغ خلاف واقع مطابق آيين نامه اجرايي ماده(7) قانون حمايت از حقوق مصرف کنندگان مي باشد.
ماده26-اطلاعات زير بايد برروي وب سايت شرکت بازاريابي شبکه اي به نحو قابل رويت درج گردد. شرکت هاي بازاريابي شبکه اي درصورت فروش اينترنتي موظف به دريافت نماد اعتماد الکترونيکي مربوط نيز مي باشد:
الف- قانون نظام صنفي، مقررات مربوط به بازاريابي شبکه اي و طرح سودهي.
ب- مشخصات فني و ويژگي هاي کاربردي واقعي کالا يا خدمات.
ج- آدرس پست الکترونيکي، وب سايت، شماره تلفن و يا هر روشي که مشتري درصورت نياز بايستي از آن طريق با فروشنده ارتباط برقرار کند.
د- کليه هزينه هايي که برعهده مشتري خواهد بود (ازجمله قيمت کالا و يا خدمات، ميزان ماليات ارزش افزوده و هزينه حمل).
هـ - شرايط و فرآيند عقد از جمله ترتيب و نحوه، تحويل و يا اجرا، فسخ، ارجاع و خدمات پس از فروش.
تبصره- نحوه اعلام انصراف مصرف کننده از خريد کالا و دريافت خدمات مي بايست از طريق قابل ثبت و استناد مانند ارسال پيام و يا پست الکترونيکي باشد.
و- موجودي به روز انبار.
ز- ايجاد درگاهي براي رسيدگي به شکايات و نارضايتي ها با قابليت ارائه کدرهگيري.
ماده 27-هرگونه تغيير در فرآيند کسب و کار فروشگاه مجازي همچنين اساسنامه، طرح سوددهي و نرم افزار شرکت بازاريابي شبکه اي با رعايت مواد (4) و (7) اين آيين نامه بلامانع است.
ماده 28-مصرف کنندگان مي توانند با توجه به رنگ نماد اعتماد الکترونيکي و اطلاعاتي که با مراجعه مستقيم به سامانه اصناف و يا مرکز توسعه تجارت الکترونيکي کسب مي نمايند از قانوني بودن فعاليت واحدهاي صنفي موضع اين آيين نامه مطلع شوند.
ماده 29 –اين آيين نامه در اجراي تبصره ماده (87) قانون نظام صنفي مشتمل بر (29) ماده و (13) تبصره توسط اتاق اصناف ايران با همکاري دبيرخانه هيات عالي نظارت و وزارتخانه هاي اطلاعات و ارتباطات و فناوري اطلاعات تهيه و در يکصد و هفتمين جلسه هيات عالي نظارت تاييد و درتاريخ 14/4/94 به تصويب وزير صنعت، معدن و تجارت رسيد.

 

اتحادیه ها

ردیف

نام اتحادیه

ساعت کار اتحادیه

آدرس اتحادیه

تلفن اتحادیه

 

1

آرایشگران زنانه

 

     
 
 
 
 

2

آرایشگران مردانه

 

     
 
 
 
 

3

ابزار فروشان

       
 
 
 
 

4

ادوات و نهادهای کشاورزی

 

 

   
 
 
 
 

5

اغذیه و ساندویچ فروشان

 

     
 
 
 
 

6

بافندگان کارگاه های نساجی

 

     
 
 
 
 

7

برقکاران وسائط نقلیه

 

     
 
 
 
 

8

پارچه فروشان

   

 

 
 
 
 
 

9

پیتزا فروشان

 

     
 
 
 
 
 
 
 

10

پیراهن دوزان و پیراهن فروشان

 

     
 
 
 
 

11

تأسیسات مکانیکی ساختمان (آب)

       
 
 
 
 

12

تعمیرکنندگان دوچرخه و موتور سیکلت

 

 

   
 
 
 
 

13

تعمیرکاران و فروشندگان ساعت

 

     
 
 
 
 
 

14

تعمیرکاران و فروشندگان ماشین های دوخت و بافت و برش

 

     
 
 
 
 

15

تولید بناهای پیش ساخته بتونی

 

     
 
 
 
 

16

تعویض کاران و فروشندگان انواع روغن و فیلتر اتومبیل

 

     
 
 
 
 
 

17

تولید و فروش بستنی

   

 

 
 
 
 
 

18

تولید و فروش صنایع دستی

 

     
 
 
 
 

19

تولیدو فروش مبل

 

 

   
 
 
 
 

20

تولید و فروش استیل و برنج

 

     
 
 
 
 

21

تولید و فروش مصنوعات طلا و نقره و جواهر

   

 

 
 
 
 
 
 
 

22

تولیدکنندگان مصنوعات چوبی

 

     
 
 
 
 
 
 

23

تولید کنندگان و تعمیر کنندگان الکتروموتور و ژنراتور

 

     
 
 
 
 

24

تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک دوخته

 

     
 
 
 
 
 
 

25

تولید کنندگان و فروشندگان روکش و تشک اتومبیل

       
 
 
 
 

26

تولید کنندگان و فروشندگان کالاهای کشباف

 

     
 
 
 
 

27

تولید کنندگان و فروشندگان قطعات الکتریک و الکترونیک

 

     
 
 
 
 
 
 

28

تولید کنندگان و فروشندگان قند و پولک و نبات

 

     
 
 
 
 

29

چاپ خانه داران

 

     
 
 
 
 

30

چادر دوزان

 

 

   
 
 
 
 

31

چایخانه داران

 

 

   
 
 
 
 

32

چلو کبابی ، رستوران و تالارهای پذیرایی

 

     
 
 
 
 

33

خوار وبار و اجیل فروش (خشکبار)

 

     
 
 
 
 
 

34

دفاتر خدمات ارتباطی

 

     
 
 

35

خدمات رایانه

 

     
 
 
 
 

36

خدمات عمومی کالا و حمل و نقل برون شهری

 

     
 
 
 
 

37

خدمات فنی سبک

 

     
 
 
 
 

38

خدمات وسائط نقلیه سنگین

 

     
 
 
 
 
 
 

39

خرازی و تریکو فروش

 

     
 
 
 
 
 
 

40

خیاطان

 

     
 
 
 
 

41

درب و پنجره سازان آلومینیومی

 

     
 
 
 
 

42

درب و پنجره سازان پروفیل

 

     
 
 
 
 

43

دفاتر آژانس و موسسات اتومبیل کرایه (آژانس تاکسی سرویس )

 

     
 
 
 
 

44

دفاتر فروش آهن

 

     
 
 
 
 

45

دفاتر مشاورین املاک

 

     
 
 
 
 
 
 

46

سازندگان کانال و مصنوعات حلبی

 

     
 
 
 
 
 
 

47

سازندگان مسکن وساختمان

 

     
 
 
 
 

48

سازندگان مصنوعات فلزی

 

     
 
 
 
 

49

سازندگان و فروشندگان مصنوعات پلاستیک و ملامین

 

     
 
 
 
 
 
 

50

سراجان

 

     
 
 
 
 

51

شیشه و آئینه فروش

 

     
 
 
 
 

52

صافکاران و رادیاتورسازان

 

     
 
 
 
 

53

عکاسان فیلمبرداران و لابراتورداران

 

     
 
 
 
 

54

عطار و سقط فروش

 

     
 
 
 
 
 

55

عمده فروشان میادین میوه و تره بار

 

     
 
 
 
 

56

عینک سازان

 

     
 
 
 
 

57

فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی

 

     
 
 
 
 

58

فروشندگان ابزار ساختمانی

 

     
 
 
 
 

59

فروشندگان اتومبیل

 

     
 
 
 
 

60

فروشندگان چینی و بلور و لوستر

 

     
 
 
 
 

61

فروشندگان دوچرخه و موتورسیکلت

 

     
 
 
 
 
 

62

فروشندگان رنگ

 

     
 
 
 
 

63

فروشندگان فرش دستباف

 

     
 
 
 
 

64

فروشندگان فرش ماشینی و موکت و تزئینات داخلی ساختمان

 

     
 
 
 
 

65

فروشندگان قفل و لولا

       
 
 
 
 

66

فروشندگان کاشی ، لوله و لوازم بهداشتی ساختمان

 

     
 
 
 
 

67

فروشندگان گوشت سفید

 

     
 
 
 
 

68

فروشندگان گوشت قرمز

 

     
 
 
 
 
 

69

فروشندگان لاستیک و آپاراتی

 

     
 
 
 
 

70

فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی

 

     
 
 
 
 

71

فروشندگان لوازم پزشکی ، دندانپزشکی و آزمایشگاهی

   

 

 
 
 
 
 

72

فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل (سبک و سنگین )

 

     
 
 
 
 
 
 

73

فروشندگان مصالح ساختمانی

 

     
 
 
 
 

74

فروشندگان و تعمیرکنندگان تلفن ثابت و همراه

 

     
 
 
 
 

75

فروشندگان و تعمیرکنندگان لوازم خانگی

 

     
 
 
 
 
 
 

76

کانون های آگهی و تبلیغات

 

     
 
 
 
 
 

77

کبابی و بریانی

 

     
 
 
 
 

78

کتاب و لوازم التحریر فروشان

 

     
 
 
 
 

79

کفاشان

 

     
 
 
 
 

80

گل فروشان

 

     
 
 
 
 

81

لوله کشان گاز ساختمان

 

     
 
 
 
 

82

ماشین آلات سنگین راه سازی ،جراثقال و دستگاه های حفاری و لوازم یدکی مربوطه

 

 

   
 
 
 
 
 

83

موزائیک سازان

 

     
 
 
 
 

84

میوه و سبزی فروش

 

     
 
 
 
 

85

نانوایان

 

     
 
 
 
 

86

نقاشان اتومبیل

 

     
 
 
 
 

87

هتلداران

 

     
 
 
 
 

88

مهمانپذيران

 

     
 
 
 
 

89

لبنيات سازو لبينات فروش

 

     
 
 
 
 

90

دفاتر وانت تلفنی و پیک موتوری

 

     
 
 
 
 

91

توليد و فروش گز و شيريني

 

     
 
 
 
 

92

توليدكنندگان فرش دستباف

 

     
 
 
 
 

93

توليدكنندگان مصنوعات مقوائي

 

     
 
 
 
 

94

خشكشوئي و لباسشوئي

 

     
 
 
 
 

95

سنگبريها

 

     
 
 
 
 

96

كاميونداران كمپرسي و باركشهاي شهري

 

     
 
 
 
 

97

دفاتر فروش تانك

   

 

 
 
 
 
 

98

نانهای فانتزی حجیم و نیمه حجیم

 

     
 
 
 
 

تاریخچه تاسیس بازرسی و نظارت اصناف اصفهان

 


مقدمه:
در اجراي سياستهاي كلان دولت محترم در زمينه واگذاري امور متصدي گر به بخش خصوصي  و با توجه به برنامه هاي محوري وزارت صنعت،معدن و تجارت در خصوص جلب مشاركت بيش از پيش اصناف به عنوان يكي از اقشار بزرگ و تأثير گذار در فعاليتهاي اقتصادي و اجراي برنامه هاي ساماندهي اصناف، همچنين ضرورت نظارت جدي و سازمان دهي شده بر عملكرد متصديان واحدهاي صنفي با هدف پاسخگويي به مطالبات و رسيدگي مردمي در اين ارتباط، واحد هاي بازرسي ونظارت اصناف در سطح كشور تشكيل ميشوند.
باعنايت به اينكه لازم است تشكيل واحد هاي بازرسي و نظارت اصناف و ارتقاء سطح عملكردي سازمانهاي صنفي درنظارت بر فعاليت واحدهاي تحت پوشش با انسجام و هماهنگي كامل عوامل دست اندركاران شكل گيرد، لذا به منظور ايجاد وحدت رويه و هماهنگي بين اتحاديه هاي صنفي در رابطه با بازرسي واحدهاي صنفي و رسيدگي به شكايات و با استفاده از اختيارات مصرح در ماده 45 قانون نظام صنفي، اين الحاقيه به آيين نامه اجرايي ماده 45 قانون نظام صنفي( وظايف واختيارات شوراي اصناف كشور ) اضافه ودر تاريخ 86/08/06 به تصويب وزير بازرگاني وقت رسيد.
لذا با عنایت به دستورالعملهای اجرایی فوق، مدیریت بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان در تاریخ 1387/03/20 در محل اتاق اصناف شهرستان اصفهان با 3 نفرپرسنل فعالیت خود را آغاز نمود .در حال حاضر با گذشت نزدیک به هفت سال از آغاز فعالیت، باپیگیری های مستمر و خستگی ناپذیر کلیه عوامل موثر در این امر خطیر و همکاری صمیمانه ریاست محترم سازمان صنعت معدن تجارت و هیئت رئیسه محترم اتاق اصناف اصفهان، این مجموعه با بیش از 60نفر پرسنل که با همکاری و همیاری اتحادیه های تحت پوشش اتاق اصناف اصفهان انتخاب شده اند در فضای مستقل به فعالیت خود در دو شیفت کاری(صبح ، بعدازظهر) ادامه می دهد.



دستورالعمل نحوه تشکيل و وظایف واحدھای بازرسی و نظارت اتاق ھای اصناف

و چگونگی نظارت اتاق اصناف ایران بر عملکرد آنھا

(موضوع بندھای (ش) ماده " ٣٧ " و ( ۶ ) ماده " ۴۵ " قانون نظام صنفی)



تعاریف
ماده ١- تعاریف:
الف- قانون: قانون نظام صنفی.
ب- بازرس: بازرس فردی است که با پيشنھاد ھيات ریيسه اتاق اصناف ھر شھرستان توسط کميسيون نظارت در چارچوب
مقررارت این دستورالعمل تعيين می شود.
ج- مدیر واحد بازرسی و نظارت: فردی است که توسط ھيات ریيسه اتاق اصناف شھرستان و با تایيد معاونت بازرسی و
نظارت اتاق اصناف ایران در چارچوب مقررات این دستورالعمل تعيين می شود.
نحوه تشکيل و وظایف واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف شھرستان
ماده ٢- واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف شھرستان، واحدی است که توسط اتاق ذی ربط به منظور نظارت و بازرسی بر
واحدھای صنفی و رسيدگی به شکایات در چارچوب قانون نظام صنفی تشکيل می شود.
تبصره- تعداد بازرسان مورد نياز به پيشنھاد اتاق اصناف ھر شھرستان و موافقت اتاق اصناف ایران برای مدت معين تعيين
می گردند.
ماده ٣- شرایط بکارگيری مدیر واحد بازرسی و نظارت و بازرسان:
الف) نداشتن سوء پيشينه کيفری.
ب) سلامت جسمی و روانی.
ج) عدم اعتياد به مواد مخدر.
د) گواھی پایان خدمت نظام وظيفه یا معافيت دائم به استثناء معافيت پزشکی.
ه) دارا بودن حداقل مدرک تحصيلی ليسانس در مراکز استان ھا و فوق دیپلم در شھرستان ھا برای بازرسان و داشتن
حداقل ليسانس برای مدیر واحد بازرسی و نظارت ( در رشته ھای تحصيلی مرتبط به تشخيص اتاق ایران).)
و) حداکثر سن در زمان جذب برای بازرس ٣۵ سال و برای مدیر واحد بازرسی و نظارت ۵۵ سال.
احراز شرایط فوق بر عھده ھيات ریيسه اتاق اصناف شھرستان می باشد.
تبصره ١- بکارگيری بازرس زن برای بازرسی و نظارت بر واحدھای صنفی مختص بانوان الزامی است.
تبصره ٢- بکارگيری کارمندان اتحادیه ھا و اتاق ھای اصناف در واحدھای بازرسی و نظارت به شرط منفک شدن از شغل
قبلی، بلامانع می باشد.
تبصره ٣- انتصاب اعضای ھيات مدیره اتحادیه ھا و ھيات ریيسه اتاق ھای اصناف به عنوان مدیر واحد بازرسی و نظارت
ممنوع است.
ماده ۴- وظایف و اختيارات واحد بازرسی و نظارت:
بازرسی و نظارت بر واحدھای صنفی به منظور جلوگيری و بررسی تخلفات مربوط به فصل ھشتم قانون. -1
ارایه اطلاعات و آمار مورد نياز از شبکه توزیع کالا و خدمات صنفی و ھمچنين تخلفات واحدھای صنفی به طور مستمر به-2
اتاق اصناف ایران و کميسيون نظارت ذی ربط.

" شناسایی اقلام کالا و خدمات صنفی دارای اولویت برای قيمت گذاری مطابق با دستورالعمل موضوع بند (ط) ماده " ۵۵-3
قانون، جھت اعلام به کميسيون نظارت و یا اتاق اصناف ایران.
ھمکاری با بازرسان و ناظران کميسيون نظارت، سازمان حمایت مصرف کنندگان و توليدکنندگان و شعب تعزیرات-4
حکومتی.
ھمکاری با اتحادیه ھای صنفی در شناسایی واحدھای صنفی بدون پروانه کسب.-5
ماده ۵- نحوه بازرسی و نظارت بر واحدھای صنفی:
بازرسی و نظارت بر نحوه عرضه کالا و خدمات صنفی دارای اولویت، برابر اعلام مراجع ذی صلاح در قالب تيم ھای حداقل-1
دو نفره یا در شرایط خاص در قالب تيم ھای مشترک با بازرسان و ناظران کميسيون نظارت، سازمان حمایت مصرف کنندگان
و توليدکنندگان و مسئولين شعب تعزیرات حکومتی (بازرسی اولویت محور).
بازرسی بر نحوه عرضه سایر کالا و خدمات صنفی براساس گزارش و شکایات (بازرسی شکایات محور)-2
ماده ۶- نحوه تھيه و ارسال گزارش تخلفات به اتحادیه و شعب تعزیرات حکومتی:
شکایت رسيده باید بلافاصله ثبت و کد رھيگری به شاکی ارایه شود. واحد بازرسی و نظارت موظف است-1
به منظور دریافت شکایات، تنظيم گزارشات بازرسی و ثبت شکایات وارده از نمونه فرم ھا ونرم افزارھایی که توسط اتاق
ایران ارایه می گردد، استفاده نماید.
ارسال گزارش بازرس به اتحادیه مربوط (ظرف مدت سه روز) با امضاء ریيس اتاق اصناف شھرستان و یا مدیر واحد-2
بازرسی و نظارت (با داشتن تفویض اختيار ریيس اتاق).
پيگيری اخذ نتيجه، طبق زمان مقرر در قانون از اتحادیه.-3
تبصره- در صورت وصول گزارش اتحادیه موظف است حداکثر ظرف مدت ده روز موضوع را مورد بررسی قرار داده و در صورت احرازعدم تخلف فرد صنفی و یا انصراف شاکی، پرونده را مختومه نماید و نتيجه را ضمن اعلام به شاکی و متشاکی به واحد بازرسی و نظارت نيز اعلام کند.
ارجاع گزارش تخلف به شعب تعزیرات حکومتی در صورت اعتراض شاکی به نظر اتحادیه یا احراز تخلف واحد صنفی از-4
سوی اتحادیه و یا در عدم پاسخگو بودن اتحادیه در زمان مقرر.
چگونگی نظارت اتاق اصناف ایران بر واحدھای بازرسی و نظارت اتاق اصناف شھرستان ھا
ماده ٧- اتاق اصناف ایران موظف است در اجرای بند ( ۶) ماده " ۴۵ " قانون به منظور مدیریت، سياست گذاری، برنامه ریزی و
ایجاد ھماھنگی و نظارت بر عملکرد واحدھای بازرسی و نظارت اتاق ھای اصناف در سطح کشور، نسبت به تشکيل
معاونت بازرسی و نظارت اقدام نماید.
تبصره- انتصاب معاون بازرسی و نظارت پس از پيشنھاد ریيس اتاق اصناف ایران و تایيد وزارت صنعت، معدن و تجارت (معاون
توسعه بازرگانی داخلی) بر عھده ریيس اتاق اصناف ایران خواھد بود.
ماده ٨- نحوه ایجاد ھماھنگی و نظارت اتاق اصناف ایران بر عملکرد واحدھای بازرسی و نظارت اتاق ھا :
پيگيری و نظارت بر تشکيل و عملکرد واحدھای بازرسی و نظارت اتاق شھرستان ھا و مراکز استان ھا-1
تبصره- اتاق اصناف ایران می تواند از طریق واحدھای بازرسی و نظارت مراکز استان ھا نسبت به ھماھنگی بين واحدھای
بازرسی و نظارت شھرستان ھای ھر استان در چارچوب مقررات اقدام نماید.
ارتقاء نظام بازرسی و نظارت بر واحدھای صنفی با استفاده از روش ھای کارآمد از جمله روش الکترونيکی با ھمکاری-2
دبيرخانه ھيات عالی نظارت.
ایجاد ھماھنگی و تعامل لازم بين واحدھای بازرسی و نظارت با سازمان حمایت مصرف کنندگان و توليد کنندگان و-3
سازمان تعزیرات حکومتی.
دریافت گزارش عملکرد واحدھای بازرسی و نظارت استان ھا و ھمچنين قيمت اقلام اساسی و ضروری آنھا به صورت-4
ھفتگی به منظور ارایه به معاونت توسعه بازرگانی داخلی و سازمان حمایت مصرف کنندگان و توليدکنندگان و سایر
مسئولين ذی ربط.
شناسایی و تشویق واحدھای بازرسی و نظارت برتر استان ھا براساس شاخص ھای ارزیابی عملکرد.-5
سایر مقررات
ماده ٩- منابع مالی واحدھای بازرسی و نظارت عبارتند از:
از محل منابع مالی اتاق اصناف شھرستان-1
از محل منابع مالی اتاق اصناف ایران از جمله درآمدھای ناشی از جرائم دریافتی (موضوع تبصره ( ٧) ماده " ٧٢ " قانون-2
متناسب با برنامه ھا و عملکرد ( از جمله تعداد پرونده ھای متشکله و ميزان ارزش ریالی تخلفات) مطابق ماده " ۶" آیين
نامه اجرایی ماده " ۴٧ " قانون و وجوه دریافتی بابت صدور و تمدید پروانه کسب (موضوع تبصره ( ١) ماده " ٣١ " قانون).
تبصره- اتاق اصناف شھرستان ھا موظفند، معادل وجوه مذکور را در بودجه سنواتی پيش بينی تا پس از تصویب کميسيون
نظارت و تامين اعتبار ھزینه نمایند.
ماده ١٠ - دوره ھای آموزشی ویژه بازرسان توسط سازمان تعزیرات حکومتی و برای سایر دوره ھای مورد نياز از جمله برای
مدیران واحدھای بازرسی و نظارت از طریق اتاق اصناف شھرستان ھا با ھماھنگی اتاق اصناف ایران برگزار می گردد.
ماده 11 - این دستورالعمل در اجرای بند (ش) ماده " ٣٧ " و بند ( ۶) ماده " ۴۵ " قانون نظام صنفی مشتمل بر ١٢ ماده و ٨
تبصره با ھمکاری دبيرخانه ھيات عالی نظارت و اتاق اصناف ایران تھيه و در تاریخ 25/10/1393 به تصویب وزیر صنعت، معدن و تجارت رسيد.


اهداف و چشم اندازها

الف) شناسایی و ساماندهی صنوف فاقد پروانه کسب
ب) اشاعه و ترویج بسترهای رعایت قوانین نظام صنفی در بین مردم در جامعه
ج) پیشگیری از تخلفات صنفی اعم از گرانفروشی، تقلب، حراج غیر قانونی و ...
د)ساماندهی مشاغل و جلوگیری از بوجود آمدن مشاغل کاذب
ه)رسیدگی به شکایات و گزارشات مردمی در سطح عرضه اصناف در کوتاهترین زمان ممکن
و) تحلیل و رصد قیمت ها در سطح بازار
ز) پیشگیری و جلوگیری از حمل و نقل، نگهداری ، عرضه و فروش کالای قاچاق در سطح عرضه
ه) بازرسی و نظارت بر عملکرد واحد های صنفی

امیداست در آینده نیز بتوان با عنایت به حضرت باری تعالی و مساعدت و همیاری عزیزان در مدیریت بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران ، کمیسیون نظارت، اتاق اصناف و دیگر نهادهایی که تاکنون در این امر خطیر مارا همراهی و مساعدت نموده اند ، گام موثرتری در جهت تحقق آرمانهای والای خود که همان ایجاد حس رضایتمندی در بین اقشار جامعه است نائل شویم .

 

 

اصفهان

 

شهر تاريخي اصفهان مركز استان اصفهان است و اكنون داراي مقام سوم از نظر جمعيت در سطح كشور مي‌باشد. فاصله اصفهان تا تهران ۴۲۵ كيلومتر است و در جنوب آن قرار دارد. اين شهر به دليل موقع جغرافيايي بسيار مناسب كه در قلب فلات ايران قرار دارد. پيوسته مورد توجه سلاطين و مديران مملكتي بوده است.اصفهان از سطح عمومي درياها حدود ۱۵۸۰ متر ارتفاع دارد و در شرق سلسله جبال زاگرس واقع شده است. اين شهر در چهارراه شمالي- جنوبي و شرقي- غربي كشور قرار دارد و در طي تاريخ محل رفت و آمد و برخورد اقوام و فرهنگهاي مختلف بوده است. منطقه بزرگ اصفهان در قسمت شمالي و شرقي به كوير محدود مي‌گردد و قسمت غربي و جنوبي آن به ارتفاعات زاگرس منتهي مي‌شود. علت وجودي و پيرايش اين شهر را بايد مديون آبهايي دانست كه از كوههاي زاگرس مرتفع به نام زردكوه بختياري سرچشمه گرفته و زاينده‌رود را به وجود آورده و در نتيجه شهر زيباي اصفهان در دو طرف زاينده‌رود قرار گرفته است.شهر اصفهان بر روي دشتي نسبتا" صاف با شيبي حدود ۲ درصد و به طرف شمال شرقي بنا گرديده است توسعه‌ي شهر در طي قرون متمادي به سمت جنوب غربي بوده، زيرا در اين منطقه آب فراوانتر و آلودگي نيز كمتر است

بناهای تاریخی متعددی در شهر وجود دارد که تعدادی از آن‌ها به عنوان میراث تاریخی در یونسکو به ثبت رسیده‌اند. اصفهان در سال ۲۰۰۶ به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلامو در سال ۱۳۸۸ به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی انتخاب شد. این شهر به داشتن معماری زیبای اسلامی و بسیاری از بلوارهای زیبا، پل‌های سرپوشیده، کاخ‌ها، مسجدها و مناره‌های منحصربفرد معروف است. این امر باعث شده‌است که در فرهنگ ایرانی اصفهان، نصف جهان لقب بگیرد. این شهر در آذر ۱۳۹۴ (دسامبر ۲۰۱۵) به عنوان نخستین شهر ایرانی، به شبکه شهرهای خلاق جهان زیر نظر یونسکو پیوست. براساس استانداردهای یونسکو شهر خلاق، شهری است که از نوآوری و توانمندی‌های شهروندان در توسعه پایدار شهری استفاده می‌کند. میدان نقش جهان یکی از بزرگترین میدان‌های دنیاست و نمونه برجسته‌ای از معماری اسلامی است که توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت شده‌است.

 

دوره انقلاب اسلامی و پس از آن
در ۱۴ مرداد ۱۳۵۷ تظاهرکنندگان اصفهانی که برای هفتم کشته شدگان حادثه مشهد به خیابان‌ها آمده بودند و البته برخی شان نیز مسلح بودند بیشتر قسمت‌های شهر را به تصرف درآورند و آیت الله خادمی را که چندی پیش از آن بازداشت شده بود آزاد کردند، ناآرامی‌های دو روزه اصفهان با اعلام حکومت نظامی توسط دولت و با هجوم نیروهای ارتش، پایان یافت. این نخستین بار از سال ۱۳۳۲ بود که در مرکز یک استان حکومت نظامی اعلام می‌شد. پس از انقلاب ساخت و ساز به شغلی پرسود بدل شد که نتیجه آن جایگزینی خانه‌های سابق با آپارتمان‌های چندین طبقه بود. این امر سبب نزاع دائمی روشنفکران طرفدار حفظ میراث تاریخی و سازندگان و طراحان عملگرا شد، نمونه آن نزاع بر سر برج جهان‌نما و فروش چندین هکتار باغ‌های اطراف کارخانه نساجی به فعالین بخش املاک و مستغلات است.

 

موقعیت جغرافیایی

اصفهان در ۴۳۵ کیلومتری تهران و در جنوب این شهر قرار دارد. شهر اصفهان دارای طول جغرافیایی ۵۱ درجه و ۳۹دقیقه و ۴۰ ثانیه شرقی و عرض جغرافیایی ۳۲ درجه و ۳۸ دقیقه و ۳۰ ثانیه شمالی می‌باشد. محدوده شهری آن به چهارده منطقه شهری تقسیم می‌شود و در خارج از محدوده شهری نیز از غرب به سمت خمینی شهر و نجف آباد، از جنوب کوه صفه و سپاهان شهر، از سمت شمال به شاهین شهر و از شرق نیز به دشت سگزی منتهی می‌شود. سطح شهر از سطح عمومی دریاها حدود ۱۵۷۰ متر ارتفاع دارد و در قسمت شمالی و شرقی به کویر محدود می‌گردد و در قسمت غربی و جنوبی نیز به سلسله کوه‌های زاگرس منتهی می‌شود. کوهستان کرکس در پنجاه کیلومتری شمال اصفهان و زردکوه بختیاری در جنوب غربی آن قرار دارد. وجود آبهایی همانند زاینده رود که از زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته دلیل پیدایش این شهر می‌باشد. شهر اصفهان بر روی دشتی به نسبت هموار با شیبی در حدود ۲ درصد و به طرف شمال شرقی بنا گردیده‌است. در طی سده‌های گذشته نیز به سبب وجود آب فراوانتر و آلودگی کمتر در سمت جنوب غربی توسعه بیشتری یافته‌است.

 


آب و هوا

این شهر در منطقه‌ای نیمه بیابانی در مرکز ایران و در کنار زاینده‌رود قرار گرفته که از کوه‌های مرکزی ایران در استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه می‌گیرد و به باتلاق گاوخونی می‌ریزد و از مراکز گردشگری، فرهنگی و اقتصادی ایران محسوب می‌شود. زاینده‌رود بزرگترین رود فلات مرکزی ایران از کوه‌های مرکزی ایران سرچشمه گرفته و از میان اصفهان می‌گذرد. همچنین جنگل ناژوان از مناطق خوش آب و هوای حاشیه زاینده‌رود می‌باشد. از دیگرمناطق طبیعی قابل گشت و گذار اصفهان می‌توان به کوه کلاه قاضی و کوه صفه اشاره نمود. منطقه کلاه قاضی، یک پارک ملی است با نام پارک ملی کلاه قاضی که محل زیست جانوران زیادی مانند کل، پازن، بز، آهو و عقاب است.

اقلیم شهر اصفهان در شمال و شرق از منطقه کویری تأثیر گرفته و در جنوب به جهت وجود کوه صفه از هوای خنک تری بهره‌مند است. آب و هوای اصفهان به طور کلی معتدل و خشک است و مقدار بارش باران و برف به نسبت متوسط دارد. حداکثر درجه حرارت در تابستان ۴۰ درجه سانتی‌گراد است که تابستانهایی گرم و خشک را می‌سازد.

 


 جمعیت‌شناسی اصفهان

نمودار رشد جمعیت شهر اصفهان از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۹۰. جمعیت سال ۱۳۹۰ با در نظر گرفتن الحاق خوراسگان به اصفهان، محاسبه شده است.
جمعیت این شهر در سال ۱۳۸۵ بالغ بر ۱٬۵۸۳٬۶۰۹ تن برآورد شده‌است. در سال ۱۳۹۰ طبق آمار رسمی کشور، جمعیت این شهر ۱٬۷۵۶٬۱۲۶ برآورد شده است. اصفهان از دیرباز از مهمترین مراکز شهرنشینی در فلات ایران به شمار می‌رفته‌است. در ۵ دی ۱۳۱۹ در زمان رضاشاه برای نخستین بار در ایران به سبک اروپایی در اصفهان از مردم سرشماری بعمل آمد و ۲۰۴٬۶۰۰ تن را ساکن شهر اصفهان گزارش کردند.

زبان
 لهجه اصفهانی
گویش کلیمیان اصفهان
مردم اصفهان به زبان پارسی و لهجه اصفهانی سخن می‌گویند. از ویژگی‌های لهجه اصفهانی اضافه کردن حرفِ س به آخر واژگان می‌باشد که به جای واژهٔ است استفاده می‌شود. همچنین ارامنه اصفهان نیز به زبان ارمنی سخن می‌گویند.

 

دین و مذهب

دین اسلام و مذهب تشیع دین و مذهب رسمی اصفهان است ولی از سده‌های پیش ارامنه، یهودیان، بهاییان و زرتشتیان و سایر اقلیتهای مذهبی نیز در شهر زندگی می‌کرده‌اند. جلفا که در جنوب اصفهان قرار گرفته منطقه‌ای است که بیشتر ارمنی نشین می‌باشد و از منطقه‌های خوب شهر نیز قلمداد می‌شود. اصفهان شهری است که اسلام به صورت تدریجی و آرام آرام به رضا و رغبت از سوی مردم اصفهان پذیرفته شد[نیازمند منبع]. یکی از صحابه پیامبر اسلام و از شیعیان امام علی به نام «عبدالله بن بریر خزاعی» اسلام را به اصفهان آورد. ورود مذهب تشیع به این شهر در طی چندین دوره زمانی صورت گرفته که مهمترین آن عبارتنداز: هجرت ابن هلال ثقفی از کوفه به این شهر، اقامت و تبلیغ صاحب بن عباد وزیر آل بویه در این شهر، هجرت تبلیغی علامه حلی و شاگردانش به همراهی و حمایت الجایتو (شاه خدا بتده) پادشاه شیعه مغول، و در آخرین دوره در دوره صفویه و هجرت علمای جبل عامل به این شهر، بافت شیعی این شهر به نقطه تکامل رسید.

در بین مسلمانان سنی معمولاً شهرت اصفهان به خاطر حدیث معروفی است که روایت می‌کند:" مسیح دجال توسط ۷۰۰۰۰ یهودی از شهر اصفهان همراهی می‌شود که شالهای پارسی پوشیده‌اند." از این رو معمولاً مسلمانان سنی این شهر را با وقایع آخرالزمان مرتبط میدانند.

یهودیان اصفهان
امروزه یهودیان اصفهان از قدیمی‌ترین اهالی این شهر می‌باشند که در گذشته در محله جویباره ساکن بوده‌اند ولی اکنون بیشترشان به خارج کشور مهاجرت کرده‌اند. اندک یهودیانِ باقی‌مانده هم بیشتر در خیابان فردوسی، آمادگاه و سیدعلیخان ساکن هستند.

ارامنه و زرتشتیان
در اصفهان، ارامنه و دیگر شاخه‌های مسیحی، زرتشتیان، ورشوییان، بهاییان، بودایی، ربانیان (هندوهای تاجرپیشه) و یهودیان زندگی می‌کردند. اصفهان در جایگاه یک پایتخت و با شکوفایی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی که در روند تاریخی خود داشت، همواره کانونِ نگرشِ اقلیت‌ها بود.

 

مراکز تفریحی
پارک و فضای سبز
اصفهان دارای سه هزار و هفتصد هکتار (۳۷ میلیون متر مربع) فضای سبز شهری است[۵۹] که با داشتن سرانه فضای سبز ۲۴ متر مربع بالاترین رتبه را در سطح کلان شهرهای ایران دارد. همچنین مقدار این سرانه تا سال ۱۳۹۵ به ۳۲ متر مربع خواهد رسید که با توجه به آلاینده‌های زیست‌محیطی اصفهان این سرانه باید به ۴۰ متر مربع افزایش پیدا کند. بوستانهای کنارهٔ زاینده رود که به بوستانهای ساحلی نیز مشهور هستند از مهمترین فضاهای سبزِ اصفهان می‌باشند. زیباترین و منحصر بفردترین فضای سبز اصفهان بوستان جنگلی ناژوان است که در غرب اصفهان و در کنار زاینده رود قرار دارد. نام برخی از بوستانهای ساحلی و غیر ساحلی چنین است:

بوستان‌های ساحلی: ناژوان، سعدی، زاینده رود، کودک، ملت، آیینه خانه، آبشار، مشتاق و باغ گلها.
بوستانهای غیر ساحلی: قلمستان، نقش جهان، استقلال، باغ فدک و باغ غدیر و پارک امام رضا.


کوه صُفه

کوه صفه نام کوهی است از سلسله جبال زاگرس در منتها الیهِ جنوبِ جغرافیاییِ اصفهان که از شمال به جاده کمربندی، از غرب به کوه‌های تخت رستم و دره خان، از شرق به شهرک‌ها و مجتمع‌های مسکونی و از جنوب به اراضی باز و خط آهن محدود می‌گردد.[۶۰]

ساختمان‌های بین‌المللی
مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان
از آنجا که پس از تهران، اصفهان مهم‌ترین شهر از لحاظ امور سیاسی است،[نیازمند منبع] تصمیم نظام بر این بود که مکانی برای همایش جنبش عدم تعهد و بعد از آن برای دیگر همایش‌های بین‌المللی درنظر گرفته شود که اصفهان به عنوان میزبان انتخاب شد. این مجموعه دارای سالن اصلی با ظرفیت ۲۳۵۴ نفر، سالن چند منظوره، هتل ۵ ستاره در ۱۲طبقه، ویلاهای VIP، مرکزتجاری، دفاتر و... می‌باشد.

گردشگری
جاذبه‌های تاریخی

اصفهان سرشار از آثار هنری و تاریخی است که میدان نقش‌جهان، مسجد امام، سی و سه پل، پل خواجو، پل مارنان، مسجد جامع، مسجد سیّد، مسجد شیخ لطف‌الله، منار جنبان، برج کبوترخانه، گذر چهارباغ عباسی، سبزه میدان، کاخ چهلستون، آتشگاه اصفهان، کاخ عالی‌قاپو، کاخ هشت بهشت، کلیسای وانک، حمام علیقلی آقا، مدرسه چهارباغ و هتل عباسی خانه خان (خوراسگان)، امام زاده ابو العباس (خوراسگان) از بارزترین آنها هستند.

مقامات میراث فرهنگی استان اصفهان اعتقاد دارند بیش از ۲۲ هزار جاذبه تاریخی و فرهنگی ارزشمند در این استان وجود دارد. فریدون الهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اظهارداشت: یکهزار و ۷۶۵ اثر تاریخی در استان ثبت ملی است.

مکان‌های تفریحی رفاهی
شهربازی رؤیاها به عنوان بزرگترین و پیشرفته‌ترین پارک بازی خاورمیانه سالانه میزبان هزاران گردشگر می‌باشد. سیتی سنتر اصفهان بزرگترین مرکز رفاهی کشور معروف‌ترین مرکز گردشگری رفاهی تجاری این شهر می‌باشد. بزرگترین و پیشرفته‌ترین شهربازی سرپوشیده خاورمیانه هم در این مجموعه است. پارک جنگلی صفه در دامنه کوه صفه یکی از جذاب‌ترین پارک‌های جنگلی کشور با امکاناتی نظیر سینما ۵ بعدی و بولینگ و تله کابین و شهربازی و ... میاشد. پارک جنگلی ناژوان از معروف‌ترین پارک‌های جنگلی کشور است که از امکاناتی نظیر باغ پرندگان. خزندگان و پروانه‌ها و آکواریوم و دولفیناریوم پارک ابی تله سیژ و ... برخوردار است. پارک ابی ابسار بزرگترین مجموعه ابی خاورمیانه در سپاهانشهر است. همچنین بام شهر اصفهان در شمال غرب این شهر بزرگترین بام شهر کشور است. باغ گل‌های این شهر معروف‌ترین باغ گل‌ها در کل کشور است. باغ جوان بوستان مشتاق پارک سپاهانشهر باغ غدیر باغ فدک کوه نخودی کوه قایمیه پارک رجایی (بوستان هشت بهشت) شهربازی‌های ملکشهر آبشار صفه سیتی سنتر شهر عجایب وحید سیمرغ و ... از معروف‌ترین مکان‌های تفریحی دیگر نصف جهان است.

 

پل‌ها

پل چوبی، پل شهرستان، پل مارنان، سی و سه پل یا پل الله وردیخان و پل خواجو[

 

بازارها
بازار اصفهان، بازار قیصریه اصفهان یا بازار صفویه یا بازار سلطانی، بازار شاهی یا بازارچه بلند بازار دردشت، بازار بیدآباد، بازار ریسمان، بازار غاز، بازارهای معروفی اطراف میدان نقش‌جهان: بازار مسگرها، بازار هنر، بازار ترکش‌دوزها، بازار کلاهدوزها، بازار لواف‌ها و بازار آهنگرها

 

مسجدها

مسجد جامع کوله پارچه
مسجد علی
مسجد شاه
مسجد حکیم
مسجد جامع
مسجد حاج محمد جعفرآباده‌ای
مسجد علیقلی‌آقا
مسجد قطبیه
مسجد آقانور
مسجد مقصودبیک
مسجد ایلچی
مسجد آقا نور
مسجد رکن الملک
مسجد سید
مسجد رحیم خان
مسجد صفا
مسجد ذوالفقار
مسجد دروازه نو
مسجد خان
مسجد شیخ لطف‌الله
مسجد مصری
مسجد ساروتقی
مسجد کمرزرین
مسجد ابوذر
مسجد میرزا محمد هاشم چهارسوقی
مسجد سیدالعراقین
مسجد درب امام


محله‌ها

چرخاب، خواجو، قلعه تبرک، شهشهان، دستگرده ، پاچنار (جامی)، بید آباد، شیْش، درب کوشک، محله نو، جوزدان، الیادران، چهارسوق شیرازی‌ها، ناژوان، جاوان پایین، جاوان بالا، آفاران، برزان، ولدان، خوراسگان، کوله پارچه، تخت فولاد، هزارجریب، ابر، بوزان، کنگاز، سیچان، دستگرد خیار، قائمیه، ماربین، گورتان، شیخ یوسف، طوقچی، جویباره، جلفا، جی، دردشت، رهنان، کارلادان ،کنگاز، گارماسه، نصرآباد، محله مرداویج، لادان، مفت آباد، لمجیر، جوی آباد، دارک، حصه، زینبیه (اصفهان)، احمدآباد، محله دهنو

خانه‌های قدیمی
به علت وجود بافت قدیمی و معماری زیبای شهر اصفهان، خانه‌های قدیمی بسیاری در این شهر وجود دارد. برخی از این خانه‌ها امروزه توسط میراث فرهنگی بازسازی شده و بصورت موزه درآمده‌است. همچنین برخی از این سراهای قدیمی با تغییر کاربری در حال استفاده می‌باشد. تالار تیموری (موزه تاریخ ملی) به عنوان موزه تاریخ ملی، توحیدخانه به عنوان دانشکده معماری دانشگاه هنر اصفهان و عمارت رکیب خانه به عنوان موزه هنرهای معاصر اصفهان مورد استفاده و بهره‌برداری است. خانه‌های: حاج رسولی‌ها، شیخ الاسلام، خانه مشروطه، حاج مصورالملکی، یداللهی، عاصمی اصفهانی، قدسی، خانه نیلفروشان، مجتهدزاده، حقیقی، داوید (داود)، سوکیاس، مارتا پیترز، پطروس، سرتیپی، منعمیان، وثیق انصاری، بهشتیان، اعلم و قزوینی‌ها از خانه‌های قدیمی و دیدنی اصفهان می‌باشد.همچنین بتازگی بدست زوجی ایرانی و غیر اصفهانی خریداری و بازسازی شده که باعث حفظ و بقای آن گشته‌است. این خانه دارای سابقه‌ای پانصد ساله می‌باشد که ابتدا به عمه شاه عباس تعلق داشته‌است. موقعیت این اثر تاریخی در نزدیکی مسجد جامع اصفهان و حمام شیخ بهایی است که در مرکز بافت تاریخی شهر قرار گرفته‌است.

 

جاذبه‌های مذهبی

خانقاه‌ها
از دیرباز در شهر اصفهان تعدادی خانقاه منعلق به فرقه‌های مختلف درویشان وجود داشته‌است. بعضی از این خانقاه‌ها به واسطه فشار دستگاه‌های امنیتی تعطیل یا مستقیماً توسط خود حکومت تخریب گشته‌است که خانقاه درویشان گنابادی واقع در گورستان تخت فولاد از آن جمله‌است.البته هنوز هم بعضی از خانقاه‌ها فعال می‌باشند که خانقاه علی بن سهل واقع بر سر آرامگاه وی از آن جمله می‌باشد.

کلیساها
نوشتار اصلی: فهرست کلیساهای اصفهان
در این شهر کلیساها و کنیسه‌های بسیاری وجود دارد که بخش عمده‌ای از کلیساها در منطقه جلفا می‌باشند. برخی از کلیساهای شهر از سده هفده میلادی بجای مانده‌اند که معروفترین و قدیمی‌ترین آنان کلیسای وانک، کلیسای مریم مقدس، کلیسای گئورگ، کلیسای حضرت لوقا، کلیسای هاکوپ، کلیسای نرسس و سرکیس. در این میان کلیسای هاکوپ مقدس قدیمی‌ترین کلیسای اصفهان می‌باشد.

کنیسه‌ها
نوشتار اصلی: فهرست کنیسه‌های اصفهان
بیشتر کنیسه‌های اصفهان در محله جویباره که یهودی نشین بوده قرار گرفته‌اند. کنیسه عمو شعیا قدیمی‌ترین کنیسه اصفهان می‌باشد که در همین محل قرار گرفته‌است. در سال ۱۳۵۰ و بر اساس پژوهش‌های لطف‌الله هنرفر تعداد کنیسه‌های اصفهان بیست عدد ثبت شده ولی در حال حاضر تعدادی از آنها از بین رفته‌است.

گورستان‌ها
باغ رضوان گورستان فعلی و فعال اصفهان و تخت فولاد گورستان قدیمی و تاریخی اصفهان است که به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین آرامگاه‌های ایران نیز شناخته می‌شود. این آرامگاه از تکیه‌های مختلفی تشکیل شده که چهارده تکیه همانند: تکیه سید العراقین، تکیه میر فندرسکی و تکیه آقا حسین خوانساری مربوط به دوره صفوی است؛ و نزدیک به سی تکیه و مسجد همانند: تکیه میر محمد صادقی که جزیی از تکیه سادات محسوب می‌شود تکیه شهشهانی، تکیه واله، مسجد رکن الملک، تکیه بختیاریها و تکیه کلباسی (ابوالمعالی) از دوره قاجار هستند. همچنین شش تکیه نیز همچون تکیه لسان الارض از تکیه‌های گلستان شهدای اصفهان محسوب می‌شوند.

 

موزه‌ها
اصفهان به جهت داشتن موزه‌های مختلف و با ارزش مشهور است که از آن میان می‌توان به موزه‌های زیر اشاره نمود.

گنجینه هنرهای تزئینی و هنرهای معاصر اصفهان
موزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اصفهان
کاخ موزه چهل ستون
موزه کلیسای وانک
موزه تاریخ طبیعی
موزه علوم و فنون آموزش پرورش اصفهان
موزه آب اصفهان
موزه شهدای اصفهان
گنجینه سنگ نوشته‌های تخت فولاد
باغ موزه پروانه‌ها

 

صنایع دستی

قلمزنی از صنایع دستی مهم اصفهان می‌باشد. قوری و سماور قلمزنی در میدان نقش جهان (امام خمینی) اصفهان است.
اقتصاد سنتی استان مبتنی بر صنایع دستی چون قالی بافی، ابریشم بافی، قلمزنی، منبت کاری، زری بافی، خاتم کاری، ملیله دوزی، مینیاتور، سفالگری، میناکاری، فلزکاری، فیروزه کوبی، نقره سازی، کاشی سازی، قلمکاری و پولک دوزی از صنایع زیبای اصفهان است که امروزه رونق خوبی نیز در بخش جهانگردی دارد.

صنایع بزرگی چون ذوب آهن، مجتمع فولاد مبارکه، پالایشگاه، شرکت پلی‌اکریل اصفهان و همچنین کارخانه جات متعدد سرامیک و کاشی‌سازی و معادن سنگ و سنگبری از علل صنعتی شدن و اقتصاد قوی استان محسوب می‌شود. از صنایع دیگر استان که می‌توان فهرست وار به برخی اشاره نمود: ظروف چینی، سرامیک، تولید لوازم خانگی، کارخانه تولید سیمان، ورق موجدار، صنایع خودروسازی، صنایع نظامی، صنایع هواپیماسازی، ساخت لوازم و تأسیسات گازی، صنایع مواد غذایی، فراورده‌های لبنی، ریسندگی، نساجی و …می‌باشند.

غذاهای سنتی
در اصفهان غذاهای سنتی بسیاری مورد استفاده هستند که برخی از آنها مربوط به شهرهای دیگر اصفهان بوده‌اند و یا در شهرهای دیگر ایران نیز رواج داشته و دارند. در این میان کباب، بریان و خورش ماست معروف‌ترین غذای اصفهان می‌باشند. همچنین سایر غذاهای این شهر عبارتند از: باقالی ذرت (خوراسگان)، آش سماق، کله جوش که ازغذاهای ایلات اصفهان است، سرگنجشکی، کوکو قندی، قیمه ریزه، آش ماش و قمری، یخنه ترش، ماش و زردک، اوماج سرکه و چغندر، نخود آب، کوفته برنجی.

ره‌آورد
معروفترین ره‌آورد اصفهان گز است. گز یک نوع شیرینی است که با گز انگبین یا ترنجبین شکر بادکا و مغز پسته، بادام، فندق یا گردو و سفیده تخم مرغ و گلاب ساخته می‌شود و در آن در از هیچ ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود. از دیگر رها آوردهای اصفهان می‌توان به صنایع دستی به ویژه قابهای خاتم کاری و میناکاری، پارچه‌های قلمکاری شده و آثار مختلف قلمزنی اشاره نمود.