بررسی تاثیر تعداد واحدهای صنفی در اقتصاد کشور
- توضیحات
- دسته: قلم مدیر
- بازدید: 374
بررسی تاثیر تعداد واحدهای صنفی در اقتصاد کشور
هماکنون در ایران بیش از سه میلیون واحد صنفی وجود دارد یعنی بهازای هر 26 نفر و هر 8 خانوار ایرانی، یک واحد صنفی موجود میباشد حالآنکه میانگین بینالمللی این عدد، 700 نفر و 37 خانوار است. این مسأله نشان میدهد تعداد واحدهای صنفی کشور در تناسب با تعداد نفر و تعداد خانوار، به ترتیب 27 و 6/4 برابر میانگین جهانی است. لذا بررسی موضوع مذکور از جهت تهدیدات و فرصتهایی که میتواند برای اقتصاد کشور در پی داشته باشد، حائز اهمیت است.
در همین راستا به نظر میرسد عواملی که در فزونی تعداد واحدهای صنفی موجود در سطح کشور مؤثر بودهاند عبارتاند از:
- مشکلات حوزه تولید اعم از: ورشکستگی یا تعطیلی تعداد قابلتوجهی از تولیدیهای کشور، ریسک بالای سرمایهگذاری در بخش تولید و ... که طی چندین دهه گذشته، اقتصاد کشور را درگیر نموده باعث شده تا بخشی از نیروی کار، به جای اشتغال در شهرکهای صنعتی و کارخانجات تولیدی، در واحدهای صنفی مشغول به کار شوند. در واقع اگر توليد در كشور به گونهاي افزايش مييافت كه بخش عمدهای از توليدات كشورمان به ديگر سرزمینها صادر ميشد و بخشي از آن نیز برای تامين نياز داخلي اختصاص ميیافت، آيا به اين همه واحد تجاري براي عرضه كالا نياز بود؟
- واردات بيرويه كالاهاي مصرفي به كشور از ابتدای دهه 50 تاکنون که بعضاً با هدف تأمين نيازهاي كشور و جلوگيري از افزايش قيمتها بوده؛ نه تنها مانع از افزايش قيمتها نشد، بلكه به گسترش نگاه دلالي در اقتصاد ايران و تحليل رفتن توان بخش مولد اقتصاد انجاميد و رونق پاساژها و مجتمعهای تجاري به ويژه در شهر تهران و مراکز استانها را در پی داشت.
- فراهم نبودن فرصت شغلی متناسب با رشتهی دانشگاهی اغلب فارغالتحصیلان، باعث ورود این افراد به کسبوکارهای صنفی شده و مغازهداري به بدیهیترين گزينه براي گذران زندگي آنان تبديل گشته است.
- شرایط اقتصادی نامطلوب بخش قابلتوجهی از خانوارهای ایرانی باعث شده تا تعداد زیادی از بازنشستههای کشور نیز روی به فعالیت در واحدهای صنفی آورند.
- از دیگر تبعات وضعیت نامساعد اقتصادی کشور، ترغیب زنان و دختران جهت فعالیت در واحدهای صنفی با هدف کمک به معیشت خانوار میباشد که در رشد و گسترش تعداد واحدهای صنفی کشور، موثر بوده است.
- مهاجرت افراد از روستاها به شهرها.
- در دهههای گذشته منافع شهرداریها ایجاب مینموده از افزایش تعداد واحدهای صنفی به جهت عوارض مختلفی که از این بابت به دست میآورند، حمایت نمایند.
در کنار موارد مذکور باید این نکته را نیز در نظر داشت که تأمین کالای مورد نیاز این تعداد زیاد واحد صنفی، آن هم در شرایطی که کشورمان با مشکلات تحریم و چالشهای حوزه تولید مواجه است، یک فشار مُضاعف به نظام اقتصادی کشور محسوب میشود؛ مُضاف بر اینکه نظارت بر این تعداد واحد صنفی نیز مشکل بوده و با زیرساختهای فعلی، کماثر میباشد. این موضوع وقتی واضحتر میگردد که مشاهده میکنیم یکی از گلایههای مستمر مصرفکنندگان، عدم ثبات قیمت و نامشخص بودن نرخ یک کالای مشخص در سطح بازار و بین واحدهای صنفی است، امری که نهتنها شائبهی گرانفروشی و بیاعتمادی نسبت به اصالت و کیفیت کالا را در ذهن مصرفکنندگان بهدنبال میآورد بلکه تبعات منفی دیگری نظیر ضربه به اعتبار صنفی متصدیان را نیز در پی دارد. در واقع عدم تناسب بین نیاز بازار و تعداد واحدهای صنفی موجود باعث شده تا بسياري از مغازهها در طول روز مشتري اندكي داشته باشند به نحوی که اغلب متصدیان صنفی در بيشتر ساعات حضور خود درب مغازه، بدون فعالیت یا به نوعی دچار بيكاري پنهان هستند و بالطبع این دسته از افراد جهت جبران هزینههای خانوار یا اجارهبها و ... روی به گران فروختن كالا و سایر تخلفات صنفی میآورند که نتیجه آن بالا بردن هزينه خانوارهای مصرفکننده کالا است.
از دیگر پيامدهای تكثير بیرویه واحدهای صنفی در سطح شهرها، تحليل رفتن استعدادهاي انساني و سرمايهاي است؛ حال آنكه با تغيير سياستهاي اقتصادي دولت و توجه به كسبوكارهاي كوچك ميتوان افراد و سرمایههای مورد اشاره را به سمت بنگاههاي مولّد و تخصصي هدايت كرد.
در عین حال میتوان به موضوع تعداد بالای واحدهای صنفی در سطح کشور به عنوان یک فرصت مغتنم نیز نگاه کرد که به برخی از موارد آن به شرح ذیل، اشاره میگردد:
- تکثّر واحدهای صنفی به توزیع مویرگی اقلام کالایی، تنظیم بازار، پایداری عرضه کالا، سهولت تأمین اجناس برای عموم مردم و همچنین جلوگیری از نامتوازن شدن عرضه و تقاضا کمک مینماید.
- شکلگیری ارتباط و تعامل بین متصدیان صنفی و تولیدکنندگان میتواند به عرضه مستقیم کالا از تولید به مصرف و نیز حذف واسطهها و دلالان بینجامد که نفع همزمان تولیدکننده، عرضهکننده و مصرفکننده را در پی دارد.
- برقراری ارتباط و تعامل بین متصدیان صنفی و شرکتهای دانشبنیان میتواند در معرفی محصولات و خدمات دانشبنیان و همچنین عرضه آنها در گسترهی وسیع جامعه کمک شایانی بنماید.
- شکلگیری ارتباط و تعامل بین متصدیان صنفی و کسبوکارهای خانگی میتواند معرفی محصولات ذیربط به بازار مصرف و گسترش این نوع کسبوکارها را به ارمغان آورد.
- نظر به مالیات و عوارضی که هر واحد صنفی پرداخت میکند، تقویت بودجهی عمومی دولت و شهرداریها رقم میخورد.
از جمعبندی تمامی موارد مذکور مشخص میگردد تعداد بالای واحدهای صنفی، هر چند فرصتهایی را برای اقتصاد کشور در پی دارد که باید مورد توجه برنامهریزان و تصمیمگیران کلان اقتصاد کشور قرار گیرد لیکن آثار سوء و تهدیدات آن غلبه دارد و لذا آنچه مسلّم است بایستی از ادامهی این رشد فزاینده جلوگیری نمود تا پویایی اقتصاد کشور، صورت پذیرد که در همین راستا مواردی همچون: تقویت موضوع تولید، بازنگری در قوانین ذیربط، تجدیدنظر در صدور مجوزهای مربوط به واحدهای صنفی (متراژ، تعداد و محدوده احداث واحدهای صنفی) و ... شایسته است مدنظر قرار گیرند.
هرگونه کپی برداری فقط با قید منبع مجاز می باشد.