bazresiasnafisf.ir

آیا می دانید ...؟ : جبران خسارات وارد شده به واحد صنفی در اثر تعطیل غیرموجه با مجوز اتحادیه یا مراجع دیگر، به استناد نظر کمیسیون نظارت، برعهده دستور دهنده است.

نقش اصناف در تحقق شعار سال

نقش اصناف در تحقق شعار سال

بیش از 38 ماه از صدور بیانیه­ی گام دوم انقلاب توسط رهبر معظّم انقلاب (مد ظله العالی) می­گذرد. با عنایت به اینکه از اصلی­ترین اولویت‌های انقلاب در گام دوم انقلاب، حل مشکلات اقتصادی و رسیدن به شکوفایی در این زمینه می­باشد، یکی از ابعاد مهمی که در بیانیه مذکور به آن پرداخته شده، موضوع اقتصاد  با محوریت اقتصاد مقاومتی است. در همین راستا، رهبر معظّم انقلاب در بخش توصیه­های بیانیه مذکور، در فرازی از سومین توصیه­ی خود فرموده­­اند: " راه‌حلّ این مشکلات، سیاست­های اقتصاد مقاومتی است که باید برنامه‌های اجرائی برای همه‌ی بخش­های آن تهیّه و با قدرت و نشاط کاری و احساس مسئولیّت، در دولتها پیگیری و اقدام شود. درون‌زایی اقتصاد کشور، مولّد شدن و دانش‌بنیان شدن آن، مردمی­کردن اقتصاد و تصدّی­گری نکردن دولت، برون‌گرایی با استفاده از ظرفیّت­ها، بخشهای مهمّ این راه‌حل‌ها است. " حال با عنایت به شعار سال 1401 مبنی بر "تولید دانش­بنیان و اشتغال­آفرین" ضروری است منویّات رهبر معظّم انقلاب در این خصوص مورد بازخوانیِ مجدد و نصب­العین بویژه برای نخبگان اقتصادی و متخصصان کسب­وکار در کشور قرارگیرد.

ایشان جهت تبیین اهمیت کسب دانش در امور مختلف از جمله در حوزه­ی اقتصاد، اولین توصیه خود در بیانیه­ی گام دوم را به همین امر اختصاص داده و فرموده­اند: "دانش،‌ آشکارترین وسیله‌ی عزّت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است. دنیای غرب به برکت دانش خود بود که توانست برای خود ثروت و نفوذ و قدرت دویست‌ساله فراهم کند و با وجود تهیدستی در بنیان­های اخلاقی و اعتقادی، با تحمیل سبک زندگی غربی به جوامع عقب‌مانده­ی از کاروان علم، اختیار سیاست و اقتصاد آنها را به دست گیرد. ما به سوءاستفاده از دانش مانند آنچه غرب کرد، توصیه نمی­کنیم، امّا مؤکّداً به نیاز کشور به جوشاندن چشمه‌ی دانش در میان خود اصرار می‌ورزیم".

رهبر معظّم انقلاب همچنین در بیانات نوروزی خود طی سال جاری نیز فرمودند: "حرف امروز من این است که برای رشد اقتصاد کشور و اصلاح امور اقتصادی کشور، به طور قاطع باید به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کنیم... اقتصاد دانش‌بنیان موجب کاهش هزینه‌های تولید می­شود؛ بهره‌وری را افزایش می­دهد که امروز یکی از مشکلات ما کاهش بهره‌وری است؛ کیفیّت محصول را افزایش می­دهد، بهبود می­بخشد و محصولات را رقابت‌پذیر می­کند...".

با این حساب، مقتضی است تمامی فعالین و مجموعه­های اقتصادی کشور در جهت تحقق موضوع مورد اشاره و شعار سال جاری، تلاش و همّت نمایند که در همین راستا از طیف وسیع و گسترده­ی اصناف با حدود 8300 اتحادیه­ی صنفی و بیش از 3 میلیون واحدصنفی که حدود 9 میلیون نفر از شاغلین کشور را در بر می­گیرد، انتظار می­رود سهم موثری در این خصوص بویژه در ارتقای کیفیت کالا و رشد کیفیت خدمات ایفا کنند. بنابراین توجه به نکات ذیل، شایسته به نظر می­رسد:

-        با مدنظر قراردادن شاخصه­هایی نظیر: نوآوری؛ کاهش زمان و هزینه تولید؛ جذب سرمایه‌گذاری در تولید؛ افزایش کمّیّت، کیفیت و ارزش‌افزوده در تولید؛ ظرفیت‌ها و توانمندی­های صنوف مختلف توسط کارشناسان احصاء شود.

-        در هر صنف، کارگروهی ایجاد شود تا با مدنظر قراردادن موضوعاتی نظیر کاهش مصرف انرژی، افزایش کیفیت و ... راه‌حل‌هایی بر پایه فناوری ارائه داده و با برنامه‌ریزی و تعیین زمان، حرکت به سمت تحقق آن­ها را رقم بزنند. در این خصوص، برقراری کانال­های ارتباط و تعامل بین دانشگاه، پارک­های علمی و فناوری و ... با کارگروه­های صنفی مذکور ضروری بوده و مقتضی است وزارت صمت با استفاده از ظرفیت صندوق‌های موجود، پشتیبانی مالی و حمایت تسهیلاتی لازم را در این زمینه داشته باشد.

 -        دبیرخانه هیئت عالی نظارت با همکاری اتاق­های اصناف و اتحادیه­‌های صنفی، چالش­های قانونی و مشکلات اجرایی صنوف را احصاء و جهت رفع آن­ها اقدام نماید.

-        افراد تحصیل‌کرده­ و باتجربه­ی هر صنف، می­توانند مشاورانی ارزشمند برای دولت و نظامِ برنامه­ریزی کشور محسوب شوند که متاسفانه کمتر از ظرفیت آنان استفاده شده است. بانک اطلاعاتی سامانه­هایی نظیر: ایرانیان اصناف و امور مالیاتی می­تواند بستر شناسایی اینگونه افراد باشد. به نظر می­رسد بانک اطلاعاتی مذکور می­تواند در بسیاری از موارد دیگر نیز مورد بهره­برداری قرار گیرد که تاکنون به آن توجه نشده است به عنوان مثال در اوج دوران کرونا محدودیت­هایی در فعالیت صنوف اِعمال شد که اجرای آن غالباً با بی­نظمی، بی­عدالتی و صرف هزینه­های اجتماعی قابل­توجه برای حاکمیت همراه بود حال آنکه این امکان وجود داشت تا با استفاده از بانک اطلاعاتی سامانه­ی ایرانیان اصناف، هم متصدیانِ مشمول را به طور هوشمند شناسایی نموده و با ارسال پیامک آموزش داد و هم محدودیت­های مورد اشاره را به آنان اطلاع­رسانی و اِعمال نمود.

-        در صورتی که موضوع آموزش متصدیان صنفی و آشنایی ایشان با فنّاوری‌های جدید و شیوه­های نوین کسب‌وکار، به طور جدی دنبال شود شاهد تحول عظیمی در ارائه خدمات و اشتغال­آفرینی در این بخش خواهیم بود.

-        تشکیل خوشه‌های اقتصادی با هدف افزایش راندمان و ارزش­افزوده، حذف دلال­ها و توزیع ارزان و سریع کالا از مبداء تولید تا حلقه نهایی مصرف؛ یکی از ضرورت­های اقتصادی است که اصناف می­تواند در آن به طور موثر نقش­آفرین باشد به شرط آنکه برنامه‌ریزان و دست‌اندرکاران نهادهای کلان اقتصادی کشور، زمینه و بستر آن را مهیا و پیگیری نمایند.

 -        از جمله چالش­هایی که مردم و حاکمیت، هر دو از آن رنج برده و گلایه­مند هستند رونق پدیده دلالی و نحوه­ی توزیع سنتی کالا در کشور است. هر چند ایجاد سامانه­هایی نظیر سامانه جامع تجارت، سامانه رهتاب، اپلیکیشن بازرگام و ... به بهبود چالش مذکور کمک نموده­اند لیکن همچنان به دلیل عدم جامعیت و عدم فراگیری سامانه­های مذکور در تمامی نقاط و بخش­های کشور، نتیجه ایده­آل محقق نشده است لذا اهتمام در رفع چالش­های مذکور، ضروری است.

-        کارشناسان و متصدیان با تجربه اصناف در مواردی نظیر تجاری‌سازی ایده­های دانش‌بنیان، بازاریابی و ... به شرکت­های دانش­بنیان مشاوره دهند.

هرگونه کپی برداری فقط با قید منبع مجاز می باشد.