bazresiasnafisf.ir

آیا می دانید ...؟ : جبران خسارات وارد شده به واحد صنفی در اثر تعطیل غیرموجه با مجوز اتحادیه یا مراجع دیگر، به استناد نظر کمیسیون نظارت، برعهده دستور دهنده است.

بررسی موانع بهبود فضاي كسب و كار

بررسی موانع بهبود فضاي كسب و كار

محيط كسب و كار شامل كليه عواملي است كه بر عملكرد بنگاه اقتصادی موثر است اما مدير نمى­تواند آن­ها را تغيير دهد، عواملی مانند ثبات قوانين و مقررات، كيفيت زيرساخت­ها، كيفيت دستگاه­هاي حاكميتی و ... كه تغييردادن آنها فراتر از اختيارات و قدرت مديران بنگاه­هاي اقتصادي است. اصلی­ترين شاخصی که بيانگر رتبه فضاى كسب و كار در هر كشوری است، زمان و هزينه لازم براى طى هر يك از مراحل مختلف قانونى و ادارى مى­باشد. بديهى است که هر چه زمان و مراحل شروع تا خاتمه­ی هرگونه كسب و كاري مشكل­تر و پيچيده­تر باشد، به همان اندازه انگيزه افراد حقيقى و حقوقى برای انجام و گسترش فعاليت­هاى اقتصادى كمتر خواهد بود. بنابراین اولين مسئله­اى كه در هر طرح تجارى و براى هر صاحب كسب و كارى مطرح است، مسئله­ی امنيت اقتصادى و اخذ تضمين­هاى لازم براى حفظ اصل سرمايه و به تبع آن سودآورى كسب و كار و افزایش منافع كسب و كار بیش از هزينه­هاى آن می­باشد. به طور كلى مجموعه عوامل موثر بر كسب و كار به سه دسته تقسيم مى­گردد:

1- سياست­ها و برنامه­ريزى­هاى دولت: سياست­هاى كلان اقتصادي و سياسى دولت می­تواند منجر به يك نظام اقتصادي سالم، توانمند و شكوفا شود و يا به گسترش فساد و اقتصاد زيرزمينى و در نتيجه يك اقتصاد ضعيف و ناكارآمد بینجامد. همچنين دولت­ها، نقش مهمى در فراهم كردن زيرساخت­ها، عملكرد بازارهاي پولى، مالى و نيروي انسانى، نظارت بر فعاليت­هاى اقتصادي و كنترل فساد دارند و در صورتی که سیاست­های دولت ناكارآمد باشد، منجر به ايجاد اثراتی منفي از جمله: تحميل هزينه­هاى غيرضروري، بى­ثباتى در فضاي رقابت، عدم كارآمدي قوانين و عدم كنترل فساد مى­گردد كه مجموعه اين عوامل موجب سوق دادن فعالان اقتصادي به بخش اقتصاد غيررسمى می­گردد.

2- نظام اقتصادي و ساز و كارهاي رسمى و غيررسمى حاكم بر آنها: شكل­گيري روابط مناسب ميان بخش­هاى مختلف اقتصادي، تنظيم روابط ميان كاركنان و كارفرمايان و كسب اعتبارات مورد نياز فعالان اقتصادي، امنيت لازم براي فعاليت سرمايه­گذاران را فراهم کرده و سبب رونق اشتغال و توليد مى­گردد و از سويى با پرداخت ماليات از سوی توليدكنندگان، امكان ارائه خدمات اجتماعى، رفاه اجتماعى، بهداشت و ... را نيز فراهم می­نمايند.

3- نظام حقوقى و قضايى: از ديدگاه سرمايه­گذاران، سرمايه­گذارى نياز به امنيت اقتصادي دارد كه اين امر در سايه قوانين كارآمد و نظام حقوقى كه اجراى آنها را ضمانت نمايد فراهم مى­گردد و اجراي اين قوانين نيازمند به ساز و كارهاي تعريف شده و مناسب می­باشد كه براي فعالان اقتصادي اميدبخش و اطمينان آفرين باشد.

در سال­هاى اخير، عوامل و موانع مختلفى سبب گرديده كه اقتصاد کشورمان علیرغم برنامه­ريزى و سياست­گذارى­ها در برنامه­هاي پنج ساله­ی توسعه و سند چشم­انداز، نتواند به اهداف تعيين شده و جايگاه مطلوب خود در حوزه بهبود فضاي كسب و كار دست يابد. از جمله این عوامل می­توان به موارد زير اشاره نمود:

-        عدم پايبندي دولت به سياست­گذارى خود در قبال بخش خصوصى.

-        تصميم­گيرى­هاى آني و بعضاً غيركارشناسى كه موجب ايجاد بي­ثباتي و عدم تمايل فعالان اقتصادي به سرمايه­گذارى و كارآفرينى و ايجاد فضاي مبهم براي فعاليت­هاى اقتصادي می­شود.

 -        کم­تحرّکی نهادهاي مستقل و انجمن­های صنفی جهت پيگيري مشكلات و نارضايتى­ها.

-        فقدان بانک اطلاعاتی به­روز، شفاف و در دسترس.

-        طولانى بودن و دشواري رويه­هاي ثبت اموال و املاك و هزينه­هاى بالاي مربوط به آن.

-        بروکراسی اداری و همچنین قوانين و مقررات زائد و بعضاً متضاد.

-        عدم شفافيت و ناپايداري روابط ديپلماتيك و بين­الملل.

در همین راستا به منظور تغيير شرايط موجود و بهبود فضاهاي كسب و كار، توجه به موارد ذیل شایسته است:

-        اجرای کامل قوانین مصوّب مجلس شورای اسلامی در موضوع بهبود فضاي كسب و كار از سوی دولت محترم.

-        تکمیل دولت الکترونیک با هدف كاهش موانع اجرايى و حذف بروكراسى زايد.

-        اتصال بانک­های اطلاعات اقتصادی کشور به یکدیگر با قابلیت به­روزرسانی مستمر و امکان دسترسی آنلاین متقاضیان به اطلاعات مذکور.

-        ارتقاء شفافیت و هوشمندسازی رصد آنلاین و نظارت­پذیری چرخه تولید یا واردات کالا تا پایان مراحل توزیع و مصرف آن.

-        مقابله جدی با پدیده دلالی و حذف واسطه­های زائد بین تولید یا واردات کالا تا مصرف.

-        حذف یارانه­های غیرهدفمند پیدا و پنهان اقتصاد و در عوض افزایش پشتیبانی دولت از تولید در موضوعاتی نظیر به­روزرسانی تکنولوژی واحدهای تولیدی، توسعه واحدهای تحقیق و توسعه، برندسازی، مشوّق­های صادراتی و ...

-        تکمیل شبکه ملی اطلاعات (اینترنت ملی) با هدف توسعه طیف وسیع مشاغل مبتنی بر فضای مجازی و اینترنت.

-        شناسايي توانمندى­هاى ویژه هر استان در حوزه­هاي صنعتي، كشاورزي و خدمات با هدف تدوین نقشه­راه اقتصادی ویژه هر استان.

-        اصلاح در نظام بانکی؛ نظام شناسایی، تعیین و اخذ مالیات؛ نظام بیمه و تأمین اجتماعی با هدف کمک به تولید.

 -        فعال­سازی اتحادیه­ها و انجمن­هاى صنفی جهت نقش­آفرینی جدی در پیگیری و حل مشکلات صنوف مربوطه.

-        بازنگري در قانون كار و قراردادهای ميان كارفرمايان و كارگران به منظور حفظ و صيانت از نيروى كار.

-        پايدارسازي سياست­ها و آيين­نامه­هاي اجرايى اقتصادی به ویژه در امور مرتبط با صادرات یا واردات كالا.

-        تعیین ضمانت­های اجرایی قوی برای مصوبات اقتصادی و برخورد جدّی با مدیران و مسئولین ترک­ فعل کننده در این خصوص.

-        توسعه پایانه­های مرزی و جلوگیری از ورادات بی­رویه یا قاچاق کالا از مناطق آزاد تجاری.

-        توسعه بورس اوراق بهادار، ايجاد بورس ارز و توسعه بورس كالا.

-        به حداقل رساندن نوسانات حاكم بر سياست­هاى خارجى كشور به منظور ايجاد ثبات در بازرگانى خارجى.

 

 

هرگونه کپی برداری فقط با قید منبع مجاز می باشد.