اهمیت برندسازي در کالا و خدمات

برند نشانه و نماد سازمانی است که در ارتباط بیرونی با مشتریان آن قرار گرفته و بیانگر اهداف، برنامه‌ها و رفتار اخلاقی و اجرایی سازمان است. بنابراین اخذ برند به معنای تعهد فروشنده در به انجام رساندن مجموعه­ی خاصی از مزایا، ویژگی‌ها و خدمات به خریداران و حتی ذینفعان سازمان است.امروزه ارزش برند برخی از معروف‌ترین شركت‌های بین‌المللی به میلیاردها دلار می‌رسد، این ارزش حاصل ارائه خدمات و محصولات با کیفیت و ارزش­گذاری معقول و ثبات در حفظ سطح خدمات، نوآوری‌ها و عمل به خواست مشتریان است. رقابت­ تنگاتنگ تجاری و اقتصادی در دنیای امروز، حرکت به سمت اصالت بخشی و هویت­دار کردن کالا و خدمات را ناگزیر کرده است.

 لذا صنایع و صنوف کشور ما نیز برای حفظ تداوم و پویایی فعالیت­های خود و نیز حرکت به سمت اهداف متعالی و والاتر، بایستی برندسازی را در دستور کار خود قرار دهند.

 برندینگ شامل فواید متعدد دیگری نیز هست که ذیلاً به آن اشاره می­شود:

 امروزه آگاهانه یا ناآگاهانه مهم‌ترین دلیل انتخاب یک سازمان، درک (تصویر ذهنی) مشتری از برند آن سازمان می‌باشد. مزیت برند برای مشتری در این است که ریسک کمتری به مشتری تحمیل می­شود و اطمینان روانی مجدد خرید در مشتری افزایش می­یابد.

در کنار فواید مطرح شده اما نباید از چالش­های برندسازی غفلت داشت. در غیر این صورت زمینه پدید آمدن روحیه مصرف­گرایی و دور شدن از روحیه قناعت، فاصله­گرفتن از ارزش­های ملی و تقلید از بیگانه، بی­توجهی به صنایع یا صنوف خُرد، افزایش کاذب قیمت­ها و ... فراهم خواهد شد.

چند چالش حائز توجه در موضوع برندینگ که بایستی برای آسیب­های آن تدابیر لازم اتخاذ گردد عبارتند از:

در پایان اگر خواهان آن هستیم که برندهای ایرانی به عنوان سفیران اقتصادی کشورمان بتوانند در عرصه بین­الملل حضور شایسته یابند نه تنها بایستی دولتمردان پشتیبان تولیدکنندگان و صاحبان کسب­وکارها قرار گیرند بلکه شعار "تولید برای صادرات" باید تبدیل به یک فرهنگ سازمانی و ملی شود زیرا برندها دارای ماهیت اجتماعی هستند و آن برندی موفق­تر است که افراد بیشتری نسبت به آن حس تعلق و مالکیت داشته و آن برند را از آن خود بدانند.

 

جواد محمدی فشارکی

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان

 

هرگونه کپی برداری فقط با قید منبع مجاز می باشد.