اهمیت برندسازي در کالا و خدمات
- توضیحات
- دسته: قلم مدیر
- بازدید: 531
برند نشانه و نماد سازمانی است که در ارتباط بیرونی با مشتریان آن قرار گرفته و بیانگر اهداف، برنامهها و رفتار اخلاقی و اجرایی سازمان است. بنابراین اخذ برند به معنای تعهد فروشنده در به انجام رساندن مجموعهی خاصی از مزایا، ویژگیها و خدمات به خریداران و حتی ذینفعان سازمان است.امروزه ارزش برند برخی از معروفترین شركتهای بینالمللی به میلیاردها دلار میرسد، این ارزش حاصل ارائه خدمات و محصولات با کیفیت و ارزشگذاری معقول و ثبات در حفظ سطح خدمات، نوآوریها و عمل به خواست مشتریان است. رقابت تنگاتنگ تجاری و اقتصادی در دنیای امروز، حرکت به سمت اصالت بخشی و هویتدار کردن کالا و خدمات را ناگزیر کرده است.
لذا صنایع و صنوف کشور ما نیز برای حفظ تداوم و پویایی فعالیتهای خود و نیز حرکت به سمت اهداف متعالی و والاتر، بایستی برندسازی را در دستور کار خود قرار دهند.
برندینگ شامل فواید متعدد دیگری نیز هست که ذیلاً به آن اشاره میشود:
- با افزایش رقابت در بازارهای جهانی و منطقهای، داشتن یک برند، یک انتخاب نیست، بلکه ضرورتی اجتنابناپذیر است که در صورت اجرا نکردن باید شاهد قبضه شدن بازارهای داخل توسط واردات برندهای خارجی باشیم.
- برندسازی کالاها علاوه بر اینکه تولیدکنندگان را ملزم به تولید کالای کاملاً استاندارد و با کیفیت میکند بلکه منجر به ترغیب سایر تولیدکنندگان در حرکت به سمت استانداردسازی و افزایش کیفیت تولیداتشان، جهت حفظ قدرت رقابت در بازار میشود.
- داشتن یک برند قوی، کمکی است به شرکت تا خود را در بازار متمایز نشان دهد و توانایی ارضای نیازهای مشتریان را به صورت منحصر به فرد داشته باشد.
- برندسازی در سازمان موجب افزایش میزان وفاداری مشتریان به سازمان میگردد و با جلب احساسات و عواطف مشتریان سازمان، آنها را در تنگناهای اقتصادی و فنی در کنار سازمان نگاه میدارد؛ خصوصا در شرایطی همچون شرایط اشباع بازار که نوآوری تنها راه بقا در آن است.
- داشتن برند قوی به شکل موثری به موفقیت فرآیندهای بازاریابی و فروش سازمان، کمک میکند. تولید ثروت و درآمد بیشتر، نتیجه مستقیم ایجاد برند قوی و مدیریت صحیح آن میباشد.
- برند موجب ارزشآفرینی سازمانی و افزایش مضاعف اعتبار سازمان در بازار میگردد.
- برند قدرتمند به توسعه فعاليتهای سازمانیاش هدف بخشیده و الهامبخش کارکنان مجموعه برای افزایش نوآوری خواهد شد که افزایش درآمدها را در پی خواهد داشت. هر کدام از برندها برای اینکه موقعیت خود را در بازار حفظ کنند، غالباً طیف جدیدی از محصولات را ایجاد میکنند.
امروزه آگاهانه یا ناآگاهانه مهمترین دلیل انتخاب یک سازمان، درک (تصویر ذهنی) مشتری از برند آن سازمان میباشد. مزیت برند برای مشتری در این است که ریسک کمتری به مشتری تحمیل میشود و اطمینان روانی مجدد خرید در مشتری افزایش مییابد.
در کنار فواید مطرح شده اما نباید از چالشهای برندسازی غفلت داشت. در غیر این صورت زمینه پدید آمدن روحیه مصرفگرایی و دور شدن از روحیه قناعت، فاصلهگرفتن از ارزشهای ملی و تقلید از بیگانه، بیتوجهی به صنایع یا صنوف خُرد، افزایش کاذب قیمتها و ... فراهم خواهد شد.
چند چالش حائز توجه در موضوع برندینگ که بایستی برای آسیبهای آن تدابیر لازم اتخاذ گردد عبارتند از:
- ذهنیت و رویکرد صاحبان کسبوکار و مدیران اقتصادی کشور از موضوع برندینگ با آنچه که در اقتصادهای پیشرفته بینالمللی مطرح است متفاوت میباشد. برندهای مطرح بینالمللی در خط مشی خود رویکردی جامع به شاخصهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی تاریخی مرتبط با کالا و خدمات و مشتریان خویش دارند و این امر به رونق، پویایی و تداوم آن برند کمک مینماید لیکن در کشور ما اغلب توجهات صاحبان کسبوکار به سودآوری اقتصادی است لذا چه بسیار کسبوکارهایی که در ابتدا از رشد و مقبولیت بالایی برخودار بودند اما به دلیل تمرکز بر منافع اقتصادی و غفلت از سایر جنبههای برندینگ، رو به افول رفتند.
- تولیدات برندهای مشهور، به داشتن قیمت بالا و بعضاً نامتعارف شناخته میشوند و این امر باعث ذهنیت منفی در اغلب مردم و کماقبالی آنان به استفاده یا مصرف محصولات مذکور شده است.
- برندسازی فرآیندی زمانبر بوده و نیازمند دانش فنی است حال آنکه در کشور ما مدیریتها هنوز بر روال سنتی باقی مانده است. در واقع ایجاد محصولات دارای نام تجاری برتر و کسب سهم در بازارهای جهانی اتفاقی نبوده و حاصل اتخاذ رویکردی معقول و متفاوت در عرصه مناسبات سیاسی، فرهنگی و تجاری از سوی دولتمردان و کارآفرینان است.
- بنابراین با توجه به رشد تکنولوژی، مطالعات و دسترسی مردم به رسانه های جهانی، خواسته ها و سلیقه مشتریان ایرانی هیچ گاه نزول نکرده و به سرعت به مشتریان جهانی نزدیک می شود و در نتیجه جلب رضایت مشتری برای مدیران داخلی را بسیار دشوار میکند.
- جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق و ساماندهی فضای مجازی کشور جهت فراهمشدن بستر مناسب و رشد برندهای داخلی، ضروری است.
- عللی که امکان جعل یا سوءاستفاده از نام و نشان برندها توسط سایر تولیدکنندگان یا فروشندگان را فراهم میکند شناسایی و پیشگیری شوند.
در پایان اگر خواهان آن هستیم که برندهای ایرانی به عنوان سفیران اقتصادی کشورمان بتوانند در عرصه بینالملل حضور شایسته یابند نه تنها بایستی دولتمردان پشتیبان تولیدکنندگان و صاحبان کسبوکارها قرار گیرند بلکه شعار "تولید برای صادرات" باید تبدیل به یک فرهنگ سازمانی و ملی شود زیرا برندها دارای ماهیت اجتماعی هستند و آن برندی موفقتر است که افراد بیشتری نسبت به آن حس تعلق و مالکیت داشته و آن برند را از آن خود بدانند.
جواد محمدی فشارکی
مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان
هرگونه کپی برداری فقط با قید منبع مجاز می باشد.