کمک اصناف به توسعه صنایع تبدیلی

کمک اصناف به توسعه صنایع تبدیلی

ساختن یک ایران قوی، امری است که باید از سوی تک ­تک آحاد جامعه پیگیری و دنبال شود و حسب شرایط موجود، توجه به این موضوع در حوزه­ ی اقتصاد، اهمیتی مضاعف دارد. در همین راستا رهبر معظّم انقلاب، در بند اول سياست­هايكلياقتصادمقاومتي ابلاغ شده در مورّخ 92/11/29، تأمينشرايط وفعال­سازيكليهامكاناتومنابعماليوسرمايه­هايانسانيوعلميكشوربهمنظورتوسعهكارآفرينيوبهحداكثررساندنمشاركتآحادجامعهدرفعاليت­هاياقتصاديباتسهيلوتشويقهمكاري­هايجمعيوتأكيدبرارتقاءدرآمد ونقشطبقاتكم­درآمدومتوسط را مورد توجه قرار داده و در بند سوم سیاست­های کلان مورد اشاره نیز بر محورقرارگرفتنرشد بهره ­وريدراقتصاد از طریقتقويتعواملتوليد،توانمندسازينيرويكار،تقویترقابت­پذيرياقتصاد،ايجاد بستررقابتبينمناطقواستان­هاوبهكارگيريظرفيتوقابليت ­هايمتنوعدرجغرافياي  مناطق مختلفكشور تأکید نمودند.

وجه مشترک هر دو بند مذکور، مقوله ایجاد ارزش افزوده اقتصادی می­باشد که از جمله بهترین مصادیق آن توسعه صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی، دامداری و آبزی­پروری است. در همین خصوص رهبر معظّم انقلاب طی دیدار سال 93 خود با هیئت دولت، صنایع بخش کشاورزی را یکی از بخش­ های راهبردی برشمردند که در همه کشورها به آن کمک ویژه می­شود و خواستار مساعدت ویژه­ی دولت به این امر در کشور شدند.

صنايعتبديليکشاورزيبهصنايعياطلاقمي­شودکهباکمکآنمي­توانبخشي ازمحصولاتزراعيوباغيراباکاربردروش­هايفيزيکيوشيمياييتغييروضعیتدادهو بدينوسيلهماندگارياينمحصولاترابيشترومصرفوعرضهآنرا،مناسب ترنمودودر مجموعازطريقايننوعصنايع،ارزشاقتصاديمحصولاترابالاتربرد.

جذابیت پرداختن به موضوع صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی از آن جهت است که ایجاد و توسعه صنایع مذکور یکی از بهترین روش­های توسعه اشتغال، افزایش درآمد و کاهش فقر در مناطق روستایی محسوب ­شده و می­تواند در جلوگیری از مهاجرت بی­رویه روستائیان، حذف بیکاری­ های فصلی در مناطق روستایی، کاهش خسارات چند میلیارد دلاری ضایعات بخش کشاورزی، افزایش ماندگاری و دوره مصرف محصولات زراعی و ارتقاء امنیت غذایی کشور موثر واقع شود. مسلماً این امور، بازخورد بسیار ارزشمندی همچون توسعه ­ی روستاها و کاهش نابرابری­ های منطقه­ ای، کاهش ریسک سرمایه­ گذاری در اقتصاد روستایی، تغییر ترکیب صادرات محصولات کشاورزی کشور از مواد خام به محصولات با ارزش افزوده بالاتر، کاهش واردات، کمک به تنظیم بازار و ثبات قیمت­ها، تکمیل زنجیره بازاریابی محصولات کشاورزی، حفظ محيط زيست و افزایش بهره ­وری را به دنبال دارد.

 لیکن شرایط کنونی صنایع تبدیلی کشاورزی تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله دارد که حسب گزارش کارشناسان، مهمترین موانع مطرح در این امر عبارتند از: مشکلاتتأمینمالی و سرمایه در گردش؛بازار فروش؛ فقدانبرنامه ­ریزي کلان، منسجم و راهبردي؛ پیچیدگی ­های نظاماداری و بانکی در فرآیندصدورمجوزها؛ ضعفنظاممدیریتیبخش خصوصیوتعاونیواحدهايتبدیلی؛ ضعفهماهنگیبیندستگاه­هايدولتی.

بر همین مبنا می­توان مدعی گردید که جامعه اصناف کشور در دو مورد، تأمین نقدینگی و کمک به عرضه و فروش محصولات در بازار، بتواند به یاری صنایع تبدیلی کشاورزی بشتابد. در همین راستا می­توان از ظرفیت ­های اتاق­های اصناف و اتحادیه­ هایی نظیر: عمده­ فروشان میادین میوه و تره ­بار، خواروبار و آجیل­ فروش، عطار و سقط ­فروش، فروشندگان مواد غذایی، فروشندگان گوشت سفید، فروشندگان گوشت قرمز، ادوات و نهاده ­های کشاورزی و صنعتی، فروشندگان محصولات نساجی و ... بهره گرفت.

در شرایطی که دلالی و واسطه­ های متعدد بین تولیدکننده تا مصرف­ کننده بلای اقتصاد کشور شده و عرضه مستقیم کالا از مزرعه به سفره مردم یک آرزو تلقی می­شود؛ در وضعیتی که بیش از 30 درصد تولیدات کشاورزی به ضایعات تبدیل می­شود و خسارتی 5 میلیارد دلاری را متوجه بودجه کشور می­نماید؛ در شرایطی که یکسال با کمبود و گرانی پیاز و امثالهم مواجه هستیم و سال دیگر با انبوهی از مازاد تولید همان محصول؛ در شرایطی که عرضه پایدار و حفظ ثبات قیمت کالاهایی نظیر تخم­ مرغ، گوشت قرمز، گوشت مرغ و ... به دغدغه مسئولین تنظیم بازار کشور تبدیل گشته؛ در وضعیتی که کشاورزان در هراس مستمر از سرمازدگی یا آفات کشاورزی و نابودی محصول خود به سر می­برند و پس از ماه­ها تلاش ناگزیرند با عرضه­ی تک محصول خام خود به درآمد ناکافی آن بسنده کنند و البته تمامی این مثال­ها و مصادیق مشابه، خسارت همزمان به تولیدکننده و مصرف­کننده و اقتصاد کشور را در پی دارد؛ جامعه اصناف کشور با استفاده از برخی ظرفیت ­های خود به شرح ذیل، می­تواند سهمی در بهبود چالش­ های مذکور ایفا نمایند:

1)       جمع­ آوری سرمایه­ های خُرد متصدیان صنفی جهت سرمایه­ گذاری در تعاونی­ های روستائی و ایجاد کسب­ وکارهای مبتنی بر صنایع تبدیلی.

2)      جلب نظر خیّرین جهت حمایت از جوانان روستایی به ویژه دانش ­آموختگان دانشگاه‌ها به منظور ایجاد صنایع تبدیلی در قالب مشارکت در ساخت، وقف، عقود اسلامی و...

3)     انعکاس اطلاعات بازار و الگوهای تقاضا و مصرف مشتریان به تولیدکنندگان روستائی جهت استفاده و رعایت کمّیت، کیفیت و تنوع محصولات تولیدی.

4)      اطلاع ­رسانی به اعضاء صنف در خصوص معرفی محصولات صنایع تبدیلی و معرفی تولیدکنندگان آن­ها.

5)      کمک به بازاریابی و فروش مستقیم محصولات صنایع تبدیلی روستائی جهت حذف دلال­ها و واسطه ­های زائد.

6)      برگزاری نمایشگاه با هدف فرهنگ ­سازی مصرف محصولات صنایع تبدیلی، تشویق کارآفرینان و نمایش توانمندی واحدهای تولیدی خانگی و روستایی نزد متصدیان خرده و عمده ­فروش و عموم مردم.

 

 

جواد محمدی فشارکی

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان

هرگونه کپی برداری فقط با قید منبع مجاز می باشد.