راهکارهای موثر در دستیابی به جهش تولید
- توضیحات
- دسته: قلم مدیر
- بازدید: 3384
«جهش تولید» در واقع از ابزارهای قدرت است... البتّه جهش تولید لوازمی دارد؛ فقط مسئله این نیست که صاحب سرمایه یا صاحب کارگاه همّت بکند برای تولید بیشتر؛ این احتیاج دارد به اینکه تمام دستگاههای ذیربط کار خودشان را انجام بدهند؛ جلوی قاچاق گرفته بشود، جلوی واردات بیرویه گرفته بشود، به تولیدکننده مشوّقهایی داده بشود، با کسانی که از کمکهای مالی دولتی سوءاستفاده میکنند برخورد جدّیِ قضائی بشود. امثال اینها کارهای زیادی است که اگر این کارها انجام بگیرد -که انشاءالله امسال باید این کارها انجام بگیرد- جهش تولید تحقّق پیدا خواهد کرد.
این جملات، فرازی از بیانات رهبر معظّم انقلاب در نامگذاری سال 1399 با شعار "جهش تولید" است که بایستی مدنظر تمامی قوا و ارکان کشور به ویژه سیاستگذاران عرصه اقتصادی، نمایندگان آتی مجلس شورای اسلامی، مدیران دستگاههای اجرایی، فعالان بخش خصوصی، اصناف و اتحادیههای صنفی و هر یک از ما ایرانیان باشد؛ به ویژه آنکه طی یکسال اخیر به واسطه حوادث گوناگون از جمله سیل، زلزله، شیوع کرونا، تشدید تحریمها و ...، شرایط اقتصادی کشور با آسیبهایی روبرو گشته است و ضرورت همدل شدن حول یک شعار راهبردی برای عبور از شرایط فعلی، بیش از پیش ضروری گشته است. همچنان که رهبر معظّم انقلاب طی سالهای گذشته نیز با طرح شعارهایی همچون: "نوآوری و شکوفایی"، "اصلاح الگوی مصرف"، "همّت مضاعف و کار مضاعف"، "جهاد اقتصادی"، "تولید ملّی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی"، "اقتصاد مقاومتی"، "تولید و اشتغال"، "حمایت از کالای ایرانی" و "رونق تولید"؛ سعی در شکلگیری یک اجماع ملّی جهت حل کامل مشکلات اقتصادی و دستیابی ملّت ایران به جایگاه برتر و شایستهی شأن خویش داشتند.
بر همین مبنا، تکتک ایرانیان و به ویژه دستگاهها و نهادهای مرتبط با حوزه اقتصاد، در خصوص ارتقاء شرایط اقتصادی و تحقق اهداف ذیربط، مکلّف و سهیم هستند. لذا جامعه اصناف به عنوان بزرگترین بخش اقتصادی کشور که در سه بخش تولید، توزیع و خدمات؛ ایفای نقش مینماید نیز باید بر خود لازم بداند در این رسالت بزرگ، انجام وظیفه نموده و کمافیالسابق، خوش بدرخشد. منتها باید در نظر داشت که لازمه این امر، تعامل سایر دستگاهها و برطرف نمودن موانع و اجرای پیشنهادات و راهکارهای تبیین شده از سوی متخصصین است که در ادامه به برخی از موارد، اشاره میگردد:
- برخورد با شبکههای مافیایی و جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور، ساماندهی تبادلات کالایی در مناطق ویژه و آزاد تجاری و ...
- جلوگیری از ورود کالاهای دارای مشابه داخلی، لوکس و غیرضرور.
- توجه به اقتصاد دانشبنیان از طریق ایجاد پیوند میان علم و صنعت و بهرهگیری از نخبگان دانشگاهی برای تکمیل حلقههای مفقوده چرخهی تولید از مواد خام تا محصول نهایی و تبدیل دستاوردهای پژوهشی به تولید انبوه و سودده.
- بازنگری و تجمیع قوانین اقتصادی با هدف ایجاد سهولت و دستیابی به جهش تولید.
- عزم و همت جدی مدیران دولتی برای اجرای قوانین موجود از جمله قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و قانون سیاستهای اصل ۴۴.
- تغییر موازانهی سوددهی اقتصادی از دلالی و سفتهبازی به نفع تولید با ایجاد شفافیت اطلاعات اقتصادی، تسهیل در صدور مجوزها، حذف قوانین دست و پاگیر، وضع مالیاتهای عادلانه، ارتقاء انگیزه کارگران با سهامدارنمودن آنان در سود کار خود (مدل کارگزار عامل)، و ...
- اصلاح و تکمیل قوانین مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی و به نتیجه رساندن طرحها و لوایح مسکوت از جمله: تجهیز کلیه فروشگاهها به صندوقهای مکانیزه فروش، وضع مالیات بر خانههای خالی، اخذ مالیات بر عایدی مسکن، اخذ مالیات از درآمدهای غیرمولد از جمله دلالی و خرید و فروش سکه و ارز با هدف جلوگیری از شغلهای کاذب و مضر و سوقدادن فعالین اقتصادی به عرصه تولید.
- اصلاح سیستم بانکی کشور و هدایت منابع مالی و سپردهها به سمت تولید با ایجاد تغییر در نظام سوددهی به سپردهها، اعطای تسهیلات کمبهره جهت تامین نقدینگی واحدهای صنعتی و تولیدی.
- تلاش در جهت ایجاد ثبات در تصمیمگیریهای کلان اقتصادی و قابل پیشبینی بودن اقتصاد برای فعالین این عرصه، حفظ ثبات در قوانین پولی و ارزی، تضمین امنیت سرمایه و سرمایهگذاری، رفع مشکلات مورد انتقاد تولیدکنندگان پیرامون بورس و فرابورس و ...
- ارائه آموزشهای فنی به تولیدکنندگان و تجهیز آنان به دستگاهآلات با تکنولوژی روز جهت ارتقاء کیفیت محصولات و بالابردن توان صادراتی توأم با توسعه زیرساختهای حمل و نقل و تسهیل قوانین در بخش صادرات غیرنفتی.
- توجه به صنایع تبدیلی و برنامهریزی برای تبدیل مواد اولیه ذیقیمت به کالای با ارزش افزوده بالا و پرهیز از خامفروشی.
- طراحی سازوکارهای مشارکت مردم و دولت جهت بکارگیری پتانسیلها و ظرفیتهای پنهان موجود در رفع نیازها (اخیراً برخی شرکتهای بزرگ دولتی در حوزه خودرو، هوافضا، صنایع نیروگاهی و ... ضمن برگزاری نمایشگاه به بیان نیازهای خود و دریافت ایدهها و جلب همکاریهای مردمی اقدام میکنند مضاف بر اینکه این امر به بازارسازی جدید و توسعه تولید در کشور میانجامد).
- ضمن تبلیغات فرهنگی، فضایی بر کشور حاکم شود که همه مردم خودشان را در عرصه اقتصاد و پیشرفت جامعه، موثر بدانند که این امر از طریق توجه به مشاغل خانگی و حمایت از تاسیس و گسترش شرکتهای تولیدی خانوادگی و کارگاههای کوچک زود بازده، مقدور است.
- توجه به تاثیرگذاری شاخصهای فرهنگی و توسعه مشارکتهای مردمی و سرمایههای اجتماعی بر جهش تولید از طریق ایفای نقش مؤثر عالمان دینی در تبیین آموزههای دینی فرهنگ کار و تلاش.
- فرهنگسازی در جهت تشویق مردم به مصرف کالاهای با کیفیت ایرانی و تقبیح فرهنگ مُد و افتخار به مصرف کالای خارجی.
- برندسازی محصولات تولیدی و ارائه خدمات مناسب پس از فروش، شناسائی سلایق مصرفکنندگان داخلی، بستهبندی و بازاریابی مناسب.
- استمرار برخورد قاطع قوه قضاییه با اخلالگران اقتصادی.
- جبران خسارت و حمایت از صنوف متضرر از تعطیلی صنوف در اثر بیماری کرونا.
جواد محمدی فشارکی
مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان
هرگونه کپی برداری فقط با قید منبع مجاز می باشد.