بررسی تاثیر بیماری کرونا در کسب و کارها
- توضیحات
- دسته: قلم مدیر
- بازدید: 1113
بررسی تاثیر بیماری کرونا در کسب و کارها
هر ساله اسفند ماه، یکی از بهترین ماههای مالی برای صاحبان کسب و کار به ویژه صاحبان مشاغل خُرد محسوب میشود اما در سال جاری با شیوع گسترده ویروس کرونا و تبعات اجتماعی ناشی از آن مبنی بر لزوم در خانه ماندن و پرهیز از حضور در تجمّعات، رکود اقتصادی، تشدید شده و مشکلات متعددی برای حوزه اقتصادی کشور از جمله صادرات، واردات و کسب و کارهای داخلی ایجاد گردید. در این بین بیشترین تاثیر متوجه صنوفی نظیر: تالارهای پذیرایی، فستفود و پیتزافروشان، آبمیوه و بستنی، فروشندگان آجیل و خشکبار، رستورانداران و غذاخوریها، فروشندگان گز و شیرینی، آرایشگران زنانه و مردانه، فروشندگان پوشاک، کیف، کفش، پارچه، خرازی و تریکو فروشان و ... گردید و صنوف مذکور با بیشترین کاهش تقاضا مواجه شدند بنابراین روزهای سختتری را نسبت به سایر صنوف تجربه نمودند.
این امر در حالی است که طی سال جاری نیز رکود اقتصادی شدیدی بر بازار و فضای کسب و کار کشور حکمفرما بود لذا موضوع تبعات اقتصادی شیوع کرونا در سرلیست نگرانیهای فعالان اقتصادی قرار گرفت چرا که بحران مذکور منجر به بروز یک اختلال گسترده در گردش مالی واحدهای صنفی و بنگاهها، ظهور بدهیهای انباشته، خُلف وعده در عمل به تعهدات مالی و احتمالاً بروز موجی از ورشکستگیها، بیکاری و تعطیلی بعضی از کسبوکارها خواهد شد.
بر همین اساس جهت مقابله و تعدیل آسیبهای اقتصادی ناشی از شیوع کرونا به ویژه در حوزه کسبوکارهای صنفی، اعمال برخی مساعدتها از سوی نظام بانکی، سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی و سایر سیاستگذاران و تصمیمگیران ذیربط شایسته است.
البته باید در نظر داشت که در همین ایّام سخت و دشوار اقتصادی، برخی از کسبوکارها به ویژه در حوزه اقلام بهداشتیودرمانیوشویندهها، ارائهدهندگانخدماتفروشگاهیآنلاین و ...، فروش چند برابری محصولات و خدمات را تجربه کردند لیکن هنگامی که مسألهای در کشور ما و حتی در جهان، چنین وسعت و همهگیری پیدا میکند، نمیتوان انتظار داشت که تاثیرات منفی آن پس از مدت کوتاهی از میان برود. لذا صنوف مختلف باید خود را برای تاثیرات پایدار این اتفاق در جنبههای گوناگون کسبوکارشان آماده نمایند.
شاید بتوان این تغییرات را نوعی زنگ خطر برای صنوف، به ویژه کسبوکارهای سنتی در نظر گرفت که چه بسا میتواند بقاء یا از بین رفتن کسبوکارها را مشخص کند. تاثیرات این بحران، از اثرگذاری بر روی مشتریان کسبوکارها آغاز میشود، سپس واحدهای صنفی، بنگاهها و شرکتها را تحت تاثیر قرار داده و در نتیجه، وضعیت رقابت در صنایع مختلف را تغییر میدهد. لذا صاحبان مشاغل و فعالان اقتصادی برای جلوگیری از ضرر و زیانهای چنین بحرانهایی، نیازمند راهحلهای خلاقانهای برای رفع چالشها در زمینههای مختلف مرتبط با مدیریت زنجیره تامین، فروش و بازاریابی، تکنولوژی و فرآیندهای کاری، سرمایه انسانی و سایر بخشها میشوند. بنابراین شرایط به ظاهر نامطلوب کنونی، فرصت مغتنمی جهت توسعه اقتصادی کشور از طریق سرمایهگذاری بر گسترش کسبوکارهای مجازی، تقویت مشاغل خانگی، نظاممند نمودن برخی رستههای شغلی (نظیر کارگران فصلی، کارگران ساختمانی و ...)، شناسایی خلاءها و نارساییهای زیرساخت اقتصادی و ... است.
لذا مواجهه صحیح با تهدیدات و تبعات ناشی از آن، باعث نوآوریهایی در اقتصاد کشور، به ویژه در حوزه صنوف و شرکتهای خُرد میشود که بازار رقابتی صنایع و صنوف مختلف را تحتالشعاع قرار داده و نهایتاً منجر به ایجاد تحولات عظیم و پایدار میگردد؛ تحولاتی که نه تنها میتوانند دامنه اثرگذاری وسیعی داشته باشند، بلکه تاثیرات آنها به مراتب فراتر از بازه زمانی این بحران، باقی خواهند ماند.
بنابراین، ضروری است که همه فعالان اقتصادی و صاحبان کسبوکارها، با نگاه و برنامهریزی برای بحران فعلی، آیندهی پس از بحران را نیز در نظر گیرند؛ زیرا پس از این اتفاق ناگوار، بازگشت به روال عادی کسبوکار، برای بسیاری از آنها دیگر یک گزینه نخواهد بود و شرایط جدیدی در محیط رقابتی حاکم خواهد گردید.
جواد محمدی فشارکی
مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان
هرگونه کپی برداری فقط با قید منبع مجاز می باشد.