bazresiasnafisf.ir

آیا می دانید ...؟ : جبران خسارات وارد شده به واحد صنفی در اثر تعطیل غیرموجه با مجوز اتحادیه یا مراجع دیگر، به استناد نظر کمیسیون نظارت، برعهده دستور دهنده است.

بازخوانی نقش اصناف در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پیرامون اجرای اقتصاد مقاومتی

 

بازخوانی نقش اصناف در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پیرامون اجرای اقتصاد مقاومتی

­ بیش از 69 ماه از ابلاغ سیاست­های کلی اقتصاد مقاومتی و 9 ماه از صدور بیانیه­ی گام دوم انقلاب توسط رهبر معظّم انقلاب (مد ظله العالی) می­گذرد. با عنایت به اینکه از اصلی­ترین اولویت‌های انقلاب در گام دوم انقلاب، حل مشکلات اقتصادی و رسیدن به شکوفایی در این زمینه می­باشد، یکی از ابعاد مهمی که در بیانیه مذکور به آن پرداخته شده، موضوع اقتصاد مقاومتی است. در همین راستا، رهبر معظّم انقلاب در بخشی از بیانیه گام دوم انقلاب فرموده­­اند: "اقتصاد قوی، نقطه­ی قوّت و عامل مهم سلطهناپذیری و نفوذناپذیری کشور محسوب می­شود"؛ لذا ضروری است نخبگان اقتصادی و متخصصان کسب­وکار در کشور، با نصب­العین قراردادن توصیه­ی اکید ایشان، توجه ویژه­ای نسبت به تبیین راهکارهای اجرای اقتصاد مقاومتی بنمایند.

در این میان، نقش و جایگاه اصناف به عنوان یک سرمایه عظیم اجتماعی و يک بازوي اجرايي توانمند برای قوای گوناگون ­که توانسته بیش از 3 میلیون واحد صنفی در بخش­های تولیدی، توزیعی، خدماتی را تحت پوشش قرار دهد و ضمن تامین حدود  18 درصد  از  تولید ناخالص داخلی، زمینه اشتغال

 میلیون­ها نفر از افراد فعال کشور را فراهم آورد، قطعاً مي­تواند نقش برجسته­اي در اجراي سياست­های اقتصاد مقاومتی و رشد اقتصادی ايفا کند. به ویژه آنکه رهبری معظّم، قبلاً در تبیین محورهای اقتصاد مقاومتی، چهار مولفه­ی افزایش تولید، توسعه صادرات، اصلاح شبکه توزیع و شفاف­سازی نظام توزیع را مرتبط با حوزه اصناف برشمرده­اند.

در بیانیه­ی راهبردی گام دوم انقلاب، رهبر معظم انقلاب با اشاره به مشكلات كلان اقتصادی كشور، راه­حل برون­رفت از این مشكلات را اجرای سیاست­های اقتصاد مقاومتی، درون‌زایی اقتصاد کشور، مولّد شدن و دانش‌بنیان شدن آن، مردمی­كردن اقتصاد و برون‌گرایی آن با استفاده از همه ظرفیت­ها عنوان نموده­اند. امری که به واسطه­ی گستره­ی وسیع رسته­ها و نیز حضور اقشار مختلف در جامعه اصناف کشور، قابلتأمین و دستیابی است.

متأسفانه دشمنان قسم خورده این مرز و بوم با تحمیل بی­سابقه­ترین تحریم­ها، معیشت مردم و فروپاشی اقتصادی کشور را نشانه رفته اند. حال آنکه از مزایای اجرای اقتصاد مقاومتی، دستیابی به استقلال اقتصادی و مصون ماندن از آثار سوء و تهدیدات فشارهای خارجی است.

پس بر تمامی مدیران و فعالان اقتصادی واجب است که با زدودن ضعف­ها و نواقص ساختاری و عملکردی، دشمن را در این فشار حداکثری، ناکام بگذارند چرا که اساساً تحریم‌ها در جوار ضعف‌های داخلیِ اقتصاد، معنا می‌یابند و بدون شک اگر مدیریت اقتصادی کشور، توانمندی‌های بسیار بالای پیدا و پنهان موجود را به کار گیرد، شاهد کاهش شدید اثر تحریم­ها خواهیم بود.

به واقع اگر فعالان صنفی با حس وطن­دوستی و روحیه­ی جهادی مبتنی بر برنامه‌ریزی­های علمی، به ایفای نقش فعال در اقتصاد کشور بپردازند و با احساس مسئولیت از مسئولان و دستگاه­های ذیربط، مطالبه­گری نموده و تصمیم­گیران را در تصمیم­سازی عالمانه، یاری کنند؛ جز شکوفایی و سربلندی اقتصادی را می­توان انتظار داشت؟

یکی دیگر از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی، تولید انبوه و باکیفیت، توزیع صحیح کالا، حمایت از تولید داخلی و تولید ثروت ملّی است که اصناف مومن و متعهد کشور در تمامی موارد مذکور می‌توانند نقشی اساسی را ایفا کنند.

 لیکن نباید چشمان خود را بر روی واقعیت­ها ببندیم و باید بپذیریم که وجود برخی مشکلات در بدنه­ی اصناف کشور از جمله: سنتیبودن و کم­توجهی به روش­های نوین تولید، بازاریابی و فروش؛ پرداختن به اولویت­های غیرضروری؛ عدم انسجام و عدم وحدت­رویه در پیشبرد اهداف و ... ؛ مواردی هستند که مانع از اثرگذاری کامل و ایفای نقش متناسب با ظرفیت­ها و پتانسیل جامعه­ی اصناف کشور شده­اند. لذا ضروری است که توسعه کسب و کار اصناف در سراسر کشور بر مبنای مزیت­های بومی هر استان و در قالب کسب و کارهای کوچک و متوسط با استفاده از نبوغ و خلاقیت نیرو‌های جوان و متخصص انقلابی، بطور جدی در دستور کار قرار گیرد.

همچنین شایسته است دولت محترم و مجلس محترم شورای اسلامی با تلاش در جهت تأمین نقدینگی و مواد اولیه برای صنوف تولیدی، حذف قوانین زائد و بروکراسی­های پیچیده اداری، تسهیل سرمایه­گذاری، مشارکت­دهی فعالان صنفی در تصمیم­سازی­ها و تدوین قوانین، اجتناب از تغییر مستمر قوانین و دستورالعمل­ها، حذف تشکل­های موازی با اتحادیه­های صنفی و ... ؛ زمینه­ی پویایی و اثرگذاری بیشتر اصناف در رشد اقتصادی کشور را فراهم نمایند.

هرگونه کپی برداری فقط با قید منبع مجاز می باشد.