bazresiasnafisf.ir

آیا می دانید ...؟ : جبران خسارات وارد شده به واحد صنفی در اثر تعطیل غیرموجه با مجوز اتحادیه یا مراجع دیگر، به استناد نظر کمیسیون نظارت، برعهده دستور دهنده است.

لزوم حمایت از صنایع تولید پوشاک و کفش

لزوم حمایت از صنایع تولید پوشاک و کفش کشور

­ انقلاب صنعتي جهان با ماشيني­شدن توليدات منسوجات آغاز شد و صنعت نساجي به دليل ماهيت و ويژگي­هاي خاص خود، زمينه­ی رشد ساير صنايع را فراهم آورد.بر همین اساس در کشورهاي توسعه­يافته، صنايع نساجي به ویژه صنعت تولید پوشاک، از ديرباز نقش تعيين­کننده­اي در رشد و شکوفايي اقتصادي آنها ايفا نموده است. امروزه صنعت پوشاک، مولّد‌ترین اشتغال پایدار را در تمام جهان به خود اختصاص داده و می­تواند با کمترین سرانه سرمایه‌گذاری، یک اشتغال پایدار ایجاد کند.

با این حال طی دو دهه گذشته، نه تنها برنامه­ریزی مناسبی برای حفظ توانمندی­های موجود و ارتقاء صنعت نساجی­ صورت نگرفته بلکه وجود چالش­­های متعدد دیگری از قبیل: واردات بی­رویه، حجم بالای ورود پوشاک قاچاق به کشور، چالش­های مرتبط با تامین مواد اولیه، تامین نقدینگی و پرداخت مالیات واحدهای تولیدی، رکود بازار و ...، به ضعیف­ترشدن این صنعت منجر شده است.

از دیگر صنایعی که طی سال­های گذشته با مشکلات مشابه روبرو بوده است، صنعت تولید کفش کشور است. هم­اکنون صنعت کفش ایران با ۵۰ درصد ظرفیت سالانه­ی خود فعالیت می­کند با این­حال، رتبه دوازدهم جهان در تولید کفش، متعلق به کشورمان است.این امر در شرایطی است که اگر سرمایه‌گذاری لازم برای ایجاد هر فرصت شغلی در صنعت را حداقل 300 میلیون تومان در نظر بگیریم، هزینه­ی ایجاد شغل در صنعت کفش، یک­دهم سرمایه‌گذاری لازم برای صنعت خودروسازی است و در عین حال، صنعت کفش، ارزش افزوده بالاتری در قیاس با صنعت خودرو ایجاد خواهد کرد. لذا به اذعان کارشناسان اقتصادی، صنعت کفش با امکان اشتغالزایی جدید به میزان حداقل 500 هزار نفر و ایجاد ارزش افزوده بسیار قابل­توجه، می­تواند رتبه دوم را در میان صنایع گوناگون کشور از این حیث به خود اختصاص دهد.

اما اخیراً با انتشار خبر تهیه­ی پیش­نویس دستورالعمل ساماندهی واردات کیف، کفش و پوشاک در وزارت صمت و نیز آزادسازی واردات اقلام مذکور به جزیره کیش؛ نگرانی­هایی در تولیدکنندگان کالاهای مذکور پدید آمد. بر همین اساس، مدنظر قراردادن موارد ذیل، شایسته توجه است:

 -وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت طی دیدار با فعالین اقتصادی اتاق بازرگانی در مورخ 23/۰۷/98، به صراحتتاکید نمودند: "سیاست دولت محترم این است که هیچ تصمیمی را بدون مشورت با بخش خصوصی اتخاذ نکند و وزارت صمت نیز بر همین روند، عمل خواهد نمود". حال سوال این است: آیا طی مشورت با صاحبانصنایع و تولیدکنندگان کشور که طی دو سال اخیر با وجود شدیدترین تحریم­های اقتصادی، مردانه ایستادگی نمودند تا چرخ­های صنعت و اشتغال این کشور سرپا بماند و در تامین کالای مورد نیاز مردم، خِللی ایجاد نشود، راضی ­شده­اند که بازار کشور به روی کالاهای مصرفی همان کشورهای تحریم­کننده، باز شود؟.

-      پوشاک، کفش و کیف جزء اصلی­ترین کالاهای دارای مزیت تولید در کشور محسوب می­شوند که کشورمان به لحاظ فراوانی نیروی انسانی ماهر، برخورداری از ابزارآلات و زیرساخت­های مناسب تکنولوژیکی و همچنین سابقه­ی طولانی و درخشان در امر تولید اقلام مذکور، نه­تنها می­تواند تامین­کننده­ی نیاز داخل کشور باشد بلکه توانایی ارزآوری و کمک به تامین بودجه­ی کشور از راه صادرات کالاهای غیرنفتی را نیز دارد. مُضاف بر اینکه در جهان، صنایع مذکور به عنوان مولّد‌ترین صنایع در امر ایجاد اشتغال پایدار و ارزش­افزوده محسوب می­شوند که با کمترین سرانه­ی سرمایه‌گذاری، بیشترین منافع اقتصادی را به ارمغان می­آورند به گونه­ای که اگر ظرفیت­های خالی صنعت پوشاک کشور فعال شود حداقل یک میلیون فرصت شغلی جدید ایجاد می­شود. لذا هرگونه آزادسازی واردات کالاهای مذکور به کشور، تهدیدی جدّی برای اشتغال و رشد اقتصادی کشور محسوب می­شود.

-      نامگذاری سال جاری به نام رونق تولید از سوی رهبر معظم انقلاب و تاکیدات مکرر رئیس­جمهور محترم و ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي بر حمایت از تولید داخل از سوی همه دستگاه­ها، ایجاب می­نماید که در اتخاذ هرگونه تصمیم مرتبط با واردات کالا به کشور، تضمین گردد که واردات مذکور، تکمیل­کننده­ی پازل نیازهای صنعتی کشور و تسهیل­کننده­ی توسعه­ی صنعتی کشور و مایه­ی دلگرمی و آرامش­خاطر تولیدکنندگان کشور خواهد شد.

 لذا شایسته است در تدوین دستورالعمل ساماندهی واردات کیف، کفش و پوشاک؛ ضمن مشورت با تولیدکنندگان، صاحبانصنایع و روسای اتحادیه­ها و تشکل­های صنفی ذیربط کشور؛ اصل واردات مولّد به­جای واردات مصرفی مدنظر قرارگرفته و بر واردات مواد اولیه­ی مورد نیاز تولیدکنندگان به­جای واردات کالای تمام­شده، تأکید ویژه گردد تا زمینه­ی حمایت از کالای ایرانی، اشتغال پایدار نسل­ کنونی و نسل­های آتی و نیز آرامش­خاطر تولیدکنندگان کشور، فراهم آید.

 

جواد محمدی فشارکی

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان

 

 

هرگونه کپی برداری فقط با قید منبع مجاز می باشد.