bazresiasnafisf.ir

آیا می دانید ...؟ : جبران خسارات وارد شده به واحد صنفی در اثر تعطیل غیرموجه با مجوز اتحادیه یا مراجع دیگر، به استناد نظر کمیسیون نظارت، برعهده دستور دهنده است.

لزوم بازنگری در جرائم تخلفات صنفی

پیشگیری و مقابله با تخلفات صنفی از اهمیت فوق­العاده­ای برخوردار بوده و موضوع تعیین جرائم ریالی و غیرریالی با هدف ایجاد بازدارندگی کافی، بسیار قابل­توجه است. بر همین مبنا و با عنایت به گستردگی تخلفات صنفی به نظر میرسد که جرائم تعزیراتی و نحوه­ی اجرای آن­ها در شکل کنونی، فاقد کارایی لازم بوده و ­بازدارندگی لازم جهت جلوگیری از وقوع یا تکرار مجدد تخلفات صنفی را ندارد و قطعاً نیازمند بازنگري است. در همین راستا، برخی از مصادیق و موارد ذیربط، به شرح ذیل می­باشد:

1-  مبلغ ریالی جرائم تخلفات صنفی نیازمند به­روزرسانی است. به عنوان مثال هم­اکنون جریمه­ی تخلف عدم­ارائه فاکتورخرید، 000/720 ریال است. لذا تمامی متصدیان متخلف بویژه گران­فروشان با اطلاع از این موضوع به هنگام مراجعه بازرسان، ضمن خودداری از ارائه­ی فاکتورهای خرید خویش، مستندات قانونی موردنیاز جهت تنظیم گزارش تخلف را از بازرسان سلب می­نمایند و خود را از جرائم سنگین و بعضاً چند میلیونی گران­فروشی می­رهانند. این امر باعث شده تا با وجود بازرسی­های مستمر نهادهای نظارتی، همچنان مردم از حجم بالای تخلف گران­فروشی گلایه­مند بوده و نهادهای نظارتی را به اهمال در عملکرد و مسامحه با متخلفین متهم کنند. لذا شایسته است جهت کمک به ­شفافیت شبكه توزيع كالا و جلوگیری از خدشه به اعتماد عمومی و حفظ حقوق مصرف­کنندگان؛ ضمن به­روزرسانی جرائم ریالی تخلفات گوناگون صنفی، کیفیت بازدارندگی این نوع جرائم مدنظر قرار گیرند.

2-  مراتب مختلف اِعمال جرائم صنفی، به نحو مقتضی اجرا و رعایت­ نمی­گردد. در همین راستا، فصل هشتم قانون نظام صنفی برای مرتبه دوم و مراتب بالاتر تکرار تخلفات صنفی، جرائم غیرریالی اعم از نصب تابلو و پارچه بر سردرب واحدصنفی متخلف، پلمب یا تعطیلی موقت واحدصنفی، ابطال پروانه­کسب و ... در نظر گرفته است که این نوع جرائم از سوی اداره­کل تعزیرات حکومتی، به هيچ عنوان اجرائی نمی­گردند و لذا بازدارندگی این جرائم نه­تنها محقق نمی­گردد بلکه قُبحِ مُبادرت به

  تخلفات نیز نزد بسیاری از متصدیان واحدهای صنفی، شکسته شده و ارتکاب به تخلفات صنفی نزد آنان به یک امر عادی و مستمر تبدیل شده است به نحوی که تعدّد اِعمال قانون از سوی بازرسان نهادهای نظارتی نیز مانع از تکرار تخلف از سوی آنان نمی­گردد.

3-  کم­توجهی به اصلاح موارد مذکور، تبعات منفی دیگری به دنبال خود داشته است که افزایش پرونده­های ارسالی به اداره­کل تعزیرات حکومتی و طولانی­شدن روند بررسی پرونده­ها که بعضاً تا چندین ماه یا بعضاً بیش از یکسال به طول می­انجامد نه­تنها موجبات تضییع حقوق و گلایه­مندی مصرف­کنندگان و خدشه به اعتماد عمومی را در پی دارد و موجبات گسترش هرج­و­مرج و بی­نظمی بازار را فراهم می­آورد بلکه بازدهی عملکرد سایر نهادهای نظارتی را نیز تحت­الشعاع قرار می­دهد.

لذا با عنایت به اهمیت موضوع بازدارندگی جرائم صنفی، لازم و ضروري است تا نسبت به بازنگری فوری و به­روزرسانی جرائم مذکور، اقدام شايسته صورت پذیرد.

 

جواد محمدی فشارکی

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان

 

هرگونه کپی برداری فقط با قید منبع مجاز می باشد.