bazresiasnafisf.ir

آیا می دانید ...؟ : جبران خسارات وارد شده به واحد صنفی در اثر تعطیل غیرموجه با مجوز اتحادیه یا مراجع دیگر، به استناد نظر کمیسیون نظارت، برعهده دستور دهنده است.

تنظیم بازار

تنظیم بازار

اقدام برای تنظيم و کنترل بازار، مجموعه­اي از مقررات، سياست­ها و استراتژي­هايي است كه براي حمايت از مجموعه های بازار مانند مصرف­كنندگان­، توليد­كنندگان و توزيع ­كنندگان استفاده مي­شود. این امر شامل افزايش يا كنترل مقدار و قيمت عرضه و تقاضا، حفظ يا تثبيت درآمد توليد­كنندگان، حمايت از مصرف­ كنندگان و برخورد با متخلفین مي­شود و به روش­هاي مختلفی قابل اجرا است اما از آنجا كه مفهومِ عامِ تنظيم بازار به معناي متعادل­ كردن مقادير عرضه و تقاضا است لذا اغلب هر گونه سياستي كه دو مولفه­ ی ياد شده را تحت تاثير قرار دهد نیز به عنوان سياست تنظيم بازار تلقّی می­شود.

در این بین، سطح عرضه به عنوان حلقه­ ی آخر در فرایند تولید تا توزیع کالا، از اهمیت ویژه­ای برخوردار است و به دلیل حضور عامه­ ی مردم و مصرف­ کنندگان و تعامل آنان با تعداد فراوان متصدیان واحدهای صنفی خرده ­فروش، نیازمند تشدید بازرسی­ها و دقت در نظارت­ و بررسی­ها می­باشد. لذا شناخت مشکلات و چالش­های مرتبط با موضوع تنظیم و کنترل بازار اعم از مشکلات کلان در اعمال سیاست­ها و اجرای قوانین تا شیوه ­های انجام بازرسی و نظارت­ از واحدهای صنفی سطح عرضه و برخورد با متخلفین، بسیار ضروری و با اهمیت است. برخی از مشکلات و چالش­های مذکور عبارتند از:

1)     جولان دلالان ­دارای سرمایه، در سطح بازار کشور که با خرید کالا و انبارنمودن آن به قصد گران­ شدن، تعادل عرضه و تقاضا و نیز ثبات قیمت را بهم می­زنند (این افراد مجوز فعالیت ندارند، مالیات و عوارض پرداخت نمی­کنند و عموماً فاقد واحدصنفی نیز هستند).

2)     بی ­ضابطه ­بودن فضای مجازی، زمینه­ ی گسترش شایعات در کانال­های تلگرامی و سوء­استفاده دلالان برای ایجاد ترس در مردم، گرانترشدن کالاها و ... را فراهم آورده است. بعضاً دلالان نقاط مختلف کشور با سوءاستفاده از فضای مجازی و انجام تبانی، از ارسال منظم کالا به نقاط مختلف کشور، خودداری می­نمایند.

3)     عدم ­اجرای تبصره 7 ماده 72 قانون نظام صنفي جهت واریز یک سوم از مبلغ جریمه­ های دریافت شده، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به حساب اتاق اصناف؛ باعث شده تا پشتوانه و استقلال مالی بازرسی اصناف این نهاد اثرگذار نظارتی، تضعیف شود.

4)     ضعف قوانین در موضوع جرائم تخلفات صنفی باعث شده، بازدارندگی این نوع جرائم کاهش یابد.

5)     کم ­توجهی مسئولین به پیش ­بینی ­ها و نظرات و تحلیل­ های کارشناسان از وضعیت آتی بازار.

6)      عدم دسترسی واحدهای بازرسی اصناف به سیستم ­های یکپارچه اطلاعات نظیر سامانه جامع انبارها (جهت نظارت صحیح ­تر بر بازار و امکان اقدام سریعتر و دقیق ­تر).

7)     اقدامات بعضاً خودسرانه ­ی کارخانجات و شرکت­های پخش آنان در موضوع قیمت­ گذاری و توزیع کالا که تبعات منفی بر تعادل عرضه و تقاضا داشته و برهم­ زننده­ ی ثبات قیمت است.

8)     عدم ­شفافیت اطلاعات پیرامون میزان نیاز و میزان مصرف کالاها در شهرستان­ و استان­ها.

9)     کم ­توجهی به اولویت پیشگیری از وقوع تخلف و صرفاً تمرکز بر برخورد با متخلفین.

10) اغلب در پی نوسانات نرخ دلار، واردکنندگان و عمده­ فروشان اصلی، از توزیع و فروش کالا به خرده ­فروشان خودداری می­کنند و لذا بخشی خرده ­فروشان نیز به سمت احتکار کالا رفته و بی­ثباتیِ قیمت در بازار، بشدت اوج می­گیرد.

11) در توزیع کالا به ویژه کالاهای اساسی، از ظرفیت اتحادیه­ ها و واحدهای صنفیِ خرده­ فروش، کمتر استفاده می­شود و اغلب، منحصراً فروشگاه­ های بزرگ جهت توزیع کالا بر­گزیده می­شوند. در حالیکه تجربیات در توزیع شکر و گوشت قرمز، ثابت نمود که توزیع از طریق فروشگاه­ های بزرگ، تاثیر قابل­ توجهی در کاهش قیمت­ها و تعادل بازار، نداشت.

12) نظارت ضعیف دولت محترم و وزارت صمت بر واردات و توزیع کالاهای اساسی (از سرمنشاء ورود کالا به کشور، بازار بهم می­ریزد که نمونه­ ی آن را در مورد واردات کاغذ، گوشت قرمز، نهاده­ های دامی و ... شاهد بوده ­ایم و با وجود اختصاص ارز دولتی و واردات فراوان، اما همچنان بازار با کمبود و گرانی مواجه است).

13) بی­ برنامگی در صادرات کالاهای داخلی که اغلب باعث خالی­شدن بازار و گرانی کالاها می­شود و طی یکسال اخیر در مواردی همچون صادرات خمیرمایه نان، صیفی جات، خرما، تخم­مرغ و ... رخ داده است.

14) خُلف ­وعده ­ی دولت محترم در پرداخت به موقع پول خریدهای تضمینی طی سال­های گذشته در اقلامی همانند گندم، چای، چغندر، برنج و ... باعث­ شده کشاورزان برای جبران هزینه ­ها، ناگزیر به همکاری و فروش یا پیش­ فروش محصولات خود به دلالان شوند.

در همین راستا، راهکارهای ذیل می­تواند مدنظر قرار گیرد:

1- اصلاح عملکردها در موضوع صادرات و واردات کالاها.

2- تعامل بیشتر مسئولین با کارشناسان اتحادیه ­ها و صنوف و توجه جدّی­تر به راهکارهای آنان.

3- نظارت شدید بر عملکرد کارخانجات و شرکت­های پخش آنان.

4- ضابطه­ مند نمودن فضای مجازی از طریق توقف فعالیت پیام­رسان­های خارجی.

5- توجه به نقش اتحادیه­ های صنفی و واحدهای صنفیِ خرده ­فروش در توزیع مویرگی کالا در بازار و نظارت همه­ جانبه ­تر.

6- به ­روزرسانی جریمه ­های تعزیراتی با هدف ایجاد بازدارندگی قوی.

7- تقویت جایگاه و اختیارات واحدهای بازرسی و نظارت اصناف در کشور.

8- تامین کامل بودجه­ ی واحدهای بازرسی و نظارت اصناف از طریق روشهای پیش­بینی شده در قانون نظام صنفی.

در شرایطی که رهبر معظم انقلاب کلید حل مشکلات را در رونق تولید می­دانند، دولت محترم به دنبال احیای وزارت بازرگانی است که با استناد به تجربه ­های گذشته، نتیجه ­ی آن، سیل واردات کالا به کشور و تاثیر سوء بر سیاست­های تنظیم بازار خواهد بود. در حالیکه طبق نظر كارشناسان، هزینه 20 هزار میلیارد ریالی مورد نیاز برای احیاء وزارت بازرگانی می­تواند به تقویت نهادهای نظارتی داخلی و حل مشکلات تولیدکنندگان اختصاص یابد.

 

 

جواد محمدی فشارکی

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان

هرگونه کپی برداری فقط با قید منبع مجاز می باشد.