bazresiasnafisf.ir

آیا می دانید ...؟ : جبران خسارات وارد شده به واحد صنفی در اثر تعطیل غیرموجه با مجوز اتحادیه یا مراجع دیگر، به استناد نظر کمیسیون نظارت، برعهده دستور دهنده است.

اهمیت موضوع فرهنگ در رونق اقتصادی

اهمیت موضوع فرهنگ در رونق اقتصادی

رهبر معظم انقلاب، در ادامه­ی نامگذاری‌ سال­ها طی یک­دهه­ی گذشته، سال ۱۳۹۸ را نیز با شعاری از جنس اقتصاد تحت عنوان "رونق تولید" نامگذاری نمودند. این نامگذاری نشان می‌دهد که اقتصاد هنوز اولویت و فوریت کشور است و همه توان کشور باید روی این موضوع متمرکز ‌شود. اما در جهت تحقق این شعار مهم، توجه به سایر موضوعات مرتبط نیز بسیار حائز اهمیت است.

در این بین، موضوع فرهنگ و نقش عوامل فرهنگی در رشد و توسعه­ی اقتصادی و رونق تولید بر کسی پوشیده نیست و درهم‌تنیدگی و تأثیر و تأثّر اقتصاد و فرهنگ به حدی است که در پاره‌‌ای از موارد، امور اقتصادی علت برخی از ارزش‌ها و رفتارهای فرهنگی بوده و در پاره‌ای دیگر از موارد، مقولات فرهنگی، پایه‌ی بسیاری از مسائل اقتصادی می­باشند. لیکن کم­توجهی به این امر چه از سوی بعضی مسئولین و چه از سوی آحاد مردم باعثشده تا کشورمان از دستیابی کامل به برخی شاخص­های اقتصادی باز بماند و وضعیت تولید، توزیع و مصرف در کشور توأم با اشکالاتی باشد.

برای درک رابطه اقتصاد و فرهنگ باید به خاستگاه این دو نظر افکند. خاستگاه اقتصاد و فرهنگ را به تعبیری می‌توان، جامعه تلقی نمود. فرهنگ‌ به معنای میزان‌ تفاهم‌ اجتماعی‌ در موضوعات مبتلابه است. پس اگر کشوری

خواهان رونق تولید، حمایت از کالای داخلی، تقویت اقتصاد مقاومتی، توسعه اقتصادی و موضوعاتی از این قبیل است باید تفاهم اجتماعی یا همان فرهنگ مربوط به آن موضوعات را ارتقاء دهد.

بخشی از آنچه امروز در حوزه­ی رفتارهای اقتصادی مشاهده می‌شود، ناشی از تنزل فرهنگِ اقتصادی جامعه است که نهتنها به پشتوانه­های فرهنگی رفتار کسب‌و‌کار ایرانی لطمه می­زند، بلکه بعضاً موجب شکل‌گیری فعالیت‌های اقتصادی متضاد با دستورات اسلام می‌شود.

در بازار و اقتصادی که دغدغه‌ی اصلی آن باید کسبروزیحلال و دوری از محرمات باشد و هدفی جز کسب رضایت الهی دنبال نشود؛ ولی اغلب کسبسود به هر قیمتی و حداکثرشدن بهره‌مندی مادی به هر طریقی، مِلاکعمل شدهاست تا جائیکه کسبآسایشمادی حتی اگر به بهای ارتکابتخلفاتصنفی و تضییعحقوقمصرف­کنندگان باشد، ارجح بر کسبرضایت خداوند شده است.

اینکه دنیای اقتصادی ما در حال تغییر و تحول است و این تحول آداب‌ورسوم مخصوص خود را می‌طلبد، قابل­قبول است؛ لکن بدون­شک بسیاری از مبانیِ­عمل اقتصادی (آداب‌ورسوم) بر محوریتِ انسانیتِ انسان بنا می‌شود که بهمرورزمان تغییرچندانی نمی‌یابد و مقولاتی مانند انصاف، صداقت، اعتماد در معامله، رعایت عدالت اقتصادی و... از این قبیل هستند. این امور بالاخص در جامعه‌ای که مبتنی بر یک دین الهی باشد و فرهنگ ملی قوی داشته باشد، از درجه‌ی اهمیت بیشتری برخوردار است و لذا توصیه‌های فرهنگی اسلام در زمینه‌ی اقتصاد، نه برای یک نسل یا دوره‌ی زمانی خاص، بلکه برای ادوار پی­ درپی است؛ چرا که مبتنی بر فطرت الهی انسان‌هاست.

تا چند دهه­ پیش، فرهنگ بازاریان این بود که هر روز صبح، قبل از شروع کاسبی، مسائل شرعی کسب‌وکار را می‌خواندند تا مبادا حرامی را حلال و در حق بنده‌ای از بندگان خداوند ظلم کنند و بجای سودمحوری، برکت­محوری را اصل در کاسبی قرار می­دادند و قطعاً این قبیل اقدامات باعث قِوام بازارها و افزایش کارایی اقتصاد می­گشت. این­ها موارد و مصادیقی از تاثیر فرهنگ در اقتصاد است.

یا وقتی در احادیث می­خوانیم: «تلاش کنید که شبانه­روز شما به سه بخش تقسیم شود ساعتی برای مناجات با خداوند و ساعتی برای کسبرزقحلال و بخشی دیگر برای خانواده و لذت‌های غیرحرام»؛ اما قاطبه­ی افراد حتی از وقت استراحت خود برای کسب سود بیشتر می‌زنند چه رسد به وقت عبادت، نباید تعجب کرد که بر اساس آمارهای داخلی و بین‌المللی، کشور ما از کمترین درجات بهره‌وری برخوردار باشد. البته تلاش مضاعف برای پیشرفت و آبادانی کشور لازم است، لکن تلاش مضاعف می‌تواند در همان ساعات مختص کسب‌وکار صورت پذیرد.

برخی دیگر از مصادیق تاثیر فرهنگ بر اقتصاد عبارت است از:

الف) نقش فرهنگ در تولید: بویژه در فعالیت­هایی که انسان نقش اصلی و یا غالبی دارد؛ نوع اعتقادات، ارزش­ها، باور و ایمان افراد در میزان و کیفیت تولید، نقشی اساسی ایفا می­نماید. بر همین اساس، همزمان با تخصص، هرچه تعهد اخلاقی بالاتر باشد، شخص بهبهترینوجه بهتولیدکالا خواهدپرداخت.

ب) نقش فرهنگ در توزیع کالا: رعایت ضوابط در توزیع کالا و خدمات، اعتماد عموم را جلب می­نماید و ایجاد این نوع از اعتماد نیز از طریق مشاهده­ی مکرر بوجود می­آید. به عنوان مثال در بسیاری از اوقات وقتی کالایی بطور یکجا و کلی خریداری می­شود پس از بازگشایی­، مشخص میگردد که در بالای بسته­بندی­، کالای خوب و سپس کالای ­متوسط و در پایین بسته که غیرقابل مشاهده و بررسی است، کالای نامرغوب قرار داده شده است. متاسفانه تکرار این موضوع باعث شده تا ضعف در بسته­بندی کا­لا­، یکی از ایرادهای نظام توزیع کالا در کشور بشمار آید.

ج) نقش فرهنگ در مصرف: اگر کالا با کیفیت خوب تولید و در بسته­بندی مناسب توزیع شود و اعتماد عموم مردم را بدست آورد­؛ پیامدهای مثبتی در حوزه مصرف و اقتصاد فرد و جامعه بوجود می­آورد که خودبخود، منابع ملی را حفظ و خودبخود مردم را بسوی استفاده از کالای داخلی و یا مصرف بهینه­ی کالا و خدمات هدایت می­کند. این امر در شرایطی است که در کشور ما، تمایل استفاده از برخی کالاهای برند خارجی از قبیل خودرو، لوازم آرایشی، پوشاک، لوازمخانگی، تلفن­همراه و ...، از وضعیت نامطلوبی برخوردار است یا مثلاً کشور ما بر اساس آمارهای رسمی با برخی از کشورها که جمعیت میلیاردی دارند در مصرف انرژی برابری می­کند که این مصادیقی از ضعف فرهنگی در حوزه مصرف کالا و خدمات محسوب می­شود.

 برای جلوگیری از این رویه، می بایست اقدامات فرهنگی بسیاری توسط دستگاه­های فرهنگی در زمینه­های مختلف انجام داد تا میزان مصرف در کشور را بتوان اصلاح کرد.

لذا نتیجه­گیری می­گردد تحقق شعار سال جاری و رونق­بخشی به تولید، نیازمند عزم ملّی و مدیریت جهادی در تمامی بخش­ها بویژه در حوزه­ی فرهنگ است و این موضوع باید از سوی همگان هم در بازار و هم در فعالیت‌های اقتصادی، مطالبه و دنبال شود که این امر نیز مستلزم شناخت دقیق جایگاه بخش‌های فرهنگی در مسائل اقتصادی و شناسایی نقاط قوّت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای موجود، در دستیابی به اهداف مدنظر است.

 

جواد محمدی فشارکی

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان

 

 

 

هرگونه کپی برداری فقط با قید منبع مجاز می باشد.