bazresiasnafisf.ir

آیا می دانید ...؟ : جبران خسارات وارد شده به واحد صنفی در اثر تعطیل غیرموجه با مجوز اتحادیه یا مراجع دیگر، به استناد نظر کمیسیون نظارت، برعهده دستور دهنده است.

بررسی مشکلات صنوف تولیدی کوچک

بررسی مشکلات صنوف تولیدی کوچک

صنوف تولیدی در سطح كشور با مسائل و مشكلات متعدد و مشابهي مواجه مي‌باشند، به گونه اي كه این مشكلات، مانع توسعه و بهبود فعاليت‌هاي آنها شده و به تبع آن، اشتغال زايي و ايجاد فرصت هاي جدید کارآفرینی را كاهش مي دهد. در اين راستا به منظور بررسي عملي و ارائه راهكارهاي كاربردي، ابتدا برخی مشكلات و مسائل پيش روي اصناف توليدي به شرح ذیل بيان مي‌گردد:

 * تداوم فعاليت‌هاي صنوف توليدي، بسیار وابسته به رونق یا رکود اقتصادی حاکم بر جامعه است لذا با بُروز ركود اقتصادي و يا روبرو شدن با مشكلاتی از این قبیل، به سرعت از حجم فعاليت آنان کاسته شده و در نتيجه نوسانات شغلي ایشان زياد بوده و اشتغال ثابت و پايداری ندارند.

* اغلب صنوف توليدي، توجه چنداني به تحول دانش فني و استفاده از فن آوری های به روز ندارند و در نتيجه به نيروي انساني متخصص نیز احساس نياز نمي‌كنند.

* صنوف توليدي بصورت سازمان نيافته، پراكنده و فاقد برنامه ی سرمايه‌گذاري بوده، بنابراين موفقیت کافی ندارند. لذا نيازمند سازماندهي در قالب فعاليت‌هاي مشاركتي و يا تعاوني هستند. ناهماهنگي‌ها و عدم ارتباط ميان صنوف كوچك توليدي با كسب‌وكارهاي بزرگ، و یا نبود زمينه‌هاي حضور صنوف توليدي در بازارهاي خارجي؛ از تبعات سوء این معضل است.

* كمبود دانش اقتصادي، مالي و مديريتي به‌ويژه در زمان تأسيس، باعث بُروز مشكلاتي براي صنوف توليدي مي‌شود، به گونه‌اي كه گاهي يك فرد مجبور به انجام كارهاي تخصصي متعددي مي‌شود كه خارج از صلاحيت حرفه‌اي وي است. اين صنوف نه تنها غالباً از تجارب مديريتي بي‌بهره‌اند، بلكه امكان استفاده از خدمات مشاوره‌اي متخصصان كارآمد را نيز به لحاظ محدوديت منابع مالي ندارند.

* صنوف تولیدی در بيشتر موارد، فاقد هرگونه تشكّل حمايت كننده در امور بازاريابي و صادرات هستند و اين امر هزينه‌هاي صادراتي و ريسك‌هاي مرتبط را افزايش مي‌دهد.

* كارآفرينان و بنيان گذاران اين صنوف وقتي به سن بازنشستگي مي‌رسند با مشكل پيدا كردن جانشيني شايسته براي خود مواجه‌اند به‌گونه‌اي كه برخي از اين صنوف بعد از مدتي به علت همين مسأله از بين مي‌روند.

* صنوف توليدي كشور عمدتاً سنتي و قديمي هستند و احساس نياز به نيروهاي متخصص و دانشگاهي را ندارند. بنابراين توأم با تجهيزات قديمي و از كارافتاده نمي‌توانند در بازار رقابتي دوام بياورند بنابراين ضرورت ارتقاي دانش در زمينه‌هاي مديريتي، بازاريابي، تقويت صادرات، اخذ اطلاعات و روزآمد كردن صنوف وجود دارد.

* تحصيلات كارفرمايان و مديران صنوف توليدي اغلب بسيار پايين مي‌باشد. این موضوع در کنار سایر موارد مذکور باعث شده تا صنوف تولیدی كشور، توان رقابتي با شرکت های خارجي مشابه را نداشته باشند.

اما برخی از مسائل و مشكلات موجود، خارج از اراده و عملکرد صنوف تولیدی هستند که عدم توجه و رسیدگی به آنها، مانع از ارتقاء فعالیت و بهره وری اینگونه واحدها می گردد. برخی از این قبیل مسائل و مشکلات عبارتند از:

* قوانين و مقررات متناقض و دست و پاگير در برخي از رسته‌هاي صنوف، توان رقابت در بازارهاي كشورهاي همسايه را كاهش داده است.

* قوانين و مقررات و قانون كار كشور كه با هدف حمايت از درآمدها و مشاغل طراحي شده‌اند، در عمل به تقليل فرصت‌هاي شغلي در بخش‌هاي مولّد و به ويژه بخش توليد منجر شده‌اند.

 * به دليل نبود مراجع حمايت كننده و اثرگذار، صنوف كشور نمي‌توانند بر روي تغييرات محيطي اثر بگذارند و همين مسأله آسيب پذيري اين دسته از صنوف را افزايش مي دهد.

* تأمين منابع مالي براي صنوف در مقايسه با شركت‌هاي بزرگ مشكل‌تر است، به‌ويژه آنكه بانك‌ها شرايط سخت‌تري را از نظر وثيقه و ميزان بهره بالاتري به آنان تحميل مي‌كنند.

* تأمين و حفظ نيروي انساني از مشكلات هميشگي صنوف مي باشد، بخشي به اين دليل است كه بيشتر متخصصان تمايل به فعاليت در شركت‌هاي بزرگ دارند و حتي ممكن است پس از كسب آموزش‌هاي لازم در صنوف كوچك، آنجا را ترك كنند.

لذا می توان برخی موارد پيشنهادي جهت حمايت از واحدهاي صنفي توليدي را به شرح ذیل برشمرد:

* تسهيلات حمايتي براي كارآفرينان (اعم از آموزش، تدوین و نسهیل قوانین، تسهيلات مالي و ...) جهت ايجاد واحد صنفي.

* ارا‌ئه آموزش‌هاي جديد مورد نياز براي كارفرمايان، شاغلين و نيروي كار جديد واحدهاي صنفي از طريق آموزشگاه‌هاي فني و حرفه‌اي.

* پشتيباني مجامع و اتحاديه‌هاي صنفي جهت ارتقاي مديريت كارفرمايان صنوف در زمينه‌هاي بازاريابي، قوانين و مقررات صادرات، قانون تجارت.

 * هرگونه تصميم‌گيري اجراي برنامه‌هاي اشتغال‌زايي در واحدهاي صنفي نيازمند استفاده از مجموعه آمار و اطلاعات مدوني از اشتغال، مزيت‌ها، توانايي‌ها و ظرفيت‌هاي آنها مي‌باشد كه در حال حاضر براي تمام رسته‌ها اين آمار وجود ندارد. اين امر ضرورت جمع‌آوري (تدوين و انتشار) اطلاعات جامع و تشكيل بانك اطلاعات قوي اصناف وجود دارد.

* راهنمايي و توصيه به اتحاديه‌ها و مجامع صنوف توليدي جهت افزايش اطلاع‌رساني در راستاي وسعت بخشيدن به بازار محصولات واحدهاي صنفي در راه‌اندازي سايت اينترنتي جهت معرفي توليدات و خدمات.

* ايجاد و توسعه مراكز خدمات مشاوره تخصصي مرتبط با مشكلات آنها جهت كمك به توسعه فعاليت‌هاي صنوف توليدي.

* مشاركت اتحاديه‌هاي صنوف توليدي در تنظيم و اجراي برنامه‌هاي حمايتي آنها.

 

جواد محمدی فشارکی

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان

هرگونه کپی برداری فقط با قید منبع مجاز می باشد.